Valahol vicces, hogy a magát SUV-specialistaként meghatározó Subaru valójában csak egyetlen klasszikus SUV-ot gyárt az európai piacra, a Forestert. E cikk főszereplője, az egy mérettel kisebb XV
az aktuális Impreza emelt futóműves, körbeműanyagozott terepváltozata,
a kínálat csúcsán lévő Outback pedig hasonló recept alapján született a nálunk már nem forgalmazott Legacy kombiból.
Persze a Subaru megteheti, hogy SUV-nak hívja a személyautókból átalakíott modelljeit, hiszen az alapot adó kocsik jóval robusztusabbak egy átlagautónál, és márka védjegyének számító szimmetrikus, állandó összkerékhajtást is tartalmazzák (kivéve a hátsókerekes BRZ sportautót).
4,46 méteres hosszával az XV a kompakt SUV kategória alsó felében helyezkedik el, ott ahol a Toyota C-HR, a Kia Xceed vagy a Volkswagen T-Roc. Kinézetre mind terepjárós, de valójában egyik konkurens sem alkalmas arra, hogy valódi offroadozásra használják, a magasságuk inkább csak arra szolgál, hogy könnyebben lehessen ki- és beszállni belőlük, illetve a vezető jobban ráláthasson a forgalomra.
A magyar utakon ritkaságnak számító XV viszont más. Már a tekintélyes,
valódi terepjárókat megszégyenítő, 22 centis hasmagassága
is jelzi, hogy nem a puhány város crossoverek közül való, hanem tényleg alkalmas arra, hogy elhagyjuk vele az aszfaltot. Ezt az érzést erősíti az is, hogy a Subaru a szokásos méretadatokon felül a terepszögeket is megadja (elöl 19,5 hátul 31,2 fok), valamint az, hogy ballonos, vagyis magas oldalfalú 225/60/17 méretű gumikkal szereli a kocsit, ami a terepjáró-képességen felül a rugózásnak is jót tesz.
Számomra vonzóbb ennek az XV-nek megjelenése, mint 2011 és 2018 között gyártott elődjéé, csinosabbak a fényszórói és a hátsó lámpái, valamint a közel függyőleges,
hatszög alakú új hűtőmaszk is jól áll neki.
Már az alapkivitel is 17-es felniken gördül, kap tetőszpojlert és cápauszony-antennát, ezen kívül - a legolcsóbb Trend csomagot leszámítva - szériában jár a kanyarkövető LED fényszóró (nagynyomású mosóval és kikapcsolható elfordulás-funkcióval), a tetősín, a sötétített hátsó ablak és szélvédő.
Nem sokat változak a karosszérua arányai az előző XV-hez képest, ami azt a téves képzetet keltheti, hogy csak egy ráncfelvarrás történt. Ez azonban nem igaz,
az XV szinte az utolsó csavaráig új autó,
ez az első Subaru, ami már a márka új, globális platformjára épül. Ennek köszönhetően a tengelytávot 3, a szélességet 2 centivel tudták megnövelni, ami kompakt-mércével egészen tágas utasteret eredményezett, még akkor is, ha a hátsó fejtér és a 385 literes csomagtartó nem versenyezhet a valódi, testesebb SUV-ok helykínálatával.
Beüléskor azonnal érezni, hogy ezt a kocsit úgy építették meg Japánban, hogy tartós legyen. Minden kapcsoló, gomb és kar masszív érztetet ad, az anyagminőség klasszisokkal múlja felül a régebbi Subarukét,
zörgésnek, hanyag összeszerelésnek nyoma sincs.
Bár a műszerfal dizájnja nem éppen forradalmi, és mindenhol a fekete különböző árnyalatai dominálnak, a narancszínű cérvával varrt varrások, a szénszál-hatású betétek és a fém pedálok azért képesek feldobni a hangulatot. Remek fogású és tág határok között állítható a multifunkciós kormány, az ülés kényelmes, de a padlólemezhez képest nincs magasan, ezért az XV-ben olyan pozícióban kell ülni, mint egy hagyományos kompaktban.
Mégis, kevés SUV van a mai mezőnyben, amiből olyan jól ki lehetne látni, mint az XV-ből. Az Imprezához képes eleve 9 centivel magassabban ülünk az emelt futómű miatt, de a karosszéria kialakítása (nagyméretű oldalablakok, kiegészítő ablakok az A- és B-oszlopoknál, keskeny A-oszlop) is olyan, hogy segítse a vezető tájékozódását.
Kicsit zavaró, hogy
három digitális kijelző is van a műszerfalon:
egy kisebb az analóg órák között, egy nagyobb a középkonzol tetején, és a legnagyobb, az egyetlen érintőképernyő alatta. Utóbbi a médiarendszer és a navigáció megjelenítésére szolgál, Apple Carplay és Android Auto kompatibilis, jól használható, bár a grafikája nem mérhető a német konkurenciáéhoz. Felül a fedélzeti számítógép és a terepjárós menü jelenthető meg, amelyen láthatjuk a kocsi dőlését és az első kerekek irányát is, ami Subaru sajátosság.
Abban, hogy az XV Japánban és Európában is
maximális pontszámot kapott a biztonságára,
nem csak az elődjéhez képest 40 százalékkal nagyobb energiaelnyelő-képességű karosszériának, hanem az alapáron adott, sztereo kamerával dolgozó Eyesight rendszernek is szerepe volt. Utóbbi egy átlagosnál kifinomultabban és megbízhatóbban működő vezetéstámogató csomag, amely tartalmazza az adaptív tempomatot, a vészfék-asszisztenst, a sávtartó rendszert és a távfény-asszisztenst is.
A cikk nem ért véget. Kattintson a második oldalra, ha kíváncsi, milyen vezetni az XV-t!