2016-ban alapította meg négy lengyel állami energiaszolgáltató az Electromobility Poland nevű céget, amelynek a feladata az új,
Izera márkájú villanyautók
kifejlesztése és gyártása. A délnyugat-lengyelországi hegységről elnevezett autómárka első két modellje online bemutató keretében szerdán debütált a nagyközönség előtt.
Egy kompakt ferdehátú és egy kompakt SUV modellről van szó, a műszaki adatokról még csak annyit árultak el, hogy a kétféle akkumulátor közül a nagyobbal
a hatótávolság eléri majd a 400 kilométert, és, hogy 0-100 km/órára kevesebb, mint 8 másodpercig tart a gyorsulás.
Lesznek egy, valamint kétmotoros verziók is, két- és négykerék-meghajtással.
Lengyelország a legnagyobb állam az Európai Unióban, amelyik nem rendelkezik saját autógyártóval. Ettől függetlenül az autóipar a második legnagyobb ágazat a gazdaságban, a lengyel GPD 7 százalékát adja és 470 ezer dolgozónak teremt munkát. A szakértelem és a munkaerő tehát bőven adott, hogy a hazai autómárka elindulhasson.
A bemutatott prototípusok megalkotásához a német EDAG Engineering nyújtott műszaki segítséget, a tetszetős formatervek az olasz Torino Designtól származnak, ahol
a Jaguar korábbi formatervezője, Tadeusz Jelec irányította a munkát.
A tervezésnél az volt a fő szempont, hogy a ferdehátú és a SUV is tökéletesen alkalmas legyen családi kocsinak: tágasak, praktikusak legyenek és kényelmesen rugózzanak. Főképp a lengyel emberek igényeit vették figyelembe a tervezésnél.
Bátran elmondható a képek alapján, hogy jó munkát végeztek a dizájnerek,
a két kocsi bármelyik neves autógyártó modellje lehetne.
A LED-ekkel megvilágított maszkok karakteressé teszik a gömbölyded formát, a kabin kialakítása pedig egy prémiumautóban is megállná a helyét.
Természetesen a külső formák és a belső terek még sokat változhatnak a sorozatgyártásig, amelynek elindulását 2023-ra ígérik, de a Piotr Zaremba, az Electromobility Poland vezérigazgatója szerint a most bemutatott jellegzetes vonások megmaradnak.
A modellek minden modern vezetéstámogató rendszerrel fel lesznek szerelve,
és a tulajdonosok mobilos applikáción keresztül a távolból is ellenőrizhetik a kocsijuk állapotát, helyzetét, és akár a klímaberendezését is elindíthatják.
Biztos, hogy egy neves külső autógyártó partner elektromosautó-platformjára épülnek majd a modellek, de még nem dőlt el, hogy kiére, mert folynak a tárgyalások. Tippünk szerint szóba jöhet a Volkswagen MEB platformja, vagy a francia PSA konszern frissen bemutatott eVMP-je, de akár az a Tesla is lehet a beszállító, amelynek most épül Berlin mellett az európai gyára.
Az Electromobility Poland jelenleg a Izera-gyár helyszínének kiválasztásával van elfoglalva, az első kapavágást követően 36 hónap telik majd el, mire az első autó legördül a szerelőszalagról. A lengyel villanyautókat
az Európai Unió minden államában forgalmazni fogják,
országonként csupán 1-2 bemutatótermet terveznek, mivel az értékesítés nagy része az interneten zajlana. A szervizhátteret a technológiát biztosító majdani műszaki partner meglévő hálózata adhatja. Megfizethető árat ígérnek a lengyelek, de konkrét összeget nem említettek a sajtóanyagban.