Amikor a család kinövi a retró divatminit – Fiat 500X menetpróba

Fiat 500x menetpróba (2018)
Vágólapra másolva!
A Fiatnál kétféle időszámítás is létezik: miközben bájos slágermodellje, az 500-as már több mint egy évtizede kapható, és ezalatt csak egyszer esett át alapos ráncfelvarráson, addig alig hároméves szabadidő-autója, az ötajtós 500X máris kapott egy kozmetikázást. Szerencsére így a műszaki tartalom is naprakész, új benzinmotorok jelentek meg a kis SUV gömbölyded orrában.
Vágólapra másolva!

Sikermodellen nem szokás drámai változtatásokat végezni, akkor sem, ha az autógyártás íratlan szabályai szerinti első ráncfelvarráshoz érkezik az alany. Márpedig az alig 3 éve piacra dobott 500X (itt olvashatja róla részletes első menetpróbánkat) a stílus és a praktikum ötvözeteként szép sikereket ért el világszerte és Magyarországon egyaránt. Eladási számai jól alakultak: globálisan 130 ezer, nálunk pedig csaknem 400 darab kelt el, ami 20 százalékos piaci részesedést jelent.

Fiat 500X menetpróba (2018)
Fiat 500X menetpróba (2018)
Fiat 500X menetpróba (2018)
Fiat 500X menetpróba (2018)
Fiat 500X menetpróba (2018)
Fiat 500X menetpróba (2018)
Fiat 500X menetpróba (2018)
Fiat 500X menetpróba (2018)
Fiat 500X menetpróba (2018)
Fiat 500X menetpróba (2018)
Fiat 500X menetpróba (2018)
Fiat 500X menetpróba (2018)
Fiat 500X menetpróba (2018)
Fiat 500X menetpróba (2018)
Fiat 500X menetpróba (2018)
Fiat 500X menetpróba (2018)
Fiat 500x menetpróba (2018)

Csakhogy az íratlan szabályok mellett a Jeep Renegade műszaki platformjára, de az 500-as képmására megalkotott SUV-ra is vonatkoznak azok az előírások, amelyeket nemigen lehet megkerülni,

lásd a közelmúlt dízelbotrányait vagy a fogyasztási normák változását.

Főleg, hogy azok rendszerint az egyre szigorodó károsanyag-kibocsátási határértékekhez köthetők.

Seniorok is értékelik: könnyű a beszállás, kényelmesek az első ülések. A kategóriában inkább feszesnek számít a rugózása, ezt érdemes szem előtt tartani felniméret-választásnál Forrás: Vezda László

Ha már úgyis dolgozni kellett, legalább legyen nyoma a műszakiak fáradozásainak, így, ugyancsak az iparági szokásoknak megfelelően bevonták a munkába a dizájnereket is. Legvégül pedig, szintén jól bevált módon az egészbe tettek egy csavart, s leginkább az elvégzett látványbeli változásokkal igyekeznek eladni az amúgy nagyon is vállalható műszaki fejlesztéseket.

Emlékeztetőül: így fest az „eredeti”, 2007 óta kapható új 500-as. Egyterű is készül belőle L utónéven, de a divat most az SUV-oknak kedvez, ezért is fontos az X szereplése Forrás: Vezda László

Még jobban hasonlít a kultikus minire

Könnyen el lehetne intézni annyival, hogy elég, ha ránézünk a 2016-ban alaposan felfrissített kistestvérre, a sima 500-asra, és megkapjuk az X széria újdonságait. Nos, a hasonlóság valóban szembetűnő,

a kis SUV a stílusikon részleteivel is gazdagodott

(lásd például a közepén lyukas hátsó lámpatestet), viszont sajátos dizájnelemeket is fel lehet fedezni rajta mind kívül, mind pedig belül.

Fiat 500X menetpróba (2018)
Fiat 500X menetpróba (2018)
Fiat 500X menetpróba (2018)
Fiat 500X menetpróba (2018)
Fiat 500X menetpróba (2018)
Fiat 500X menetpróba (2018)
Fiat 500X menetpróba (2018)
Fiat 500X menetpróba (2018)
Fiat 500X menetpróba (2018)
Fiat 500X menetpróba (2018)
Fiat 500X menetpróba (2018)
Fiat 500X menetpróba (2018)
Fiat 500X menetpróba (2018)
Fiat 500X menetpróba (2018)
Fiat 500X menetpróba (2018)
Fiat 500X menetpróba (2018)
Fiat 500x menetpróba (2018)

Az orr-részen a full-LED-főfényforrás, valamint a felszereltségi szinteket jelölő Urban, CityCross és Cross kivitelektől függő frontkiképzés, az utastérben pedig az átrajzolt műszerek és az okosabb telefonokat is megjeleníteni képes központi multimédia nagyobb képernyője a legfeltűnőbb változás.

