Nagyobb autót vehet, de okosabbat nemigen – Mercedes A200 teszt

Mercedes A200 teszt (2018)
sdr
Vágólapra másolva!
Olyan már a Mercedes-Benz, mint Gombóc Artúr csokoládé-listája: mindenféle méretű és fajtájú van belőle. De attól, hogy valamiből lehet hatalmasat és drágát venni, még nem biztos, hogy szükséges is. A kecskeméti A-osztály például nagyot lépett előre menettulajdonságok és helykínálat terén, fő ütőkártyája viszont az lesz, hogy ért az okostelefonon szocializálódottak nyelvén.
Vágólapra másolva!

Az A-osztály megjelenése autótörténeti-jelentőségű volt 1997-ben. Nem pusztán azért, mert a vele szinte egyszerre piacra lépő ML-osztállyal együtt kezdték a korábban csak pár kategóriában jelenlévő Mercedes típusok burjánzását. Hanem a jávorszarvas-teszt, annak elbukása, és emiatt szériában adott ESP miatt.

Több mint húsz éves a legkisebb Mercedes

Míg a többi korabeli csillagos modell klasszikus értékek és gondolatok mentén született, a szendvicsszerkezetű padlóra épülő A-osztály teljesen új és egyedi volt, tehát nyugodtan tekinthetjük a mai, modern, friss jogsis fiataloktól üzletembereken át családosokig és nagyszülőkig mindenkit megszólító Mercedes első fecskéjének.

Mercedes A200 teszt (2018)
Mercedes A200 teszt (2018)
Mercedes A200 teszt (2018)
Mercedes A200 teszt (2018)
Mercedes A200 teszt (2018)
Mercedes A200 teszt (2018)
Mercedes A200 teszt (2018)
Mercedes A200 teszt (2018)
Mercedes A200 teszt (2018)
Mercedes A200 teszt (2018)
Mercedes A200 teszt (2018)
Mercedes A200 teszt (2018)
Mercedes A200 teszt (2018)
Mercedes A200 teszt (2018)
Mercedes A200 teszt (2018)
Mercedes A200 teszt (2018)
Mercedes A200 teszt (2018)
Mercedes A200 teszt (2018)
Mercedes A200 teszt (2018)
Mercedes A200 teszt (2018)
Mercedes A200 teszt (2018)

Egy új koncepció próbája, pilot-projektje volt az eredeti A, és 1,1 milliós darabszámával (mely vásárlók többsége bizonyára nem másik Benzből ült át) szépen megfelelt a teszten. A folytatás nem maradt el,

ám a 2012-ben érkezett harmadik generáció radikális változást hozott;

a korábbi, spéci technikán alapuló városi mini sima, ötajtós családi kompakttá nőtt.

Hogy szélesebb lehessen az ötödik ajtó, kettéosztották az elődre amúgy emlékeztető lámpatesteket Forrás: Bolla György

A Kecskeméten is gyártott negyedik szériás (W177 kódú), új A-osztályról már a bemutató kapcsán elmeséltük, hogy jelentősen megnőtt. A hossz 12, a szélesség 1,6, a tengelytáv 3 centivel lett nagyobb, és ez pont arra elég, hogy rendes, használható kompakt legyen belőle. Magam mögött kényelmesen elférek, például mert van hely a cipőnek a sofőrülés alatt, és a fejtér is megfelelő a hátsó traktusban.

Kellemes beltér, kivéve a pácoló kárpitozást

Szélességben azért nincsenek csodák, hosszú úton inkább négy, mint öt embernek kényelmes, viszont ez a négy ember messzire is elindulhat, a 370 literes csomagtér pedig hozza a kategória átlagát.

Érezhetően könnyebb lett megpakolni a rakteret

az új, szélesebb hátsó ajtón keresztül, az ülésdöntés is csak egy mozdulat, praktikumban a kompakt családi kocsiktól elvártakat könnyedén teljesíti a kis Merci.

Az elődmodell legfőbb hibáját, a hátul szűkös helykínálatot orvosolták, és végre az ajtókivágást is felnőttekre szabták Forrás: Bolla György

Beszállni nem csak hátra, előre is kényelmes, és ahogy lenni szokott, a sofőrülés kapta a legtöbb figyelmet. A kihúzható combtámasszal és ülőlap-döntéssel könnyen kényelmesre varázsolható, nekem nem hiányzik az elektromos állítás lehetősége, de természetesen rendelhető.

Részletek persze megjelennek másutt is, például a frissített C-osztályban már ehhez hasonló digitális óracsoportot és kormánykapcsolókat láttunk, de a teljes csomag egyelőre csak az A-ra jellemző Forrás: Bolla György

A tesztautó műbőr-szövet kárpitozást kapott, ami ugyan megszokott manapság, viszont itt meglepően kellemetlen volt:

hiába varázsolt a klíma elfogadható hőmérsékletet az utastérbe,

az üléskárpit izzasztott és irritálta a bőröm. Persze 30 fok felett gyakorlatilag semmilyen autóülés nem kellemes, de azért vannak fokozatok, én ezt kevésbé bírtam, mint mást. Ha valaki sokat autózik forró vidékeken, jobban jár a szellőztetett bőrülésekkel.

Tanulnunk kell, de a gép is kitanul minket

Az új A osztály tehát egy klasszikus kompakt, semmi trükk, viszont legalább jól használható. Vezetőülésében körülpillantva azonban nem a megszokott látvány fogad, nagyon nem, ez valami új! A Mercedes, bár az elmúlt években több luxusmodellje is frissült, ebben az A osztályban vezette be először az MBUX (Mercedes-Benz User eXperience) rendszert, tehát ma ez a legmodernebb Benz cockpit, még a márka luxuslimuzinjait is beleértve.

Analóg óracsoport helyett már ebben is sokféleképp konfigurálható digitális műszerfalat találunk Forrás: Bolla György

Felsorolni is sok, mennyi mindent tud, csak a digitális óracsoport beállítási lehetőségei elvinnének egy oldalt, de nem is ez a lényeg: régóta először egy olyan rendszer, mely tényleg eltér a megszokottól. Ez egyrészt azt jelenti, az új tulajnak tanulnia kell.

Másrészt viszont a beépített mesterséges intelligencia is tanulóképes,

tehát ha elkezdjük használni, egy idő után nem csak mi szokjuk meg, de a kocsi is kiismeri rendszeresen ismétlődő úticéljaink, klíma-igényünk, vagy éppen zenei ízlésünk, és még jobban érti majd a hangparancsot.

Azért is nehéz egy ilyen autóról érdemben írni, mert annyiféleképp felszerelhető, egyáltalán nem biztos, hogy tapasztalataink általánosíthatók Forrás: Bolla György

Aki arra vágyott, hogy a telefonok esetében már megszokott, mindent figyelő „nagy testvér” az autóban is vele legyen, és vigyázzon rá, az most megkaphatja. A rendszer egyik kiemelt eleme a hangvezérlés, mely egyrészt jópofa, másrészt autót kicsit is szerető embernek nagyjából felesleges. Semmivel sem egyszerűbb, gyorsabb, vagy biztonságosabb pontos utasítással kinyitatni a tetőablak rolóját, mint odanyúlni a gombhoz és megnyomni.

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!