Az első meglepetés akkor ért, amikor beülés után jött a határozott utasítás kísérőnktől, akit nem más, mint az oroszországi Vészhelyzetek Minisztériuma küldött vigyázni ránk:
a biztonsági övet tilos bekötni, és indulás után a központi zárat is kötelező kinyitni.
Volt már részem pár konvojos tesztvezetésben, de ehhez hasonló instrukciókat még sosem kaptam, általában pont az ellenkezőjét szokták kérni tőlünk.
Persze ezúttal a helyszín sem volt hétköznapi, ugyanis nem egy épített aszfaltúton, hanem a Bajkál-tó jegén vezetett a túra, több száz kilométeren keresztül. És, hogy miért tilos bekötni az övet?
Természetesen azért, hogy ha beszakadna alattunk a jég, akkor minél könnyebben elhagyhassuk az autót. Szerencsére ehhez hasonló balesetet senkivel sem történt a két napos kiránduláson, mivel
a jégpáncél körülbelül 1 méter vastagságúra hízott idén is,
pedig Szibériában is az utóbbi évtized legenyhébb teléről számoltak be a helyiek.
Egyébként már 30-50 centiméteres vastagság is elég ahhoz, hogy elbírjon egy autót, persze nem mindegy, hogy milyen nehezet, a mémmé vált balatoni Hummerrel például biztos nem mennék rá a tóra decemberben, a befagyás kezdetén, vagy az áprilisi olvadásban. Télen viszont annyira biztonságos a tavon autózni, hogy
a hatóságok letisztított „országutakat" jelölnek ki póznákkal a jégen.
Persze nem tiltja semmi, hogy ne letérjünk róluk, bár a jég nem mindenhol olyan sima, mint ezeken.
A helyiek főképp UAZ-452-esekkel közlekednek
a tavon, a 62 éves konstrukció egyszerű és strapabíró, legfőbb előnye hogy szinte bármilyen terepen képes a jellemzően kínai turistákat a nevezetességekhez szállítani.
Amikor elfogadtuk a Lexus meghívását a szibériai kalandtúrára, még nem tudtam mire vállalkoztam.
Előzetesen annyit tudtam a Bajkál-tóról, hogy a legmélyebb a világon, hatalmas, és jó messze van.
Később az információs anyagokat tanulmányozva megtudtam, hogy a világ legöregebb tava (25-30 millió éve keletkezett), hogy Budapesttől több mint 6000 kilométerre található Mongólia fölött, 636 kilométer hosszú (a területe nagyjából Belgiuméval vetekszik), és a Föld édesvíz-készletének egyötödét őrzi.
Részletesen a Bajkál-tóról
A világ legöregebb tava olyan hatalmas (32 ezer km2), hogy sokan, köztük a helyi oroszok, burjátok és mongolok is tengernek nevezik. Neve vagy a türkmén bai-kul szóból származik, ami gazdag tavat, vagy a burját-mongol bajgal szóból, ami természetet jelent. Ázsia legnagyobb tava, hossza 636 km, szélessége 25 és 79 km között váltakozik. A változatos tájakkal és 26 szigettel rendelkező vizet és a környék ökoszisztémáját 1996-ban az UNESCO felvette a világörökségek közé.Van olyan pontja, ahol öt Eiffel-tornyot, vagy két Budzs Kalifát (a világ legmagasabb épülete) egymásra lehetne tenni benne, és az építmény csak így érné el a víz felszínét. Pont erre a legmélyebb pontra vezetett az első utunk Endemicből, ahova előző nap másfél órás helikopterezéssel érkeztünk meg a környék legnagyobb városából, a 600 ezer lakosú Irkutszból (bevallom, korábban ezt a nevet is csak a Rizikó társasjátékból ismertem).
Persze más szabályai is vannak a jégen történő vezetésnek, nem csak a biztonsági öv mellőzése. Alap, hogy nem sima téli, hanem szöges téli gumival szabad csak menni. A mi Lexus RX 450h-k 20 colos Continental Ice Contact 2-es abroncsokat viselt, melyek mindegyikéből több mint száz apró szög állt ki.
Aki látott már felvételt a Svéd-raliról, az tudhatja, hogy egy jó szöges gumi hasonló tapadást képes biztosítani a jégen, mint egy nyári gumi a száraz aszfalton, nem véletlen, hogy azon a versenyen vannak a legnagyobb átlagsebességek.
Igen ám, de a versenyautók szögei olyan hosszúak, hogy azokkal nem lehet aszfalton menni, a mi gumijaink viszont aszfalton is használhatóak (ekkor finom, csörgő hangot hallatnak kintről) szögei ezért viszont csak 1-2 mm-esek. A másik fontos szabály, hogy menet közben
ajánlatos 40-50 méteres követési távolságot tartani, parkoláskor pedig 20 méternél messzebb állni a legközelebbi autótól,
hogy a minimálisra csökkentsük a jég beszakadásának veszélyét.
Biztos, ami biztos, a Lexus kerített a túránkhoz egy orosz gyártású Trekol 39445D-t is, amely a felvezető szerepét töltötte be a konvojban. Bár kevesen ismerik, a felnagyított játékautónak tűnő jármű
a világ talán legjobb terepjárója, amit speciális, óriási abroncsainak köszönhet.
Az 1,3 méter átmérőjű, hatalmas futófelületű gumikkal nincs akadály előtte, még akkor sem jön zavarba, ha esetleg beszakad előtte a jég, mivel
nem süllyed el a vízben.
Mivel a kerekek átmérője hatalmas, portáltengelyre nincs szükség, mivel így is kb. fél méter a terepjáró hasmagassága, és a terepszögei is olyanok, hogy arról egy Mercedes G-osztály csak álmodhat. A Trekol komplett menetfelszereléséhez hozzátartoztak az erős, LED-es fényszórók, a felső keresőfények, a kívül viselt tartalék üzemanyagkanna, a gallytörő rács és a csörlő is.
Trekol
A moszkvai bázisú kis gyártó 1996 óta gyárt nehéz terepen is mozgásra képes, úszó járműveket. Ügyfélkörük azokból áll, akik más járművel megközelíthetetlen terepre akarnak menni, legyenek azok mentőegységek, erdészek, vadászok, sarkvidéki kutatók, katonák vagy szerelők. A Trekol már 17 darab saját szabadalmat jegyeztetett be, többek között a saját fejlesztésű, járműveiket az úszás képességével is felruházó, 1,3 vagy 1,6 méteres kivitelben létező kerekeik is védettek.Műszakilag a jó öreg UAZ Hunterre (leánykori nevén: 469)-esre épül, de az alvázán mutatós, üvegszálas karosszériát visel, modern műszerfala van és 2,4 literes Hyundai dízelmotor hajtja. A módosított váltóáttételek, no meg a hatalmas kerekek miatt a végsebessége mindössze 70-80 km/óra, viszont akár a falra is felmászik.
Beülve az derült ki, hogy a jármű zajos, hangos és lassú, és a rugózás is inkább az extrém magas oldalfalú gumiknak, nem pedig a futóműnek köszönhető. Később megnéztem, az UAZ-motoros alapváltozat ára 2,4 millió rubel, ami nagyjából 10-11 millió forintnak felel meg.
A cikk nem ért véget. Kattintson a második oldalra, ha kívncsi, milyen érzés a végtelen jégtáblán autózni!