A stuttgarti központú IFUA Horváth & Partners nemzetközi vezetési tanácsadó cég tanulmánya szerint egy átlagos, tisztán akkumulátoros meghajtású villanyautó jelenleg 100 kilométer megtételéhez 15 kilowattóra energiát fogyaszt a gyártói adatok szerint. Ennyi energia tárolásához mintegy 160 kilogrammos akkumulátorra van szükség, a németországi elektromos autók éves eladott darabszámának súlyozott átlagát tekintve.
Az aktuális modelleket 200 és 300 kilogramm súlyú akkumulátorral gyártják,
a legnagyobb hatótávolsággal bíró Tesla Model S számára
750 kilogrammos
akku teszi lehetővé, hogy 500 kilométert megtegyen töltés nélkül.
Az elmúlt években az akkumulátorok ára jelentősen csökkent ugyan, ám a súlyukról ugyanez nem mondható el. Az utóbbival kapcsolatos kulcsmutató 86 wattóra per kilogrammról mindössze 94-re nőtt 2012 óta,
azaz csak 10 százalékkal javult.
Ám a következő esztendőkben jelentős változásokra lehet számítani.
Mivel a most uralkodó lítium-ion technológiával korlátozott a fejlődés lehetősége, a kutatók más utakat kerestek. Ígéretesnek tartják például a lítium-kén, a nátrium-ion és a szilárdtest akkumulátorokat. A Massachusetts Institute of Technology (MIT) augusztusban számolt be arról, hogy az újonnan fejlesztett lítium-fém akkumulátor kétszer annyi ideig tart ki, mint egy ugyanolyan súlyú lítium-ion akku, vagyis kétszer akkora hatótávolság érhető el vele.
Jelenleg azon túl, hogy az elektromos autók drágák, a viszonylag kis hatótávolság is gátolja az ilyen járművek terjedését. Ezért az ártámogatás mellett – amelyre a hónap végétől Magyarországon is lehet pályázni – kulcskérdés a hatótávolság növelése, ebben pedig fontos szerepet játszik az akkumulátorok súlyának csökkentése.