Amerika hangja - Harley-Davidson Roadster (2019) menetpróba

HD Roadster
Vágólapra másolva!
Nos, a történet úgy indult, hogy befutott egy e-mail: „Nincs kedved elmenni az amerikai motormárka sajtórendezvényre, és ott kipróbálni az idei újdonságokat?" Körülbelül annyira áll közel hozzám a Harley-szellemisége, mint szélmalomhoz az atomerőmű. Mindkettő energiát termel, de ezzel be is fejeződtek a szinergiák. Ennek ellenére igent mondtam, hiszen a bölcsek úgy tartják, egyszer az életben ki kell próbálni egy Harley-t. Ám legyen!
Vágólapra másolva!

Idén tavasszal pontosan 23 darab 2019-es tesztmotorral érkezett meg a Harley-Davidson kamionja Budapestre: volt itt Sportstertől a Softailen át a nagy túradögökig minden. Nekem az előzetes foglalás alapján egy 1200-as léghűtéses Roadster jutott. Akkor még azt hittem, nincs jobb vas ennél a Harley kínálatában; persze, akkor még nem tudtam, milyen parádés darab a Fat Bob – de ez egy másik történet.

Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)

Mint általában minden nemzetről, az amerikaiakról is sok jót és rosszat is el lehet mondani, de hogy a marketinghez nagyon értenek, az holtbiztos. Egyszerűen a génjeikbe van kódolva, hogy még a legrosszabb tárgyat, szolgáltatást, eszmét is képesek úgy eladni, hogy már

az első perc után csorog a nyálad, és úgy érzed, „igen, én erre születtem".

Nem véletlen, hogy a legkifinomultabb értékesítési módszereket is az USA-ban lehet elsajátítani.

Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)

Aki ott tanulja ezt a pályát, nagy eséllyel bárhol a világon megállja a helyét. A Harley-nak pedig bőven volt ideje elsajátítani a legkifinomultabb módszereket, hiszen már 1903 óta gyártanak motorokat. S náluk jobban senki nem tudja, hogy milyen szó szerint a nulláról építkezni, hiszen maga a márka is egy lepukkant pajtából indult világhódító útjára.

Az Egyesült Államok legszebb idomai

Vegyük például a Harley hivatalos oldalán található Roadster jellemzését: „Aszfaltzabáló versenygép csapott fast back stílussal és 1200 köbcentis forgatónyomatékkal a kanyarokhoz." A

megjelenése patent, ezzel nem lehet vitatkozni,

az ülés tulajdonképpen egy szépen varrt, kényelmesen hurkás nyereg, bármelyik lovászfiú odaadná érte a fél veséjét.

Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)

A tank és a felnik szoborszerűen tökéletesek, a V2-es blokk által kiváltott hatás pedig olyan, mint amikor először látod meg Palvin Barbit: lehet tagadni, hogy nem a te típusod, de azért a lelked mélyén már az első pillanatban rákívántál, csak szégyelled bevallani, hogy milyen őrületesen dögös a forma. Az látszik, hogy a márka nagyon odafigyel ezekre a részletekre, mert régóta tudják, hogy a Harley-vásárlónak ez fogja eladni a terméket, nem a technikai adatsor vagy az extralista.

Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)

Lehet, hogy nem az európai mérce szerint készült custom-modellről beszélünk, de ha ezt a motort bárki is csúnyának látja, az, kérem, azonnal költözzön el egy másik bolygóra.

A Roadster ugyanis egy muránói váza – csak motorban: hibátlan külső, üres belső.

De amíg egy vázánál nem a fantasztikus belső értékeket tartod szem előtt, egy motoron ennek azért elég nagy jelentősége van, hiszen szerencsés esetben együtt lélegzel, élsz vele, amikor A-ból B-be gurulsz.

