Elon Musk SpaceX-projektje sikert sikerre halmoz, a keddi Falcon Heavy-teszt is tulajdonképpen teljes sikerrel zárult. Musk a marketingértékre remekül ráérezve, egy Tesla Roadstert küldött ki ballasztként az űrbe, ami amúgy valóban jó ötlet, de
ez sem terelheti el a figyelmet arról, hogy az autómárkánál egyébként nagyon súlyos problémákkal kell szembenézni.
Musk a Model 3-mal tömegek számára szerette volna elérhetővé tenni a villanyautózást, kapott is rá a cég több százezer megrendelést,
a gyártási problémákon azonban máig nem sikerült úrrá lenni.
Az eredeti tervek alapján már havi több ezer Teslának kellene készülnie a gyárban, ehelyett több hónap alatt készült el pár ezer, és
ezek minősége is erősen kifogásolható.
Tavaly már azon sokan összeráncolták a szemöldöküket, hogy a Model3-ban sem rádiót, sem a felhasználó saját eszközein tárolt zenét nem lehet hallgatni. Erre ugyan a Tesla viszonylag gyorsan reagált egy szoftverfrissítéssel, de sokan tették fel a költői kérdést: vajon milyen lehet egy olyan autó, amibe egy ilyen alapfunkciót sem sikerült hibátlanul integrálni?
A Tesla a kommunikációjában hagyományosan nagyon innovatív gyártóként tünteti fel magát, autóipari szakértők azonban nem győzik hangsúlyozni, hogy
több évtizedes autógyártási tapasztalatot csak több évtized alatt lehet megszerezni.
A Model S és a Model X a Model 3-hoz képest még kisszériás modellek voltak, de már a SUV megbízhatósága is erősen kikezdhető lett, állandóak voltak a problémák, többek között az ajtókkal.
Egy detroiti autóipari tanácsadó cég, amely hagyományosan autók szétszerelésével és a mérnöki megoldások tanulmányozásával foglalkozik, most egy Model 3-at kapott szét, a tapasztalatok pedig lehangolóak.
Sandy Munro,
a Munro & Associates vezérigazgatója különösen az összeszerelési trehányságokat kifogásolta.
Szóba kerültek az első ajtók kilincsei, amelyeket nehéz kinyitni, az első üvegen pedig találtak egy utólagos ragasztást. Munro úgy fogalmazott, hogy „ilyen javítást még soha nem látott korábban”.
Hatalmasak az illesztési hézagok is.
Ezen az autón akkorák az illesztési hézagok, hogy a Marsról is látszanak
- mondta Munro. „Ez nagyon-nagyon nem jó.”
A hézagok különösen a csomagtartónál problémásak. „Itt például a körmömet alig bírom betenni. De ha ide nézünk... Ide meg majdnem az egész hüvelykujjam befér.”
Ez nagyon szokatlan, a '70-es évek óta nem volt az autóipar ilyen szinten. Olyan dolgokat láthatunk ezen az autón, mint egy 1990 környékén készült Kián. Nem tudom elképzelni, hogyan képzelték ezt, az egész autó egy nagy meglepetés számomra.
Munro szerint a Tesla mérnökei nem autóipari szakemberek, hanem geekek, másképp nehezen tudná megmagyarázni, hogyan lehetett rendkívül körülményesen hozzáférhetővé tervezni azt az áramkört, ami az autó áramtalanítására (az akkumulátorok és a légzsákok lekapcsolására) szolgál. Ez
az ujjnyi vastag drót, amelyet két helyen kell átvágni, csak úgy közelíthető meg, ha a csak elektromosan nyitható első csomagtartófedelet felnyitják, ami úgy lehetséges, hogy akkumulátort kötnek a lökhárító alá rejtett két kábelre.
Ez Munro szerint ésszerűtlenül nehézkes megoldás, a gyártók általában valamiféle mechanikus vészrendszert építenek be, amely néhány egyszerű mozdulattal aktiválható.
A szakember szerint szintén nagyon problémás, sőt
bizonyos értelemben életveszélyes, hogy a hátsó ajtókon egyáltalán nincsenek mechanikus kilincsek.
Gombbal ugyan nyithatók, de baleset esetén az áramellátás lekapcsol, így a hátsó utasoknak vagy előrefelé kell menekülniük (ezeken az ajtókon van manuális nyitó), vagy az üléstámlák lehajtása után a csomagtartó felé indulhatnak.
A Munróval készült videó megjelenése után egy friss Model 3-tulajdonos töltött fel egy képet a netre az autójáról, amely
szintén hanyagul összeszerelve érkezett meg.
Az első fedél mintha nem lett volna a helyén,
otthon, saját magának kellett beállítania az elemeket. A Tesla minőségellenőrzésével kapcsolatban elég árulkodó egy ilyen baki.
A felmerült problémák természetesen nem javíthatatlanok, de jelzik, hogy a fennállása során nyereséget még soha nem termelő Teslának össze kell kapnia magát, mert a piac kegyetlen, a vásárlókat nem fogja örökké elvakítani a hype.