A Ford Fiesta előző, 2008-ban bemutatott nemzedéke váratlanul nagy sikert aratott, Európában még a gyártásának utolsó évében is
a negyedik legnagyobb darabszámban eladott autóként jegyezték,
Írországtól Bulgáriáig mindenhol az utcakép szerves része lett, még a kisautóktól hagyományosan ódzkodó Amerikában is bevezették a piacra.
Olyan volt a Fiesta, mint a jóképű futballsztár az amerikai ifjúsági filmekben: jól nézett ki és sportosságban egyértelműen a konkurencia fölé emelkedett, ezért a
nyilvánvaló hiányosságai ellenére is megvesztek érte a nők.
Nem volt a legtágasabb, legolcsóbb, legpraktikusabb kisautó, a mobiltelefonokat koppintó, milliónyi gombot tartalmazó középkonzolja maga volt az ergonómiai rémálom, a navigációs rendszer képernyője alig volt nagyobb egy bélyegnél.
De a Fordok hagyományos erősségét,
a jól hangolt futóművet és életteli kormányzást vegytiszta formában hozta
a gokartosan közvetlenül irányítható kisautó. Sikeréhez a remekül sikerült 2013-as modellfrissítés is hozzájárult, amikor megkapta a trapéz alakú „Aston Martin" hűtőmaszkot, és a zseniális EcoBoost turbómotort, ami nem véletlenül nyeri el születése óta minden évben az Év Motorja díjat az egy liter alatti kategóriában.
Egy ennyire fontos típusnál mindig óvatosan közelít a gyártója a modellváltáshoz, gondoljunk csak a Volkswagen Golf, a Porsche 911 vagy a 3-as BMW különböző generációira, amelyek kívülről nagyon hasonlítanak egymásra. A Ford is hasonlóan járt el a Fiestával,
a már jól bevált formatervet gondolták tovább,
de megtartották a régi padlólemezt, ami miatt a tengelytávon és a tömegen nem nagyon tudtak változtatni. Vezető nélkül közel 1,1 tonnát nyom az autó, ami átlagosnak mondható, valahol a pillesúlyú Swift és az ólomnehéz Corsa között van félúton.
Aki ránéz az új Fiestára, azonnal tudja, hogy melyik márka melyik típusát látja, az viszont előfordulhat, hogy összekeverik az elődjével, mert a jellegzetes hűtőmaszk megmaradt, az arányok nagyjából változatlanok, és a méretnövekedés is visszafogott:
a hossz 7, a szélesség másfél centivel lett nagyobb, a magasságból pedig két centit csíptek le.
Csinos és könnyen befogadható lett a forma, de nem drasztikus a különbség a régihez képest.
Az ördög a részletekben rejlik, alaposabban megnézve feltűnik, hogy lágyabb és kevésbé bonyolult lett a dizájn, például eltűntek a motorháztető bordái, és finomabb vágásúak lettek a fényszórók, felső élük szépen simul rá a lejtős övvonal meghosszabbítására. Mandulaformájukat a legmagasabb, Titanium felszereltségnél a peremen végigfutó LED-es nappali fény emeli ki, és csak ehhez a fullos csomaghoz járnak diódás hátsó lámpák.
Belül sokkal drasztikusabb a változás,
vadonatúj, gusztusos műszerfalat kapott
a Fiesta, a gombok számát megfelezték, mivel a legtöbb funkció már az érintőképernyőről vezérelhető, amely 4,2, 6,5 vagy a jól felszerelt változatokban 8 colos méretű, jó felbontással és fényerővel. A rajta futó SYNC 3 menürendszer könnyen kezelhető, gyorsan reagál a lenyomásra, de a grafikája kissé egyszerű és unalmas, talán azért, mert az amerikai Fordokban is ez van.
Alapáron jár a Bluetooth-csatlakozás és két USB-port, míg a beépített CD-lejátszó opcióként rendelhető meg, akárcsak a tíz hangszórós, 675 watt teljesítményű B&O Play hangrendszer, ami a Bang & Olufsen olcsóbb, fiatalosabb almárkájának terméke. Hű maradt az anyacég híréhez, mert jobban szóló gyári hifit kisautóban keveset hallottam, ráadásul a 105 ezer forintos felára igencsak kedvező. Persze a nagy képernyőre, a digitális DAB rádióra és a navigációra is lehet még költeni.
A vezetőülés háttámlája 90 kiló fölött már szűk lehet, de a megszokás után kényelmesen lehet ülni a Fiestában, sportos vezetők elég mélyre is leengedhetik az ülést. Viszont
a tágasságával nem kényeztet el az utastér.
Alig fejlődött a modellváltással a helykínálat, ami annak a számlájára írható, hogy a tengelytávhoz az átvett padlólemez miatt csak pár mm-t tudtak hozzátenni.
A hátsó lábtér 1,6 centis bővülését nem is ennek, hanem inkább az első ülések keskenyebb háttámlájának köszönhető, de a Seat Ibizához képest így is olyan szűk a második sor, mintha a két kocsi nem is egy kategóriába tartozna. Igaz ez a csomagtartókra is, a spanyol kisautó 355 literével szemben az új Fiesta csak 292-et kínál, elődjébe csak két literrel fért kevesebb.
Lapozzon a második oldalra, ha kíváncsi, milyen vezetni a Fiestát!