A Tesla Autónómia Nap nevű rendezvényén, a cég kaliforniai központjában Elon Musk vezérigazgató bejelentette, hogy 2020-ban indul a Tesla régóta rebesgetett robottaxi-szolgáltatása. Ennek lényege, hogy
a teslások pénzért cserébe átengedik saját önvezető autóikat az új autómegosztó szolgáltatásnak,
amikor épp nincs rá szükségük, ha például alszanak, dolgoznak vagy nyaralnak.
A Tesla Network egy okostelefonos applikáción keresztül működő autómegosztó lesz, amelybe az ügyfelek önkéntes alapon adják be a szolgáltatással kompatibilis villanyautóikat. Attól nem kell tartaniuk, hogy idegen személy fogja vezetni a kocsit, mert azt
kizárólag mesterséges intelligencia irányíthatja.
Musk szerint a teslások akár évi 30 ezer dollárt (8,5 millió forintot) is kereshetnek majd azzal, ha rendszeresen beadják autójukat a közösbe.
Az új autómegosztó szolgáltatás a legmagasabb, 5-ös szintű önvezetésre képes autókkal képzelhető csak el, amelyek bármilyen úton, a Föld bármely országában képesek emberi beavatkozás nélkül elvezetni magukat.
Ez hatalmas lépés lenne a mai technológiához képest, hiszen jelenleg csak a 2-es szintű önvezetésnél tartunk,
amikor a vezetőnek még rajta kell tartania a kezét a kormányon, és figyelnie kell akkor is, ha a gépi asszisztens vezet. Nehéz elképzelni, hogy a Teslának sikerülne 3 szintet ugrania másfél év alatt (a jóval tőkeerősebb Audinak a 3-as szintbe is beletört a bicskája az A8-assal), de várjuk ki.
A robottaxi-szolgáltatásra azok a Model S és Model X modellek lesznek alkalmasak, amelyeket az elmúlt hónapban gyártottak le, és azok a Model 3-asok, amelyeket az elmúlt 10 napban. Ezekben - és a jövőben legyártott valamennyi Teslában - ugyanis már
az autógyártó új, saját tervezésű (de a Samsung által gyártott) szuperchipje
dolgozik az önvezető rendszer lelkeként.
Ez a korábban használt Nvidiánál például 21-szer erősebb, de az új Nvidiánál, a Xaviernél is 7-szer. A többi önvezetéshez szükséges alkatrész, a radarok, kamerák és egyéb érzékelők már benne vannak a kocsikban.
Azonban hiába van meg a frissen legyártott autókban a megfelelő hardver, a teljes önvezetésre képes szoftverre még egy kicsit várni kell: az első béta verzió Musk ígérete szerint 2019 végére készülhet el, és további fél évre lesz szükség ahhoz, hogy kellően biztonságossá tegyék.
2020 közepén kaphatják meg a kocsik a programot egy távolból történő frissítéssel,
és 2020 végére Musk szerint már a törvényi feltételek is adottak lesznek ahhoz, hogy közúton futhassanak a robottaxik, igaz, kezdetben csak pár helyen.
A régebben legyártott Tesla autók akkor tehetőek majd önvezetővé, ha az Nvidia processzort a Tesla saját processzorára cserélik bennük. Ez a csere ingyenes lesz azoknak, akik annak idején, a vásárláskor a teljes önvezető funkciót megrendelték az extralistáról.
Musk szerint a Tesla jelenleg ingatag anyagi helyzete jelentősen javul majd a szolgáltatás beindulását követően, és azt is
elképzelhetőnek tartja, hogy 2021-ben már kormánykerék és pedálok nélküli autókat gyártsanak.
Azzal ő is tisztában van, hogy ha nagyon beindul az Uber konkurensének szánt új vállalkozás, akkor nem lesz elég ügyfélautókat bevonni a hálózatba, sajátokra is szükség lesz.
Amikor azt vágták Musk fejéhez a mostani rendezvényen, hogy a korábbi ígéreteit sem mindig tartotta be maradéktalanul, azt felelte, hogy mindig betartotta, legfeljebb késve.
Jó esély van rá, hogy a mostani bejelentéssel is ez lesz a helyzet, mivel az álmodozó cégvezér korábban már 2017-re is jósolta az önvezető autók megjelenését, és azt, hogy a robotautó átszeli az Egyesült Államokat a keletitől a nyugati partig. Eddig ez nem valósult meg.