Tudta? Így készült a csodaüveg

Murano (velencei nyelven Muran) másfél kilométerre található Velencétől északkeletre. 1291 óta a velencei üveggyártás központja, különösen a XVI. században élte virágkorát. A középkori és újkori üvegtermelés a velencei üvegfúvó műhelyek 1291-es elűzésével vette kezdetét. A muranói üveg fénykorában, a XVI. században 37 üveggyár volt a szigeteken, ahol akkoriban 30 ezer fő lakott. Az üveg Velence kevés exportcikkének egyike volt.

Mivel a mesterség fortélyait szigorúan őrizték, az üvegfúvó mesterek nem utazhattak el a Velencei Köztársaságból. A gyártás titkát idegeneknek továbbadó üvegfúvó mestereket pedig halálbüntetés fenyegette. A századok során az üveggyártásnak több különböző technológiája alakult ki. A legfontosabb üvegtípusok: kristályüveg, smalto (zománcozott üveg), aventurin (aranycseppeket tartalmazó üveg), millefiori (sokszínű üveg), tejüveg (lattimo). (Wikipedia)

Nem a kanyargós utak ördöge

Az együttlélegzés nagyon megvan a Roadster esetében, de aszfaltzabáló versenygépnek semmiképpen nem nevezném.

Az ülésmagasság (mindössze 785 mm) ugyan kifejezetten jó,

és a súlypont is megfelelően alacsonyan van az őrületes csapatáshoz, azonban a 260 kilós önsúly és az itt-ott hibás ergonómia nem az eszeveszett kanyarvadászatra predesztinálja ezt a modellt.

Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)

Túl alacsonyan van például a lábtartó, és egy erősebb döntésnél már karcolja az aszfaltot, fel lehet hajtani, hogy jobban dönthess, de ilyenkor úgy is marad, nem csapódik vissza magától. Az üléspozíció is elég fura, mert valamennyire a combjaiddal közre tudod fogni a technikát, de eközben a két lábadat szélesre tárva kell tartanod, mert a lábtartó messze a motortól kezdődik.

A tank gyönyörű, viszont mindössze 12,5 literes Forrás: Origo

Emiatt a kontroll egy része elveszik, kicsit úgy kell ülnöd, mintha guggolva szülnél;

kanyarban pedig teljesen olyan érzésed van, mintha csecsemőpózban ülnél,

mert a kezed és a térded összeérnek. Szerintem ennél csak jobb megoldások létezhetnek, de ahhoz rövid volt a tesztút, hogy pálcát törjek a Roadster felett, így meghitelezem neki, hogy hosszú távon akár még meg is szokható ez a megoldás.

Nyomatékból motorozni, kevés váltással...

A váltó áttételezését, nem tudom, melyik orosz gyárban hangolták, de azért sokat elmond a hardver működéséről, hogy amíg leértünk a Velencei-tónál található étteremhez, nem váltottam fel négyesbe... Igaz, a tempó nem volt valami betyáros, inkább csak kellemesen poroszkáltunk, de elég nagy bátorsággal ki merem jelenteni, hogy ez a váltóhangolás bármelyik európai vagy japán gyártó megoldásához képest maga a sötét középkor.

Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)
Harley Davidson Roadster menetpróba (2019)

Pedig a nyomatékzuhatag és a szükséges erő megvan, csak ennek átvitele nem igazán harmonikus.

Az első fél óra után azt hittem, én vagyok láma, és biztosan nem értem teljes mélységében a harley-zás rejtelmeit, esetleg kimaradt valami a helyes használatot illetően, ezért a pihenőnél megkértem Kőbájker kollégát, ugyan próbálja már ki ő is, és mondjon egy gyors verdiktet.

400 méter után maguktól kikapcsolnak az indexek Forrás: Origo

Tíz perc múlva már jött is vissza, hogy itt bizony valami nagyon el van szúrva, valószínűleg a váltó rossz, a Roadster váltója normális esetben ennél sokkal jobb. Egyszer, remélem, majd kiderül az igazság, ezt a kis problémát mindenesetre betudom annak, hogy európai körúton részt vevő motorokat kaptunk, amiket már ki tudja, mióta és hányan nyúztak.

Cikkünk folytatódik, kérjük, lapozzon!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!