A német Auto Bild magazin megvizsgálta, hogy mennyivel nő meg a fékút esőben attól függően, hogy mekkora egy adott gumi profilmélysége. Három gyártó azonos típusú abroncsánál nézték meg a fékutat 80, illetve 120 km/óráról fékezve, 1 mm vastag vízrétegen. Tesztautónak két egyforma Volkswagen Golfot használtak.
Minden gumiból megvizsgáltak egy új szettet, illetve egy 5, egy 3 és egy 1,6 mm-es profilmélységűre kopott garnitúrát.
Az 1,6 mm azért fontos érték, mert a törvények szerint ez a használhatóság minimális feltétele,
vagyis ennél kopottabb abronccsal tilos részt venni a közúti forgalomban Németországban és Magyarországon is.
A mérések eredményei még a tesztelőket is meglepték. Az még rendben van, hogy új gumikkal 57-61 méteren belül megálltak a Golfok, viszont amikor 1,6 mm-es profilmélységű gumikkal szerelték fel őket, akkor a fékútjuk 150-157 méterre nőtt. Ez azt jelenti, hogy a kopott gumis autó még 100 km/óra feletti tempóval haladt azon a ponton, amikor az új gumis már megállt. Tanulságos az is, hogy
kopott gumikon közel ötszörösére nő a fékút, ha másfélszeres sebességről akarunk megállni.
fékút 80 km/óráról (m) | fékút 120 km/óráról (m) | |
új gumi | ||
Continental | 25,8 | 57,3 |
Goodyear | 26,1 | 59,1 |
Michelin | 26,1 | 60,8 |
5 mm profil | ||
Continental | 26,5 | 68,9 |
Goodyear | 26,5 | 71,2 |
Michelin | 27,4 | 73,5 |
3 mm profil | ||
Continental | 31,0 | 118,5 |
Goodyear | 31,4 | 120,2 |
Michelin | 32,8 | 124,3 |
1,6 mm profil | ||
Continental | 36,2 | 150,2 |
Goodyear | 36,2 | 154,9 |
Michelin | 37,6 | 158,8 |
Szintén komoly veszély, hogy 1,6 mm-es profilmélységű gumikon
már 100 km/óránál is bekövetkezhet a sofőrök rémálma, az aquaplaning,
amikor a kocsi irányíthatatlanul felúszik a vízen. Ekkor sem a blokkolásgátló (ABS), sem a menetstabilizáló elektronika (ESP) nem segít, hiszen teljesen megszűnik a tapadás.
Ugyanakkor a lap azt sem hallgatja el, hogy a kopottabb gumikkal száraz útburkolaton javulhatnak az autó menettulajdonságai, csökkenhet a menetzaj és a gördülési ellenállás is. Mindezek figyelembe vételével az tanácsolják az autósoknak, hogy akkor cseréljék le a gumit, ha 3 mm alá csökkent a profilmélységük, ne várják meg az 1,6 mm-t.