A Continental WinterContact TS860 gumi először akkor tűnt fel nekem, amikor tavaly ezzel a gumival kaptuk meg tesztre a 320 lóerős Honda Civic Type R-t. Egy bivalyerős, elsőkerék-meghajtású hot hatch képességeit természetesen mindig meleg időben, sportos nyári gumival lehet a legjobban kihasználni, de
a Civic a Continental téli gumijával is igazi élményautó maradt:
nem csak szárazon, hanem esőben is nagy kanyarsebességet lehetett elérni vele, amikor meg is csúszott, azt jó előre jelezte, és fékezésnél is tisztességes volt a tapadása.
Ezek után nem csodálkoztam, amikor azt láttam, hogy
az idei téli gumi tesztek közül szinte az összeset megnyerte
ez a német prémium gumi, pedig 14, 15, 16 és 17 colos méretben is bizonyítania kellett (nagyobb méretben nem kapható, a legkisebb a 13-as). Van sportos autókra való változata TS860 S néven, ez 16-22 colos méretben kapható. A SUV-okra optimalizált Continental TS850 P SUV szintén jól vizsgázott, a maga osztályában a második lett.
A teszteket átböngészve még az derült ki, hogy
a Dunlop Winter Sport 5, a Hankook Winter i*cept RS2 és a Goodyear Ultragrip is nagyon jó gumi,
hisz rendre az élmezőnyben végeztek. A legjobb ár-érték arányú téli gumi a Kléber Krisalp HP3, amely többször is a dobogó környékén végzett, egyszer pedig harmadik lett.
Aki most keres téli gumit, érdemes átböngésznie a belinkelt táblázatokat, hiszen azért jelentős különbségek vannak a havon, a nedves és a száraz pályán tapasztalható tulajdonságok között. A magyarországi klímát ismerve
érdemes azokat keresni, amelyek főleg száraz és nedves időben nyújtanak kiemelkedőt.
Persze a méreteket sem szabad figyelmen kívül hagyni, mert például a Firestone Winterhawk 3 az ADAC 14 colos tesztjében a harmadik lett, de az Auto Bild 15 colos tesztjében már csak a tizenkilencedik. Jó böngészést kívánunk!
A német autóklub, az ADAC vetette össze a kisautókra való méretben az idei szezon legjobb téli gumijait. A végeredmény úgy jött ki, hogy a száraz aszfalton mutatott teljesítmény 15, a nedves 30, a havas 20, a jeges 10 százalékos súllyal esett latba, emellett a zajosság 5, a gördülési ellenállás (fogyasztás) és a kopás további 10-10 százalékot tett ki.
Az egyik legnépszerűbb méretben a német Auto Bild magazin tesztelte az idei téli gumikat. Összesen 51-féle abroncsot gyűjtöttek össze, de részletesen csak a legjobb 20-at vizsgálták meg. A kvalifikáció során először azt a 21 gumit szórták ki, amelyek a legnagyobb féktávot produkálták nedves úton, utána pedig azt a 10-et, amelyik a legnagyobb féktávot havas felületen. A megmaradt 20 abroncsot 14 szempont szerint értékelték, így jött ki a végeredmény.
Az angol Auto Express magazin szintén egy igen népszerű méretből válogatott. Sajnos a Michelin Alpin 6 kimaradt a tesztjükből, mert a készítéskor még nem volt megvásárolható. A végeredményben a havon mutatott teljesítmény 20, a nedves úton mutatott 40 százalékkal esett latba, a maradék 40 százalék a száraz úton mutatott viselkedésből és az egyéb mérhető tulajdonságokból jött ki.
Referencia négy évszakos gumiként a Michelin CrossClimate+-t is vizsgálták, ami nagy meglepetést okozott: a téliesített nyári gumiként ismert gumi a legrövidebb fékutat produkálta havon, és havon összességében is a harmadik helyen végzett. Azt mindenki tudta, hogy szárazon a legjobb lesz, és így is lett. Ha hivatalos résztvevő lett volna, akkor a második helyre sorolták volna a téli abroncsok között.
A német autóklub, az ADAC is összevetette ebben a méretben az idei szezon legjobb téli gumijait, bár a Michelin Alpin 6 és a Hankook Winter i cept RS" kimaradt a merítésből. A végeredmény úgy jött ki, hogy a száraz aszfalton mutatott teljesítmény 15, a nedves 30, a havas 20, a jeges 10 százalékos súllyal esett latba, emellett a zajosság 5, a gördülési ellenállás (fogyasztás) és a kopás további 10-10 százalékot tett ki.
Még egy győzelem a Continak a 205/55 R 16 méretben
A Continental téli gumiabroncsa az Auto Motor und Sport (21/18. szám) téli gumi tesztjén is első lett, és egyetlen gumiabroncsként tudhatja magáénak az „erősen ajánlott" értékelést. A teszten tizenegy kompakt autóra szerelt 205/55 R 16-os téli gumiabroncs vett részt. A szerkesztők összesen tizenkilenc kritériumot vettek figyelembe, ezek között volt a havas, csúszós és száraz úton történő közlekedés, a gördülési ellenállás, valamint az abroncsok zajkibocsátása. Az újságírók szerint a TS 860-as havas úton jól kezelhető, emellett kiemelkedő teljesítményt nyújt csúszós úton, de száraz útfelületen is megbízható. A WinterContact TS 860 összértékelésben 9,1 pontot zsebelt be, jelentősen maga mögé utasítva a második helyezett Goodyear Ultragrip 9-et, amely 8,2 pontot szerzett.
Az angol Evo magazin tesztelte le a sportos autók egyik legkedveltebb méretében a 2018-as téli gumikat, összesen nyolc darabot.
A német Auto Zeitung magazin hasonlította össze a középkategóriás szabadidő-autók jellemző méretében a 2018-as téli gumikat. A SUV abroncsok nem csak a magasabb oldalfalukban különböznek a személyautó abroncsoktól, megerősített szerkezetük miatt enyhe terepjárásra is felkészítették őket.
És a takarékosabb alternatívák?
Akad ugyanakkor egy rendszeresen visszatérő kérdés, különösen az egyre enyhébb telek ismeretében: vajon a szezononkénti csereberét és tárolást nem lehetne megúszni?
A választ valószínűleg mindenki sejti, négy évszakos guminak hívják.
Egyelőre csak 5-15 százalékos az aránya az európai értékesítésekben, de rohamosan nő iránta a kereslet, hamarosan elérheti a 30 százalékot. Főleg olyan autósoknak ajánlott az ilyen kompromisszum, akik nem vezetnek az átlagosnál többet és gyorsabban, a gyártók fejlesztési pedig nagyot léptek előre az elmúlt években. A legújabb négy évszakos trendekről, egy modern gumitípusról és a vonatkozó teszteredményről októberi cikkünkben olvashat bővebben.