Közleményben reagált az Evopro a fővárosi buszbeszerzésekkel kapcsolatos hírekre. Először is a nevet kellett tisztázni: annak ellenére, hogy a MABI-Bus most újabb integrációs lépést hajtott végre az Ikarus Egyedi Kft.-vel, a legendás márkajelzést nem használhatja buszai (erre továbbra is Széles Gábor cégének, a Műszertechnikának van joga), tehát továbbra is a Modulo márkanév alatt készítik a buszokat.
Ezek közül a szóló M108d típusok már jó ideje futnak Budapest útjain (elsősorban vonalakon, például a 8-ason és a 21-esen), a járművek végszerelését a BKV garázsában végezték. Ezt nevezik PKD konstrukciónak, amivel az üzemeltető alacsonyabb árat érhet el, és rögtön az elején betaníthatja szerelőit. Hasonló, végszerelés előtti, de szóló helyett új, csuklós típussal (M168d) pályázik a MABI-Bus azon a tenderen, amin a 3-as metró pótlására szereznek be 75+75 darab autóbuszt.
A gyártó számításai szerint készre szerelve (a BKV munkáját is beleértve) átszámítva nagyjából 91,3 millió forintra jönne ki egy jármű, a tartalék- és pótalkatrészek ára pedig kedvezőbb lenne, mint a külföldi konkurenciáé. Mivel a jármű gyártása közvetlenül 250-300 embernek adna munkát, itt fizetnek adókat és járulékokat, és
53 százalékos a hazai beszállítói arány,
gazdaságösztönző hatása is lenne - áll a cég közleményében. A magyar buszgyártás jelenéről ebben a cikkünkben olvashat.
Csütörtökön döntenek
Május 12-én dönthet a Fővárosi Közgyűlés a csuklós metrópótló járművekről. Az előterjesztésben 150 helyett 110 darab Solaris Urbino típusú jármű beszerzését javasolják az MTI értesülése szerint, ha ezt megszavazzák, felmondják a BKV és a MABI-megállapodását. Opcióként felmerült még a szolgáltatás bérlése is, de a városvezetése ehhez is többletforrást várna a kormánytól.Míg a metrópótló tender még függőben van, az elektromos midibuszoké rég lezárult, és a járművek már forgalomba is álltak a Budai várban. Előtte azonban egy teszten kiesett az egyik bemutatóbusz kereke a Bartók Béla úton, és megsebesített egy járókelőt. A MABI-Bus közleménye szerint a belső vizsgálaton nem derült ki, hogyan tudott leválni egyszerre hat kerékcsavar és egy ikerkerék, de szigorúbb ellenrőzést vezetett be, és a kerékcsavarokra elmozdulásjelzőt szerel fel.
Szintén kritika érte a moduláris felépítésű, kompozit felépítményű villanybuszt amiatt, hogy a Széll Kálmán téri fordulóban nem fér el. A gyártó szerint a C68e típus megfelel a hazai és nemzetközi előírásoknak, szokatlan geometriája már a beszerzés előtt ismert volt, és a szűk helyeken megfelelő vezetéstechnikai tréning után boldogulnának vele a sofőrök.
A gyártó kitért a 220 kilométeres hatótávolságú, töltőkiépítéssel és egyéb költségekkel együtt
darabonként 195 millió forintos áron
- európai uniós támogatással beszerzett - elektromos midibuszok fogyasztására, ami a hivatalos mérések szerint 61 kWh/100 km, de a BKV-nál napi üzemben többször alulmúlták már. Éjszakai árammal számolva a Modulók egy kilométert 10 forint alatt tesznek meg, míg a hagyományos dízel buszoknál 100 forint körüli kiadással kell számolni.
Korábbi cikkünkben a BKV adatai alapján Ikarustól Mercedesig bemutatjuk az összes fővárosi busztípus átlagfogyasztását, de megbízhatóságukra is rákérdeztünk. Kattintson ide, ha elolvasná!