Manapság a facelift fogalmát eléggé eltérően értelmezik a gyártók. Van, aki megelégszik pár aprósággal, például egy új fényszóróbetéttel, esetleg a hűtőrács apró módosításával. Ezek emberi változata mondjuk az óvatos botoxozás, amely eltüntet mélyebb ráncokat, de azért felismerhető marad az arc. Az Opel jelenlegi faceliftje azonban Melenie Griffith és Mickey Rourke szintjén jár, persze közel sem olyan tragikus végeredménnyel, mint a jobb sorsra érdemes hollywood-i sztároknál.
Az átalakítás IT-s analógiával élve nem upgrade, hanem downgrade volt, de azért tetszetős. Nekem az amúgy nem kifejezetten rajongott Opelek közül eddig
az épp elbúcsúzó Zafira fizimiskája jött be a legjobban,
de az új arc sem csúnya, csak talán kicsit jobban akar hasonlítani a régebbi Zafirákra, mint indokolt lenne. Persze nem ez volt a dizájnerek legfőbb célja, hanem az, hogy minél többen fedezzék fel benne az aktuális K Astra vonalait.
Természetesen nem csak kívül találunk újdonságot az új Zafirában, hanem az utastérben is. Az első, és nagyon dicsérendő változás, hogy a frissített változat középkonzolján nagyjából megfeleződött a gombok száma. Nyilván felszereltségtől is függenek a számok, de az eddigi nagyjából 40 (!) gomb helyett már alig találunk 20-at, viszont bekerült egy érintőképernyő, ahol azért továbbra is van mód tornáztatni az ujjainkat. De legalább már 2016-ban érezzük magunkat.
Felzárkózott a Zafira abban a tekintetben is, hogy végre használhatjuk az okoseszközünket a központi kijelzőre klónozva, azaz működik az Android Auto és az Apple CarPlay kapcsolódás. Igaz, ez csak fizikai kapcsolattal, tehát a töltést is biztosító kábelen keresztül. Miért jó ez? Azért, mert
a megszokott navigációs appunkkal autózhatunk,
ha a gyári navi nem szimpatikus, valamint a saját eszközünk jól begyakorolt kezelőfelületén járhatnak az ujjaink.
Aztán ott van még az egyre több Opelben megtalálható OnStar rendszer is, amelyhez mobilos applikációval kapcsolódhatunk, így akár már indulás előtt beállíthatjuk az autó navigációját, otthon, mondjuk reggelizés közben, aztán lecsekkolhatjuk az olajszintet, a guminyomást, és hasonló alapvető dolgokat, hogy induláskor ezzel már ne legyen gondunk. Fontos része a rendszernek a baleset után azonnal aktiválódó segélyvonal, ahol a nap 24 órájában hús-vér operátorok fogadják a hívásainkat.
Képzeljük el a következő szituációt: télen megcsúszunk, árokba borulunk, és olyan szerencsétlenül szorulunk be az autóba, hogy nem érjük el a telefont, ne adj' Isten megsérülünk.
A diszpécser felveszi velünk a kapcsolatot, beméri az autó helyzetét,
és riasztja a mentőket, tűzoltókat. Egy brit hölgy mesélt a sajtóprezentáción egy hasonló sztorit, amit nem kell feltétlenül elhinni, hiszen mégis csak reklám, de a helyzet simán előfordulhat való életben is. És még egy funkció, ami miatt az OnStar nagy kedvenc lehet: 7 eszköznek biztosít internet elérést WiFi-n keresztül.
Frissült az OpelEye rendszer is, amely a táblafelismerést, a távolságtartó tempomatot és a sávváltásra figyelmeztető rendszert, valamint az adaptív LED fényszórókat is támogatja. 60 km/h fölötti sebességnél aktiválódik a sávtartó automatika is, de azért ezzel legyünk óvatosak. Főleg itthon, ahol a sávválasztók normális felfestése olyan, mintha csak egy lehetőség lenne a közutak kezelői számára.
Egyterű-tulajdonosként jól tudom, hogy a rengeteg pakolórekesz minden pénzt megér. Saját kocsimban imádom a millió tárolóhelyet, és biztos vagyok abban, hogy a Zafirában is elég lesz a 30 különböző méretű doboz, amit az utastérben találunk. Nem mellékes az 5 üléssel 710 literes csomagtér sem, ami a hátsó ülések lehajtásával 1860 literre bővül.
És ha már az üléseknél tartunk, akkor persze azt is elmondom, hogy hétszemélyesként is rendelhető az autó, a leghátsó székeket a padlóba lehet süllyeszteni, ha nem használjuk őket. A második sor is variálható, a középső (a szélsőknél keskenyebb) ülés kényelmes kartámasszá alakítható a széleken terpeszkedőknek.
Rendelhető gyári tablettartó is a hátsó ülések elé,
aki tehát menetközben mesefilmmel, vagy játékkal akarja lekötni a hátul tomboló ifjúságot, annak erre is lesz módja. A fent említett internet hozzáféréssel kombinálva komoly fegyvernek látszik ez a lehetőség.
Az erőforrásoknál van miből választani: benzin, dízel vagy kétféle gázüzem (CNG és LPG), 120 és 200 lóerő közötti teljesítménnyel. Mi a benzines és dízel csúcsváltozatokat kaptuk a menetpróbán, így az erőre igazán nem volt panasz.
A vezetési élmény sajnos így is felejthető,
de hozzátartozik a dologhoz, hogy egy egyterűnél nem ez a legfontosabb. Mivel ez csak facelift, megmaradt a Zafira C fő hátránya, az érthetetlenül nagy saját tömeg, ami dinamizmus és fogyasztás szempontjából sem az igazi.
A menetpróba szünetében, épp Jean-Philippe Kempf-fel, az Opel marketing menedzserével beszélgettem, amikor pittyent a telefonom. Pont akkor érkezett meg a magyar árlista. Természetesen nem volt rest, és megkérdezte, hogy tetszenek az árak, és lecserélném-e a mostani kocsimat egy Zafirára. Elmondtam neki, hogy soha nem vennék új autót, egészen egyszerűen nem engedhetem meg magamnak ezt a fajta pazarlást, viszont nem tűnnek rossznak az árak.
7.080.000 forint a legolcsóbb verzió, a teljesen alap, Edition felszereltségi szintű, 1,4-es, 120 lovas Zafira. A jobban felszerelt, Innovation szint 810 ezer forinttal drágább, és még ott van egy csomó extra, amivel hizlalhatjuk az autót, és lapíthatjuk a pénztárcánkat. Alapfelszereltséggel 7,5 millió a 200 lóerős, 1,6-os, benzines, valamint
8,54 millió forintért vihetjük el a 170 lóerős, kétliteres dízelt.
Nyilván ezekbe majd a kereskedők hajlandóak lesznek ajándék extrákat adni, vagy magasabb felszereltségnél alkudni is lehet, de ezek logikusan nem fognak soha hivatalos árlistán szerepelni.
Az új Zafira tehát változott is, meg nem is, de mindenképp maibb lett, ha lehet így fogalmazni. Aki eddig szerette az autót, továbbra is imádni fogja, ráadásul a sok infotainment extrával felvértezve a család többi tagját is beszippanthatja az egyterű innovatív világa. Az új Zafira semmi mást nem kínál, csak megmutatja, hogy milyen egy családi autó 2016-ban. Ez viszont általában pont elég.