Tavaly óta tartja lázban a nagycsaládosokat az állami autóvásárlási támogatás. Az alaptétel talán még azoknak is ismerős, akik nem esnek a támogatotti körbe: aki három vagy több gyermeket nevel, 2,5 millió forintot kaphat új hétszemélyes autó vásárlása esetén. (Bár hasonló a maximális összeg, nem összetévesztendő a nemrég lezárt villanyautó-szubvencióval).
Akkor alaposan körbejártuk a témát, megválaszoltuk a leggyakrabban felmerülő kérdéseket, majd tanácsokat adtunk, hogyan induljon el, aki belevág, végül pedig megpróbáltuk összeszedni, mit kínál a piac a realitások talaján mozogva (hiszen nincs árplafon, akár egy luxus SUV-ra is járhat a pénz). Mára kiderült, hogy az újautó-piacon látható nyomot hagyott a nagycsaládosok támogatása,
az első számú sláger pedig a korosodó, viszont minden másnál jóval olcsóbb Dacia Lodgy lett.
De elég is az elméletből, ezúttal újságírói szemüvegen keresztül jöjjön a gyakorlati megvalósulás! Fontos változás állt be ugyanis a személyes mobilitásban, megérkezett a támogatásból vásárolt saját autóm és szeretném a tapasztalatait megosztani az olvasókkal. Akit bővebben érdekel, hogy milyen a kiválasztott Combo Life, az immár a szentgotthárdi 1,2-es benzines mellett dízelként is népszerű típusról tesztet is olvashat.
A támogatásról szóló bejelentés után nem kellett sok, hogy lássam: ez nagyon megéri. Ésszerű belevágni, ha az embernek megvan rá a tőkéje vagy nem vállal kockázatos törlesztőrészleteket. Én osztottam, szoroztam, és végül a PSA dobozosa mellett döntöttem. A négytagú modellcsalád (Citroen Berlingo, Peugeot Rifter, Opel Combo Life, Toyota Proace City Verso) minden tagja ugyanaz az autó, hasonló motorokkal-váltókkal, apróbb eltérésekkel az extralistán és árban.
Mindegyik a spanyolországi Vigóban készül. Tetszene a Volkswagen Caddy is, de a kifutó modellnek volt nem jól variálható a beltere, míg a Citroen Grand C4 Space Tourer kicsi lenne a négy gyerekhez.
Szuper lett volna a nagyobb PSA-Toyota minibusz-kvartett
(ennek tagja az Opel Zafira Life), vagy a kedvenc Merecedes V-osztály. Ezek viszont már bőven 10 millió forint felett lettek volna, túlnyúlva a kereten.
2019. július 1-jétől lehetett benyújtani az igénylést, és ezen a napon meg is tettem mindent online az ügyfélkapun. Kényelmes a menete, viszont nem érkezik e-mailben visszajelzés, hogy megkapták, sínen van az ügy. A hivatalos ügyintézési határidő 30 nap, de ez eleinte tolódott, a fórumon sokan 2 hónap után sem tudták, hogy állt az ügyük. Én augusztus közepén kaptam kézhez a papírt, miszerint innentől számítva 6 hónap van arra, hogy átvegyem az autót és az állam kifizesse a támogatást.
A kereskedésben beikszeltem az extrákat, a színt és minden egyebet, majd a 10% foglaló kifizetése után
megnyugtatott az értékesítő, hogy októberre legkésőbb meglesz az autó.
Persze, ha nem akartam volna egyedi konfigurációt, biztosan lehetett volna találni az országban készleten kisebb-nagyobb kompromisszummal hosszú, benzines, hétüléses Combót. Ezzel, vagyis az egyedi gyártással került porszem a gépezetbe, de erre még később visszatérünk.
Végül a mi autónk némi alku után 6 millió forintból megállt, de úgy tűnik, hogy azóta a legtöbb más márkához hasonlóan az Opelnél is áremelések voltak, így mostanra egy hasonló, közepesen felszerelt hosszú, benzines Combo Life simán 7 millió is lehet. Ebben a szigorodó környezetvédelmi (széndioxid-kvóták) és biztonsági előírások is szerepet játszanak.
Eltelt a nyár, majd az ősz is, és az autó sehol. Havonta egyszer hívtam az értékesítőt, hogy mi a helyzet, de ő sem tudott sokkal többet. Aztán februárban lejárt a 6 hónapos érvényesség, vagyis elvesztettem az igazolást arra, hogy jogosult vagyok a támogatásra. Benyújtottam újra (addig ezt nem lehet, amíg még érvényes az előző), és vártam a folytatást.
Március közepén aztán hívtak a kereskedésből, hogy megjött a Combo, néhány héten belül átvehető,
én pedig jeleztem nekik, hogy nincs még igazolásom.
A Magyar Államkincstárnál kedvesek voltak és soron kívül kiadták a pecsétes papírt.
A kereskedésben március végén tudtam élőben is megnézni az autót, leadtam a papírt, átutaltam a különbözetet, azaz nagyjából 3 millió forintot (6 millió mínusz 10% előleg, mínusz 2,5 millió támogatás), és pár napon belül haza is tudtam vezetni a szép új családi kisáruszállítót. Néhány kereskedő van, akik addig nem adják át az autót, amíg nem utal az állam (ez általában 2 hét), de a miénk szerencsére nem ilyen volt, ezt érdemes még a szerződéskötés előtt tisztázni.
Az azóta eltelt 5000 kilométer alatt a szívünkhöz nőtt a kocsi, bár tudni kell róla, hogy ez alapvetően kishaszonjármű, nem pedig személyautó. Kemények a műanyagok, sok helyen olcsók a megoldások és akad pár egészen érthetetlen kihagyott ziccer, ilyen például a fix második üléssor. Viszont rengeteg a hely, működik a Carplay, nem is olyan rettenetes az 1,2-es, turbós benzinmotor, és remek dolog a tolóajtó. Az átlagfogyasztás 6,5 liter vegyesben, ami nagyszerű érték egy ekkora kocsitól.
Ha tudom, hogy így alakul, valószínűleg keresek egy készleten lévő autót az országban, és azt veszem meg tavaly nyáron.
Aki netán hétüléses autó vásárlását tervezi, jól teszi, ha mielőbb dönt,
mert az árak várhatóan lefelé nem fognak már mozogni. Ha az Államkincstárat felkeresi az ember személyesen, meg lehet gyorsítani az ügyintézést a Fiumei úti kormányhivatalban. Aki pedig előrelátó, nem is igényli az igazolást, csak amikor már biztosan látszik a fény az alagút végén.
Sajnos a járvány közbeszólt, és a már így is problémás 9 hónapos várakozási időmmel én még a szerencsésebbek közé tartozom - vannak olyanok, akik már egy éve várnak az Opeljükre. A gyár áprilisban leállt, de azóta újraindult, így azért van némi remény. Úgy tűnik, ez a hosszadalmas átfutás a többi márkát nem érinti, a Citroenek és Peugeot-k például 3-4 hónap alatt megérkeznek, de például a népszerű Dacia Lodgy-ra megint csak közel egy éves várakozás is elképzelhető.
Ami biztos: támogatás nélkül sem nekünk, sem sok ezer magyar családnak fel sem merülhetett volna, hogy akár új autója is lehet, így viszont 3-4 millió forintért korszerű, sokáig problémamentes kocsit lehet szerezni. Az ajánlat nagyvonalú, így a szubvenció népszerű, mára a minisztérium tájékoztatása alapján több mint 20 ezren kaptak határozatot, nagyrészük pedig már át is vette az autóját.