Magasabb felszereltséghez jár az Uconnect HD rendszer az icipici régi helyett végre 7 colos érintőképernyővel Forrás: Vezda László

Több mint valószínű, hogy a divatra és stílusra különösen fogékony 500X-vevőkörnek az új színek jobban számítanak az átlagos autóvásárlókhoz viszonyítva, mint a modern technika. De nyilván nagyra értékelik a műszaki előrelépést is, ha a környezetre, a biztonságra, a kényelemre és a vezetési élményre egyaránt pozitívan hat.

Új benzinesek a motorháztető alatt

Talán az új benzines motorcsalád megjelenése a legfontosabb, mivel a tagjai elődeiknél tisztábbak, takarékosabbak és erővel is jól állnak.

A kisebbik egyliteres, háromhengeres és 120 lóerős,

míg a topmodell 1.3-as, négyhengeres turbó 150 lóerővel és széria duplakuplungos váltóval. A nitrogénoxidok, valamint a koromrészecskék elleni harc jegyében tervezett közvetlen befecskendezéses, részecskeszűrős benzinmotorokkal a hazai premieren menni is lehetett.

Kétféle markánsan elkülönülő külső kivitelben kapható: Urban Look és Cross Look. Előbbi az elegánsabb, míg utóbbi kapja az off-roados fizimiskát Forrás: Vezda László

Igaz, sajnos még végig sem lehetett kapcsolni a fokozatokat a rövid próbaúton (Budapest hegyes részén jártunk), azt viszont azért sikerült megtudni, hogy a közepesen meredek emelkedőket, na meg a gyatra aszfaltminőséget sokat ígérő dinamikával és megfelelő gördülési komforttal pipálta ki a Fiat 500X 1.0 T3 – ennyi betűből és számból áll össze ugyanis az alapmodell típusjelzése.

Modernebb a műszeregység (nagyobb kijelzővel) és a kormánykerék, az utasteret összesen hétféle szín- és kárpitkombinációban lehet rendelni Forrás: Vezda László

A nagyobbik új motor, a T4 nem volt ott, a többi pedig ismert: az 1,6-os szívó benzin, valamint az 1,3-as, az 1,6-os és a 2,0 literes dízel megmarad a kínálatban. Ritka kincs ebben a méretosztályban, de

a Jeep-rokonság okán érthetően választható 4x4 hajtás is,

igaz, csak a kétliteres dízelhez. A havas és sáros utakon is jó tapadás fontos érv lehet a 4,9-8 millió forint közötti áron megrendelhető Fiat mellett.

Minden motor megfelel az Euro 6-d Temp normának. Az új három- vagy négyhengeres, turbós benzinesek mellett a dízelek is kínálatban maradnak (1.3 – 95 LE, 1.6 – 120 LE, 2.0 – 150 LE). Utóbbihoz az összkerékhajtás mellett kilencfokozatú automataváltó is jár Forrás: Vezda László

Tettre kész segédekkel

A menőségre a naprakész asszisztensfelhozatallal is igyekszik ráerősíteni a Fiat. Alapáron adja a táblafelismerőt és az ezzel kommunikáló sebességhatárolót, míg extraként, illetve felszereltségi szinttől függően felár nélkül kínál ráfutásgátlós vészfékasszisztenst, holttérfigyelőt, keresztirányú forgalomfigyelőt és sávtartót, hogy csak a különlegességeket emeljük ki.

Szívómotorral 4,95, ezres turbóval 5,4, míg dízelként 5,55 millió forinttól elérhető a Fiat. Ezzel nem versenyezhet a kategória diszkontmodelljeivel, de a többi ki SUV-hoz képest korrekt az árazás Forrás: Vezda László

Kár is tovább szaporítani a szót: ha valaki mostantól betér valamelyik Fiat kereskedésbe, és egy új 500X modellel távozik onnan, új technikát és tökéletesített külcsínt kap, amellyel

fél emelettel feljebbről nézheti az átlagos autókat

a szó átvitt és valódi értelmében is. A bevezető akció keretében 0% THM és ajándék LED-csomag is jár hozzá, de a Vitaráéhoz hasonló kedvezményre ne számítson.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!