Élénken él az emlékeimben, hogy a nyolcvanas években milyen sokan jöttek sátrakkal a balatoni kempingekbe, elsősorban NDK-sok, lengyelek, csehszlovákok. Hogy irigyeltük azokat a barátaimmal, akiknek nemcsak egy szimpla vászondarab jutott a fejük fölé, hanem sátras utánfutó, a lakókocsisokról már nem is beszélve.
Persze az előbbi szerkezet jobban izgatott minket, el sem tudtuk képzelni, hogyan lehet egy négy- vagy hatszemélyes,
hatalmas sátrat kihajtogatni ezekből az apró járművekből.
Pedig nincs nagy bonyolultság a dologban: az utánfutó „teknőjében” rejtőzik a sátor és a rudazat, a kihajtott fedélben pedig az ágyat találjuk.
Camptouristból láttunk többet, ezeket a keletnémet IFA járműgyártó készítette, s többféle típus létezett: a legjobban felszereltek nemcsak kétlapos tűzhellyel és mosogatóval, de hűtőszekrénnyel is kényeztették a turistákat, akik egy praktikus elősátrat is igénybe vehettek. A kisebb és könnyebb, ezzel együtt puritánabb Skifből csak néhány bukkant fel, ezeket inkább magyarok vagy kárpátaljai rokonaink húzták.
Az egyféle változatban készített modell a Szovjetunióból származik, ám
itt a Camptourist extráiról nem is álmodhatott az ember,
bár az elősátrat szerencsére a skifeseknek sem kellett nélkülözniük. A kezelési útmutató szerint öt alvóhelyet lehet kialakítani a csöppnyi futóban, bár szerintünk ez erős túlzás, de négyen – két felnőtt és két gyermek – azért viszonylagos kényelemben elalszanak.
A cikkben bemutatott modellt 2014-ben vette Sashegyi Tibor és felesége, Tímea potom 85 ezer forintért, mert úgy gondolták, hogy mint a Magyarországi Veterán Zsiguli és Lada Egyesület oszlopos tagjai, ezzel mennek majd a csapat által szervezett nyári találkozókra. A terv bevált, többször is volt alkalmuk kipróbálni két kisgyermekükkel, milyen a sátras utánfutós kempingezők élete.
Szerencsére az eredeti vászon közel 30 évnyi szolgálat után sem ázik be, és a Skif fémszerkezete ugyancsak jó állapotban van. Nem nehéz összerakni a sátrat,
talán ha 20 percbe telik, míg elősátorral együtt feláll a szerkezet.
Jó, hogy az utánfutó nemcsak a sátrat, de jó néhány kempingkelléket is elnyel (a 270 kilós önsúlyt 400-ig lehet fokozni), és azért is szeretik, mert a fék nélküli, apró, mindössze 1650 mm széles futóval lényegesen könnyebb közlekedni, mint mondjuk egy igazi lakókocsival.
Igaz, erre is vonatkoznak a vontatással összefüggően betartandó sebességkorlátozások (autópályán legfeljebb 80, lakott területen kívül pedig 70 km/h a megengedett), de nem is száguldoznak a kereklámpás zsigulis vagy kombi ladás fogattal. Tárolni is lényegesebb egyszerűbb, sokan a hátuljára felállítva helyezik el a garázs végében, s egyre többen fedezik fel a megmaradt Skifekben a nosztalgiafaktort.
Műszaki adatok - Skif M1 (1989)
Felépítmény: önhordó, fémszerkezetű. Felszerelt tömege: 270 kg. Megengedett legnagyobb össztömeg: 400 kg.
Hosszúság x szélesség x magasság: 2000x1650x920 mm. Vonószerkezet hosszúsága: 900 mm.
Nyomtáv: 1440 mm. Szabad magasság: 260 mm.
Sátor alapterülete: 6 m2. Elősátor alapterülete: 9 m2. Sátor magassága: 2400 mm.
Futómű: független, háromszög-lengőkaros, rugóhidraulikus lengéscsillapítóval. Gumiméret: 4.40-10.