A Mercedes-Benz Unimog U423-ashoz
több cserefelépítmény is kapcsolódik,
ezekkel kiegészülve a jármű teljesen egyedivé és multifunkcionálissá válik. Az egyes felépítmények átszerelése rövid időt vesz igénybe, így a munkagépek folyamatosan kihasználtak és gazdaságosan üzemeltethetőek.
Az adapterek lehetővé teszik többek között a sínek csiszolását, a vágányok melletti zöldterületek karbantartását, a gyomirtást, a felsővezetékek ellenőrzését, javítását, illetve télen a hóakadályok leküzdését.
A beszerzés műszaki összetettsége komoly feladat elé állította a pályázókat. Neves európai gyártóknak is nagy kihívást jelentő feladat az egyedi, kétéltű járművek és a hozzájuk kapcsolódó, többcélú felépítmények gyártása és szállítása. A közúti és vasúti közlekedésre is alkalmas járművek készítése speciális terület,
Európában sem sok gyártó képes az ilyen jellegű járművek kivitelezésére,
így különös figyelmet kellett fordítani a résztvevők közti megfelelő műszaki egyeztetésekre.
A nyílt közbeszerzési eljárást követően az Unikomtech Gép Kft. szállította le a járműveket. A beruházás összértéke
3,2 milliárd forint, amelyet a MÁV saját forrásból valósított meg.
Az alapjárművek Németországban, a Mercedes-Benz Unimog gyárában készültek. Teljesítményük 231 LE (900 Nm), hengerűrtartalmuk 5132 köbcenti, környezetvédelmi besorolásuk Euro 6-os,
vasúti vágányon akár 50 km/h-s sebességgel is tudnak közlekedni.
Rendelkeznek üzemóra-számlálóval, vezetőfülkéjük légkondicionált, állóhelyzeti fűtéssel ellátott.
A vasúti sínvezetés (ZAGRO Bahn- und Baumaschinen GmbH), a plató és daru felépítmény (Hiab), a rézsűkasza és űrszelvényvágó felépítmény (MULAG Fahrzeugwerk Heinz Wössner GmbH u. Co. KG), a gyomirtó felépítmény (Herbert Dammann GmbH), valamint a hideg áramszedő (Stemmann-Technik GmbH) Németországból érkeztek.
A szerelőkosaras felépítmény (Versalift) Dániában és az Egyesült Államokban, a síncsiszoló berendezés (Autech AG) Svájcban, a hómaró (Kahlbacher Machinery GmbH) pedig Ausztriában készült.
Budapest környékén 3 darab (ebből egy a MÁV-HÉV-nél), Miskolc, Debrecen, Szeged, Pécs, Szombathely térségében 1-1 darab, míg országosan változó munkahelyeken további 1 darab – a MÁV FKG Kft. kezelésében – látja el az üzemi feladatokat.