Aki erre a kérdésre egyébként azonnal merészel egyértelmű választ adni, arról nyugodtan kijelenthetjük, hogy autópiaci kuruzsló. Nincs ugyanis bevett és mindenki számára alkalmazható formula. Ebben a cikkben egyetlen kiszemelt ár- és járműkategórián keresztül szeretném bemutatni, hogy hogyan tud ma jól járni az, aki nem ül fel a féligazságok és évtizedes berögződések vonatára.
Az árkategória legyen 3 millió, ennyiért már lehet tisztességes és lekövethető használt autót venni, méretben pedig a klasszikus alsó-középkategóriát célozzuk be.
E felett a dízel eleve nagyon túlsúlyos, az egyterűekben szinte egyeduralkodó,
a SUV-okban pláne, kisautóknál viszont csak nagyon indokolt esetben van értelme.
Vegyük ki a szórásból a külföldről tömegével érkező, jellemzően áfacsalt, masszívan tekert, ex-területiképviselős dízeleket, ezek ugyanis súlyosan torzítanák a képet (és hozzájárulnak a méregdrága javításokról keringő történetekhez). A benzines behozott autóknál sem sokkal rózsásabb a helyzet, egyetlen okból mégis benne hagynám őket a példában, erre később visszatérek.
Ott tartunk tehát, hogy 3 milliós büdzséből szeretnénk venni egy normális használt autót a Golf/Astra/Focus kategóriában. Közepesen tudatos vásárlóként
törekszünk arra, hogy lekövethető és lehetőleg itthoni legyen,
vezetett szervizkönyvvel. Mit fogunk tapasztalni? Dízellel tele a piac, mégis, mindenki benzinesről beszél. Ez a "titkos" tipp.
Lassan minden háziasszony levegővétel nélkül vissza tudja mondani, hogy csalószoftveres a dízel, kitiltják a nagyvárosokból, drága javítani, tilos ilyet venni.
Ezzel a figyelem és a kereslet masszívan eltolódik a benzinesek irányába.
Igen ám, de a céges, flottás, vagyis lekövethető, tiszta eredetű autók bizony 70-80%-ban ebben a kategóriában is inkább dízelek.
Erre rögtön jön persze a felvetés, hogy magánembertől lenne jó használt autót venni. Sok sikert hozzá! Nincs Magyarországon értékelhető mennyiségű, olyan anyagi lehetőségekkel rendelkező magánszemély, aki újonnan 6-7 millióba kerülő autókat 3-5 évesen belátható kilométerekkel az újkori ár 40-45%-áért dobna piacra.
Lássuk, hogy típus szerint milyen alternatíváink vannak! Ha a német modellekkel kezdünk, akkor gyönyörűen kirajzolódik a cikk apropója, a trend, aminek döntés előtt el kellene gondolkodtatnia mindenkit. Volkswagen-csoportos autókból kiindulva TSI és TDI, vagyis az érzékeny motor hírében álló, direktbefecskendezéses, turbós benzines és jól bevált dízel áll egymással szemben. A piac mégis a benzinest értékeli.
Pénzkeretünkből kései, 2012-es VI-os Golfok 1.2-es verzió között nézelődhetünk, ha nem akarunk sokkal a 100 ezres kilométerhatár fölé menni, vagy pedig 200 ezerhez közel 2014-es VII-esek kelletik magukat, 1.4 TSI-vel. Mindkét esetben
nagyon benne van a pakliban egy hamarosan bekövetkező komolyabb kiadás.
A sokat emlegetett lendkerék például a benzinesekben is drágán cserélhető, vezérműlánc-bajokról és egyebekről nem is beszélve. De mit tapasztalunk dízelügyben?
2015-ös VII-es Golfok 150 ezer körüli kilométerekkel simán kijönnek a büdzsénkből, első gazdától és vezetett szervizkönyvvel. Igen, kelleni fog lassan egy részecskeszűrő, igen, itt is lesz egy lendkerék csere, igen, lehet baja a porlasztónak. Normális használat és szerviz mellett ugyanakkor ezek a motorok sokat elmennek. Adott pénzből fiatalabb, lényegesen alacsonyabb fogyasztású, összességében frissebb autót lehet venni.
Mi újság a Fordnál? Azt, hogy a szívó benzines 1.6-os egy igazi örökéletű, alacsony karbantartású igavonó, lassan mindenki tudja. Keresik is, veszettül. Mi jön ki 3 millió körül?
2012-es autó, ha 150 ezer alatti kilométerekkel keresünk.
A 2014-esek vagy ennél fiatalabbak 200 ezer körüli futással lesznek. A szintén nyűgös motor hírében álló 1.0 Ecoboost benzinesek pedig nem túl népszerűek.
Viszont a remek és elterjedt 1.6 TDCi-vel tele a net. 3 millióból válogatni lehet kifejezetten keveset futott, 2014-2015-ös, magasan felszerelt autókból. Két-három évjárattal fiatalabbak jönnek ki abból a pénzből, amiből 7 éves, alapkivitel-közeli, benzines Focusokat kínálnak. A fogyasztás itt is összehasonlíthatatlanul kedvezőbb.
Astra? Na, ez már egy bonyolultabb kérdés.
El van árasztva jelenleg a piac egy nagyobb flottányi, magyar olajipari vállalattól származó autóval, ami letörte az árakat. A megbízható, egyszerű szívó 1.6-osokat 3 évesen meg lehet szerezni 130 ezer körüli kilométerekkel 3 millióért. Az Opel dízeljeivel az átlagosnál kicsit több a baj, ebben az esetben mindenképpen a benzines autók közül szemeznék.
Cikkünk folytatódik japán, koreai és olasz modellekkel. Kérjük, lapozzon!