Mint arról az Origo elsőként beszámolt, a Lada jubileumi évében kellemetlen meglepetés érte a márka vásárlóit és kedvelőit: megszűnt a forgalmazás Magyarországon, az időközben megjelent hivatalos közlemény szerint az Európai Unió többi piacán is. Az elmúlt hónapokban már csak a Vestát és a 4x4 Classic illetve Urban néven futó egykori Nivát árulta a Lada Hungary Kft., de már ezek a modellek sem elérhetőek,
csak a raktárkészlet utolsó darabjait értékesítik a kereskedők.
Mostantól a szervizelés marad a profil, az eladott autókra a garancia és alkatrészellátás azonban tovább él.
Az együttműködési szerződést az AutoVAZ-zal szinte pontosan öt évvel ezelőtt 2015. július elsején írta alá Ormos István, a Duna Auto Csoport tulajdonos vezérigazgatója és Bo Andersson a LADA akkori elnöke Togliattiban. Hatalmas volt az érdeklődés kereskedői oldalról, a hír hallatán
száz cég jelentkezett viszonteladónak,
ezek közül válogattak ki kilencet a szolgáltatás színvonala és az infrastruktúra alapján, jellemzően többmárkás szalonokat.
Ezzel a szlogennel indult újra 2015 végén a márka forgalmazása Magyarországon. A jelmondat egyértelmű utalás volt a kedvező árra: a Grantát például klímaberendezés nélkül
már 1,99 millió forintért el lehetett hozni
szervokormánnyal, elektromos ablakokkal, fedélzeti számítógéppel, alufelnikkel, 5 év általános és 6 év átrozsdásodás elleni garanciával, ami még a Dacia Logannál is jobb ajánlat volt. De a csúcsfelszereltségű Kalina sem került többe 3,25 millió forintnál, ebben már robotozált automata váltó, esőérzékelős ablaktörlő, érintőképernyős multimédia rendszer, tolatóradar, ülésfűtés és még sok egyéb extra is szériatartozék volt.
A már újkorukban is elavult, 2004-ben bemutatott Kalinát, és a 2011-es Grantát
úgy alakították át, hogy megfeleljenek az európai szabványoknak.
Ez nemcsak Euro 6-os kibocsátási normát teljesítő motort jelentett, de egy sor biztonsági kiegészítőt is, például menetstabilizáló elektronikát, guminyomás-ellenőrző rendszert, váltásesedékesség-jelzőt és két légzsákot. Ezek a fontos extrák a 4x4-ből (leánykori nevén Niva) kimaradtak, helyette az 1976 óta gyártásban lévő terepjáró a kis példányszámú modellekre kérhető engedményekkel kapott európai típusbizonyítványt.
A kínálat nagy öregje remek mászóképességével még a Dacia Dustert is lenyomta, igaz, más előnye nem volt a népszerű és szintén olcsó román SUV-hoz képest.
Egyszerre volt kemény munkagép és nullkilométeres veterán,
viszont megjelent benne az ABS és a szervokormány is, így nem kell közelharcot vívni vele egy-egy parkolásnál, ráadásul már ötajtós, nyújtott karosszériával és kicsinosított Urban kivitelben is készült. Ettől még nem vált kulturált, könnyen használható szabadidő-autóvá, a nehézkes vezethetőség mellett a kidolgozás, a menetzaj és a fogyasztás is egy letűnt kort idézett benne, de sokan díjazták egyediségét és hangulatát.
Persze a 4x4 kezdeti 2,8 milliós alapára versenyképes volt a hosszú gyári garanciával, de a személyautósabb és kényelmesebb Dustert is hasonló áron meg lehetett kapni. A beígért kétüléses haszonjármű-kivitel, amivel a céges vevők megspórolhatják az áfát és a regisztrációs adót, végül csak később érkezett meg Pack néven, az EU-s szabványnak megfelelő klíma pedig még akkor sem.
Öt éve nagyon bízott a forgalmazó a Lada márka hazai népszerűségében, nem is alaptalanul, mivel az 1970-es évektől kezdve összesen kb. egymillió Lada érkezett az országba. „Jövőre ezer autó eladásával kalkulálunk Magyarországon - mondta Fred van Putten, az Avtovaz export-igazgatója 2015 decemberében, a nagyszabású szalonátadón a Zay utcában, ahová a sajtó képviselőit is meghívták. A menedzser alul is becsülte a keresletet, ugyanis
2016-ban végül 1155 autót sikerült eladni,
ami 1,2 százalékos piaci részesedést ért akkoriban.
A következő, 2017-es év annak ellenére sikerült rosszabbul (980 db), hogy márciusban indult az új fejlesztésű, viszonylag modern Vesta forgalmazása.
A keresletcsökkenés folytatódott,
2018-ban már csak 794, 2019-ben pedig 504 autót sikerült értékesíteni, utóbbi azért is lehetett elkeserítő a forgalmazónak, mert a hasonló árkategóriában működő, szintén a Renault-Nissan-Mitsubishi Csoport alá tartozó Dacia ekkor több mint 10 ezer autót értékesített nálunk.
Pedig kezdetben úgy tűnt, hogy a Lada megszorongathatja Magyarországon a román testvérmárkát, 2016 májusában például 185 autót adtak el a Dacia 355-jével szemben. Igaz, ezt az eredményt utána már egyszer sem tudták megismételni, a következő 3,5 évben már csak öt olyan hónap volt, amikor az értékesítés meghaladta a 100 darabot.
2019-re a piaci részesedés 0,3 százalékra esett,
miközben a Daciáé 6,7 százalékra emelkedett.
A cikk nem ért véget. Kattintson a második oldalra!