Nagy visszhangot keltett az első halálos baleset, ami önjáró autóval történt (azóta két másik karambolban is vizsgálják a Tesla-robotpilóták felelősségét, de az egyikről rögtön ki is derült, hogy a funkció nem volt bekapcsolva). A floridai Willistonban május 27-én egy bekanyarodó teherautó pótkocsijának ütközött egy Model S, majd egy villanyoszlopnak csapódott, de még ezután is továbbment néhány tíz métert. Joshua Brown, a 45 éves vezető a helyszínen életét vesztette.
A teherautó vezetője szerint az autó kijelzőjén Brown éppen a Harry Pottert nézte, a karambol után is tovább szólt a film, de a Tesla-gyár szerint menet közben lehetetlen mozgóképet nézni az autóban, a sofőr hangjátékot hallhatott.
Ezt a kérdést még nem tisztázta a roncs elektronikájának vizsgálata,
azt viszont már megállapította a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Felügyelet (NTSB), hogy a balesetnél be volt kapcsolva a robotpilóta, vagy, ahogy nevezik, a „forgalmat figyelő sebességtartó és kormányzó automatika”.
Ennek a rendszernek a lassítás mellett vészfékező funkciója is van, vagyis észre kellett volna vennie a teherautót, de a gyanú szerint
a fehér ponyvát nem tudta megkülönböztetni a világos égbolttól.
Amíg ez be nem bizonyosodik, csak feltételezés, és azt is tudni kell, hogy a Tesla hivatalosan félautomata önvezető rendszert használ, vagyis a sofőré a felelősség, és mindig készen kell állnia a beavatkozásra.
Sajnos a lelkes Tesla-tulajdonos hírében álló Brown maga is feszegette a rendszer határait, korábban maga töltött fel egy videót arról, hogy a robotpilóta éppenhogy el tudott kerülni egy balesetet. Az NTSB jegyzőkönyve ráadásul leszögezi, hogy a májusi halálos karambol egyik oka a gyorshajtás volt: 65 mérföld/óra (104 km/h) helyett 74-gyel (vagyis 118,4 km/h-val) hajtott a Tesla.
Ezt az értéket a vezető állította be, az ő felelőssége lett volna lassítani. (Más kérdés, hogy vannak már olyan részben sebességtartó automaták, amelyek a GPS-adatok és a táblákról leolvasott adatok alapján be tudják tartani a megengedett sebességet, de csakis akkor, ha úgy szeretné a sofőr.) Ettől még a vizsgálatok megállapíthatják a rendszer és maga a Tesla hibáját is.
Az izraeli székhelyű fejlesztési partner, a Mobileye bejelentette, hogy kiszáll a Teslával közös robotpilóta-projektből, de a döntést nem hozták összefüggésbe a balesetekkel. Elon Musk éppen kilenc nappal ezelőtt mondott köszönetet a Mobileye-nak és a Boschnak az együttműködésért. Musk többször hangsúlyozta, hogy
a robotpilótát egyszerű vezetéssegítő extraként kell kezelni,
és annak nyilvános tesztelése zajlik, amit a felhasználási feltéteket elfogadva a vezetőknek is tudniuk kell.