Gaydon a telekszomszédok konferenciaterme, ahol Range Rover, Aston Martin modellek készülnek, ezen kívül a valaha volt brit autógyártás relikviáinak gyűjtőhelye, tesztpálya, veteránfelújító-műhely, ahogy tetszik.
Itt van a legnagyobb Jaguar és a legfontosabb Land Rover gyűjtemény a British Motor Museumban, és a nyolcvanas években szétvert British Motor Company szoborparkja. Ha Angliába visz az útja, ki ne hagyja!
Egy ottani mércével is elég nagy területen, hatvannégy hektáros telken áll egy kerek art deco épület 1993 óta. Itt találjuk a brit autógyártás múzeumát, ennél tömörebben nem lehet összefoglalni. A kiállított autók zöme a ma is regnáló márkák fősodrából származik, mint a Jaguar és a Land Rover, de van ott bőven látnivaló megszűnt gyártótól is.
Itt van például ez az XJC túra versenyautó, ami a rövidített neve az XJ Jaguárok kétajtós verziójának, tizenkéthengeres motorja közel hatliteres és 560 lóerős. A szériától eltérően, ebbe kézi váltót szereltek, ami (pontosabban a hozzákapcsolt kardán) kiejtette Derek Bellt az első helyről Silverstone-ban. Paul Getrag vagy Karl ZF nyilván fordultak egyet-egyet a sírjukban e skandallum hallatán.
A versenygép legjobb helyezése amúgy egy második hely volt 77-ben, a Nürburgringen. Az a szélesítés a mai világban is elmenne, valami nyugati parti csajos videóban, nemhogy negyven éve a versenypályán. Tudom, nem illik, de végigtaperoltam.
Ez az LWK 707 néven futó, óraingametál színű XK120 pedig egy Bill Heynes nevű úr szolgálati autójaként kezdte az életét, majd némi felkészítés után nem kevesebbre vállalkoztak vele, mint hét nap és hét éjjel, százhatvannal furikázni Párizs környékén. Mint a mesében.
Ezzel kilenc közúti rekordot állítottak fel, többek között egy bizonyos Sir Stirling Mossal a volánnál. 168 óra alatt 16851 mérföldet tettek meg, ami 100 mérföld/óra feletti átlagsebességet jelent.
A dicsőségfal előtt, saját depressziójával harcoló zöld verda nem más, mint az egyetlen létező XJ13. Ahhoz képest vagy 4-5 Goodwood matrica szerepel rajta, mint induló autón szokás. Meg van becsülve, na. Biztos azért szomorú, mert idén nem lehetett ott a Revivalen.
Amúgy középmotoros, V12-es, volt már tropára töve, sosem versenyzett, és mivel egy darab van, replikákat szokás építeni D-type-ból.
A HUE166. Ez az első, megmaradt Land Rover. Egy Warwicksire-ben élő farmer vette meg, 1948 júliusában, majd a gyár visszavásárolta pár tonnányi elhordott terménnyel és trágyával később. Ide már felújítva került, de van barn find is.
Ötven lóerős, 1,6-os motorja mellett biztosan nem volt fékevesztett lábrázás, de így is megfutotta az ötvenet, mérföldben. 1976-ra egymillió, a gyártás 2015-ös befejezéség pedig kétmillió Land Rover Defender kelt el, a legelső és a legutolsó is itt található.
A kék Range. Szintén a legelső, az 1970-es start előtt, már 1969-ben kikérték a rendszámát. Három darabot készítettek promóciós a célra, ez a kék volt a legsürgősebb, mert katalógusfotózásnál volt szükség rá. Volt egy sötétebb kék, és egy bordó, mindkettő ötajtós.
Azért a múzeumi szöveg mellett megnéztem egy korabeli katalógust is, mert túl szép volt a pátosz, de tényleg ez a kocsi van benne. Ennyit a mítoszokról, némelyik igaz.
A filmes Landy-k közül itt van a Skyfall c. James Bond filmben szerepelt példány is, rusztikusan szétlyuggatva, az oldala meghúzva, ahogy kijött a kamera elől. Mellette a Tomb Raiderben szerepelt, Angelina Jolie formás ülepe által kiült vezetőüléssel, vényolccal, és a Dredd bíróé, ami taxisárga, és kicsit se hasonlít a Defenderre, de mégis az lakik a műanyaghéj alatt.
A királynőt szolgált Defenderek és Range Roverek pápamobil-szerűek, a régebbi 56-os, az újabbik pedig 74-es, mindenki felismeri, melyiknek mi volt az alapja.
A furcsa katonai Landy-k zárják a sort. Van itt lánctalpas, sivatagi hadművelet színű, meg orvosi verzió is. Meg a sárga bicikli!
A végén az előző Range Rover Sport arculatát meghatározó szárnyasajtós Stormer tanulmány, ami műszakilag nem volt más, mint egy felcicomázott Discovery.
A remek angol ételeket kínáló büfé meglátogatása után kellemsen elpilledve terveztük a továbbindulást, masszíroztuk a vádlinkat, és arra gondoltunk, milyen jó itt, gyönyörű az idő, és láttunk már mindent.
Ekkor kísérőm egy kedves mosoly keretében felhívta a figyelmemet, az újonnan megnyitott Jaguar tematikájú szárnyra. Átvánszorogtunk, és fejben összeomlottam a látványtól, mutatom.
Hamarosan a Jaguar-csarnokot is kivesézzük egy következő cikkben.