Egyetlen hónap alatt a rendszerváltás óta soha ilyen kevesen nem vesztették életüket közúti balesetben Magyarországon, mint 2016 áprilisában. Idén ugyanis mindössze 22 fő szenvedett halálos kimenetelű balesetet, ami 9-cel kevesebb a tavaly áprilisi számnál. A negatív rekord egyébként 2003 augusztusában volt, amikor 140-en haltak meg közúti balesetben.
A rendőrség is elismeri, hogy az örömteli változásban szerepe van annak, hogy a Véda Közúti Intelligens Kamerahálózat fix kamerái április 05-től üzemszerűen működnek, és erről a magyar média is részletesen beszámolt. Véleményünk szerint a 24 órás Speedmarathon nevű traffipax akció és a dráguló üzemanyagárak is közrejátszhattak a kedvező változásban.
Az áldozatszám 29 százalékos csökkenése mellett az összes személysérüléses baleset száma mindössze 0,9 százalékkal (1 246-ról 1 235-re), a súlyosan sérültek száma 6,5 százalékkal (399 főről 373 főre), az ittasan okozott balesetek száma 0,88 százalékkal (1 246-ról 1 235-re) csökkent. A könnyen sérültek számában ugyanakkor 2,5 százalékos növekedés tapasztalható (1 143 főről 1 172-re) 2015 áprilisához képest.
A 2016-os év eddig eltelt négy havában összesen 4 431 személysérüléses közúti baleset történt, 1,5 százalékkal több, mint 2015 azonos időszakában. A halálos kimenetelű és a súlyos sérüléssel járó közúti balesetek száma egyaránt csökkenést mutat 16, illetve 0,8 százalékkal, ebben feltehetően az autók javuló biztosnága is közrejátszhat.
Egyedül a könnyű sérüléses balesetek száma nőtt
(3,6 százalékkal). Idén április végéig 27 fővel kevesebben vesztették életüket a közutakon, 154-en, ami 14,9 százalékkal kevesebb, mint 2015-ben regisztrált 181 áldozat.
Április végéig összesen 423-an okoztak személyi sérüléssel járó balesetet ittas állapotban a tavalyi 409 fővel szemben, így ezen a területen 3,4 százalékos növekedés mérhető. Átlagosan még mindig minden tizedik balesetet ittas személy okozott.
A balesetek csaknem egyharmadát, 31 százalékát a járművezetők gyorshajtása okozta, ide értve az abszolút és a kissé megfoghatatlan relatív gyorshajtásokat egyaránt.
A második fő baleseti ok az elsőbbségi jog megsértése
(25 százalék), míg a harmadik fő ok a kanyarodásra vonatkozó KRESZ szabályok megszegése (17 százalék).
Az első negyedévben regisztrált személysérüléses közúti balesetek túlnyomó többségét, 67 százalékát autóvezetők okozták (2 951 balesetet). A teherautó-sofőrök a balesetek 9 százalékának, a buszvezetők pedig az összes baleset 1 százalékáért voltak felelősek. A kerékpárosok aránya a balesetet okozók körében 9 százalék volt.