A JATO Dynamics adatai szerint tavaly
86 millió új személyautót és kishaszonjárművet adtak el
a világon, ami 2,4 százalékos növekedést jelent 2016-hez képest.
Kína 2010-ben előzte meg az Egyesült Államokat, amivel a világ legnagyobb autópiaca lett, és tavaly megerősítette ezt a pozícióját a 25,7 millió darabos új autó eladással, ami 8 millióval múlta felül az USA teljesítményét. Kínában roppant népszerűek a kompakt szabadidő-autók és a miniautók, a helyi gyártók olcsó villanyautói és persze a méregdrága luxusmodellek is.
Viszont a kínai autópiac bővülése jelentősen lelassult, már csak 2 százalékos volt 2016-hoz képest. Igaz,
az Egyesült Államokban még a növekedés sem jött össze,
ugyanis tavaly 17,2 millió autó fogyott a 2016-os 17,5 millióval szemben. Ez volt az első év a 2008-as gazdasági válság óta, hogy csökkentek az eladások az országban. Csak a pickupok és a SUV-ok iránt nőtt itt a kereslet (5,8, illetve 4 százalékkal), ez a két szegmens több mint az eladások felét tette ki.
Dél-Amerikában viszont szárnyalt a piac, a kontinens eladásai 14,6 százalékkal nőttek, de még mindig csak 3,4 millió autó fogyott összesen. Brazíliában 9, Argentínában 26, Chilében 22 százalékkal nőtt az újautó-piac.
A legnagyobb csökkenést érdekes módon a brit autópiac szenvedte el, a Brexit miatti bizonytalanság és a frissen kivetett adók miatt 5,4 százalékkal csökkent az új autók eladása, de még így is 2,9 millió talált gazdára, vagyis közel annyi, mint egész Dél-Amerikában.
Az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság mellett még Mexikóban és Dél-Koreában csökkentek jelentősen az eladások 5, illetve 1,8 százalékkal.
Európában 21 millió autó fogyott,
ami 3,5 százalékos növekedést jelent 2016-hoz képest.
Oroszországban 12, Olaszországban 7, Franciaországban 5, Németországban 2,8 százalékkal tudott növekedni a kereslet, utóbbi maradt Európa legnagyobb piaca 3,71 millió autóval. Indiában 8,8 százalék (400 ezer autó) volt a növekedés tavaly, amivel az ázsiai ország átvette a globális 4. helyet Németországtól.
Az egyterűek, buszlimuzinok iránti kereslet 10 százalékkal csökkent, főleg a SUV-ok előretörése miatt, utóbbiak szegmense ugyanis 13 százalékkal nőtt 2017-ben.
Összesen 27,8 millió SUV fogyott a világon, ami azt jeleni, hogy minden harmadik autó ilyen volt.
Ez már egy régóta tartó trend, amibe már India, Brazília és délkelet-Ázsia is becsatlakozott. Nyugat-Európa 29 országából 23-ban a SUV-ok szegmense nőtt a legjobban.
A kínai piac erejének köszönhetően a leggyorsabban növekvő szegmens mégsem ez, hanem a luxusautóké volt, persze itt könnyű nagy különbségeket elérni, mert viszonylag alacsony bázisról indultak. A világ legkeresettebb luxusautója a Mercedes-Benz S-osztály volt 72 ezer eladott autóval.
Európából nézve hihetetlennek tűnik, de a prémiumautók top10-es globális eladási listájába három Cadillac modell is befért. Nálunk az amerikai luxusmárkát már régóta nem is forgalmazzák, de Kínában igen népszerűek az autóik az újgazdagok körében, akárcsak a Lincolnok.
Az egykor legnépszerűbb osztályból, az alsó-középkategóriából (Corolla, Golf, Focus, stb.) közel 15 millió fogyott, ami 4,5 százalékos csökkenést jelent.
Erről is a SUV-ok tehetnek.
Nagyot csökkent a sportautók szegmense is, főleg a Chevrolet Corvette, a Ford Mustang és az Audi TT iránti kereslet csökkenése miatt, igaz, a Mazda MX-5 szép eredményt ért el 40 ezer eladott autóval.
A világon eladott autók 72 százaléka benzines volt, 16 százaléka dízel, a többi 12 százalékon osztoznak a különböző alternatív hajtásmódok. A benzines autók iránt 3 százalékkal nőtt a kereslet,
a dízelek iránt közel 4 százalékkal csökkent,
de a három gázolajos autóból kettő még mindig Európában talál gazdára. Az alternatív hajtású autók iránt a kereslet tavalyhoz képest jelentősen, 27 százalékkal nőtt, nagyrészt a hibrid és tisztán elektromos autók egyre növekvő népszerűsége miatt.
Már a teljes eladások 4 százalékát (3,6 millió autó) teszik ki a különböző villanymotorral szerelt járművek, ezen belül a sima hibridek aránya közel 70 százalék, a legnépszerűbb ilyen autó a 210 ezer példányban fogyott Toyota Prius. Konnektoros hibridből 417 ezer fogyott tavaly a világon, a legnépszerűbb ilyen tölthető hibrid a Toyota Prius Plug-in 52 ezer darabbal.
Tisztán elektromos hajtású autóból 668 ezer darab fogyott,
ami a teljes piac 8 ezrelékét sem éri el. Ebben az osztályban meglepetésre nem a kifutó Nissan Leaf, hanem a jóval olcsóbb (kb. 6 millió forintba kerülő) kínai BAIC EC volt a legnépszerűbb autó 78 ezer darabbal, őt követte a Tesla Model S 47 ezerrel, és csak a dobogó legalsó fokára fért fel a Nissan 46 ezerrel. A tisztán villanyautók fele Kínában talál gazdára, a világ legnépesebb országában egy év alatt közel megduplázódott a villanyautók iránti kereslet.
A világ legnépszerűbb autója a Ford F-150 pickup,
amiből 1,073 millió darabot adtak el tavaly, ennek 80 százalékát az Egyesült Államokban. A dobogóra felfért még a Toyota Corolla és a Volkswagen Golf is 924 és 867 ezer darab autóval, de a negyedik helyen már egy SUV-ot találunk, a Nissan X-Trailt.