Bár ekkora távolságból nem sokat tudunk róla, hihetetlen az indiai motorizáció, és két óriásvállalata pedig komoly autógyártóvá nőtte ki magát: a Tata Motors (övék a Jaguar és a Land Rover), illetve a Mahindra (a koreai Ssangyong tulajdnonosa, de hozzájuk tartozik a Pininfarina dizájnstúdió is).
Nagy hiba lebecsülni őket,
még ha eleinte megmosolyogtató modellekkel is próbáltak szerencsét Európában.
A történetünk szempontjából érdekes Mahindra legismertebb típusa nálunk a Goa pickup volt, a gyár profilját ugyanakkor nagyon hosszú ideig az amerikai Jeep CJ leszármazottjai határozták meg. Ebbe a vonalba tartozik most az új Roxor, amelynek sorozatgyártása márciusban indul - méghozzá nem helyi piacon, hanem az Egyesült Államokban, Auburn Hills-ben (Michigan állam).
Helyesebb talán összeszerelésről beszélni, az építőkészletek (CKD) ugyanis hajón érkeznek Indiából, és a mozgáshoz legszükségesebb dolgokon kívül nem sok mindent tartalmaznak. Nem kap például a Roxor ablaktörlőt,
de hát miért is kapna, hiszen még szélvédője sincs.
Ezzel a lendülettel a visszapillantó is lemarad róla (extraként azért kérhetők keskeny tükrök), miként a két oldalajtó is.
De mit szólnak ehhez a hatóságok? Áldásukat adják rá, azzal a kitétellel, hogy nem mehetnek közúti forgalomba, hanem a quadoknál komolyabb sport- és munkaeszközöket tömörítő UTV kategóriába tartoznak. Természetesen ezeknél sem előny, ha borulásnál agyonnyomják utasaikat, ezért előírás a bukókeret és a biztonsági öv, ezeket a Mahindra is megkapja. Légzsák, ABS persze nincs.
Off-roados extrák sorával, például LED-es tetőfénysorral, bikinitetővel és csörlővel is lehet fűszerezni, vízálló és gőzborotvával takarítható utastere pedig kétüléses, mögötte rakfelülettel. Puritanizmusával az eredeti, második világháborús Willys MB-re emlékeztet (néhány téren még túl is tesz rajta), és ez műszaki konstrukciójára is igaz:
elöl is merev hidas és laprugós.
Természetesen felezőt és hátsó diffizárat is kap, hogy teljesítse célját: a szórakoztatást vagy munkát terepen.
Jócskán eltér tehát a 3,75 méter hosszú Roxor a divatcikknek szánt mai Jeep Wranglertől, és 2,5 literes common-rail turbódízel motorját sem a teljesítményre hegyezték ki: mindössze 62 lóerős. Mivel úgyis csak terepen járhat és a végsebességét 72,5 km/h-ra kellett korlátozni, nem a dinamizmus volt a fontos szempont, sokkal inkább a tartósság, az egyenletes nyomatékleadás és a gazdaságosság.
Az Egyesült Államokban 15,5-18,9 ezer dollár (átszámítva 3,93-4,8 millió forint) közötti áron lehet megvásárolni, és nálunk is lehetne értelme, akár zöld rendszámos erdészeti-mezőgazdasági gépként. Ám mint a Mahindra magyar importőrénél, a Himalaja-Auto Kft-nél megtudtuk, a típust csak amerikai piacra gyártják,
biztosan nem fogják exportálni.
Sőt, átmenetileg a Thar (ez a Roxor teljesen felszerelt, közúti eredetije) sem kapható Európában, de úgy tervezik, 2021-ben visszatérnek vele.