A TLT rövidítés egyszerűen megfejthető, az első két betű ugyanazt jelenti, mint az elődnél: teleszkópot és lengővillát, az utolsó T pedig a tokozott szekunderláncra utal, amely a TL-en nem volt.
De nem csak ennyi változott a típusfejlesztéskor, hiszen megerősítették a vázat (korábban többször eltört a kormánytoknál), lejjebb került a változatlanul 247 köbcentis egyhengeres kétütemű, és vele az egész motor súlypontja.
Átalakult az első villa, megújult a hengerfej
(korábban középgyertyás volt, oldalgyertyás lett), és új első sárvédőt is terveztek – a TL-é még nem rugózott együtt a kerékkel. Az új megoldás növelte ugyan a rugózatlan tömeget, de jobban védett a sártól.
Megjelent az ülés alatti szerszámdoboz, de a tankba süllyesztett sem tűnt el, és beburkolták a korábban szabadon álló akkut.
Újdonság volt a féklámpa is,
de a fő szám az ügyes ötlettel megrajzolt, és a hátsó lengővilla jobb szárával közös egységet alkotó láncvédő. Jópofa excenteres (a himbatengely elforgatásával működő) láncfeszítő is járt hozzá.
A motor teljesítménye az új, cseh Jikov helyett immár hazai gyártású porlasztóval, a változatlan kompresszió ellenére is 10-ről 12 lóerőre emelkedett, miközben a gép tömege is megnőtt: a TL még csak 123 kilót nyomott, a TLT már 153-at. A tank maradt 16 l-es,
az elméleti végsebesség 100-ról 110 km/h-ra nőtt,
miközben a fogyasztás értéke nem változott (3,8 l/100 km), de a hozzá tartozó sebesség 60-ról 65 km/h-ra emelkedett.
A TLT nullszériája 1956 elején készült el, és
apró fejlesztésekkel 1958-ig maradt gyártásban.
Utódja – egy átmeneti modell (TLF/59) után – az 1959-től nagysorozatban gyártott TLF lett (teleszkóp, lengővilla, fejlesztett), lényegében változatlan műszakisággal, de 14 lóerővel és 18 l-es tankkal. A TLT-ből nyugatra és a világ más részeire is eljutott néhány.
A kipróbált motor a gyártás legelejéről való, ez egyebek mellett abból is tudható, hogy sebességmérőjének még nincs világítása.
Ebben a halványzöld árnyalatban készült a legtöbb,
de sötétbordós-pirosakról és néhány feketéről is tudni, a kipufogók festett része mindig azonos színű volt a többi lemezfelülettel.
Mai tulajdonosa majdnem készen, restaurált és szinte hiánytalan állapotban vásárolta, lényegében csak össze kellett szerelnie, ami így sem volt kis munka. A bejáratás után a friss főtengely hajtókarcsapágya egyszer megszorult – a túl kevés olaj miatt –, így ma a főtengely ismét új, a használatos benzin-olaj keverési arány pedig szigorúan 1:25, ahogy azt a gyár is előírta egykor.
A mai modern kenőanyagokkal talán az 1:30 körüli érték is megkockáztatható lenne, de az ilyen vashengeres kétüteműeknél jobb és mindenképpen kifizetődőbb is az óvatosság.
A karburátor még úszatós: az úszóház tetején a gombot lenyomva telecsorog a szívótorok benzinnel, így kell hidegindítani. Második rúgásra indul az egyhengeres, és jellegzetes Pannonia-kattogással szépen, egyenletesen pöfög. Kicsit várni kell, míg terhelhető, amíg hideg, fulladozik, de aztán szépen húz fel akár lentről is (40-ről negyedikben). A váz nem túl kezes, de a mély súlypont miatt
könnyen döntögethető, és szépen megy egyenesen.
80 km/h alatt nem szitál a TLT, feljebb pedig felesleges menni.
A váltó határozott kattanásokkal ugrik a fokozatokba - a TLT volt az utolsó Pannonia a hagyományos „lent egyes, fent az összes többi" fokozatkiosztással, a későbbi motorokon (a sorozatgyártásban mindegyiken, az üzem 1975-ös bezárásáig) az üres a legalsó állás.
A kipróbált TLT ma
mindennapi használatban dolgozik,
munkába szállítja gazdáját, megbízhatóan, s ha kell, tartósan 80 km/h körüli tempóban. Nyerge széles és kényelmes, könnyű állványra húzni, és a 12 lóerő nagyvárosi forgalomban sem kevés, csak a féktávokra kell figyelni a szép nagy és látványos, de gyengécske dobfékekkel, persze a 6 V-os világítás sem túl hatásos... A feltűnő, és éppen 60 éves gép eladó, név és cím a szerkesztőségben.
Műszaki adatok:
Motor: egyhengeres, léghűtéses, résvezérlésű kétütemű, 25 mm torokátmérőjű körtolattyús karburátorral. 6V-os elektromos rendszer, lendkerékgyújtás. Hengerűrtartalom: 247 cm3. Furat x löket: 68,0 x 68,0 mm. Kompresszió: 6,8:1.