Bár a számok csökkenő tendenciát mutatnak, Európában még így is több tízezren halnak meg évente autóbalesetben,
az áldozatok közel egytizede pedig azért veszti életét, mert a segítség nem ér oda időben.
A lakosságszámhoz viszonyítva Magyarország az uniós átlag felett van a halálos áldozatok száma alapján, egymillió lakosra valamivel több mint 60 áldozat jutott, míg Európában 50. Európában 2016-ban több mint 25 ezren haltak meg az utakon, míg Magyarországon összesen 607-en veszítették életüket közúti balesetben.
Egy uniós jogszabály alapján 2018. április 1.-jétől
minden új típusengedélyt szerző személy- és kisteherautót
kötelező lesz gyárilag felszerelni az eCall automatikus segélyhívó rendszerrel.
A segélyhívó célja a halálos kimenetelű közúti balesetek számának csökkentése – előrejelzések szerint a rendszer bevezetése után 4%-kal csökkenhet a halálos áldozatok száma, így Európa-szerte évente legalább ezer ember életét mentheti meg az eszköz, míg a hatóságok kiérkezési ideje akár felére rövidülhet.
A rendelet szerint az eCall azonban csak az új autókban lesz kötelező, ám Magyarországon és egész Európában is jellemzően idősebb autók vannak forgalomban – hazánkban 14 év az autók átlagéletkora, míg az Unióban 10,7.
Az Albacomp RI Rendszerintegrációs Kft. a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel és a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft.-vel közösen olyan eCall eszközt fejleszt az Európai Unió támogatásával, amelyet utólag is be lehet szerelni az autóba, így mindenkihez eljuttatja a segítséget. A segélyhívót az Albacomp székesfehérvári üzemében gyártják majd.
Hogyan működik az automatikus segélyhívó rendszer?
Az Albacomp által fejlesztett automatikus segélyhívó rendszer baleset észlelése esetén a saját SIM-kártyáján keresztül automatikusan elküldi a baleset körülményeit – így például a GPS-koordinátákat, a baleset idejét és a gépjármű azonosítóját – a 112-es hívószámra, felgyorsítva ezzel a mentési folyamatot. Ezzel egy időben az autót a rendszer automatikusan összeköti a segélyhívó telefonos diszpécserével, így a balesetet szenvedő jelezheti azt is, ha szüksége van a mentőre, műszaki segítségre, valamint azt is, ha nem súlyos a baleset. Az eszköz a jogszabályoknak megfelelően és a személyiségi jogok védelmének érdekében kizárólag baleseti riasztási helyzetben aktiválódik a hálózaton, így a jármű, illetve vezetője nem válik követhetővé, és a hatóságok nem kapnak információt a gépjármű sebességéről, valamint a baleset egyéb körülményeiről sem.