Szokatlan, de az utód 307-esnek sokkal rosszabb a híre, mint az 1993-2002 között árult 306-osnak. A típusból készült három- és ötajtós ferdehátú (Berline), négyajtós lépcsőshátú, kombi (Break) és Pinanfarina tervezésű vászontetős kabrió is. Itthon nemcsak magánvásárlók, de cégek is szívesen vásárolták a 306-osokat, telített volt a piac, mostanra viszont elöregedett a modell: a legnagyobb hazai online használtautós portál adatbázisában e cikk írása idején alig 70 példányt találtunk.
Aki vásárolna, mindenképpen 1997 utáni, ráncfelvarrott autót keressen - könnyű felismerni a módosított hűtőmaszkról -, mert
ennél hatékonyan javítottak a rozsdavédelmen és a biztonságon
(van vezetőoldali légzsák és ABS), illetve jellemzően tartalmasabb a felszereltség. Ilyen a '99-es évjáratú tesztautónk is. A legfontosabb: a baloldali C-oszlopon található, 3x3 centis felületen virágzó felületi rozsdán kívül sehol nincs korrózió, hibátlanok a küszöbök, a kerékjáratok és a falcok.
Mindez annak fényében örvendetes, hogy az autót első pillanattól fogva „csillaggarázsban" tartották. A fényszórók műanyag burái víztiszták, nyoma sincs mattulásnak és sárgulásnak, így este tökéletes a H7-es halogének fénye. A visszapillantók fűtése nem működik, a hiba olcsón, akár tükörlap cserével orvosolható, ellenben a szintén kimúlt ülésfűtéssel, amelynél drága és macerás a fűtőszálak cseréje. Ezeken kívül minden tartozék tökéletesen működik, világít, jelez.
A kopott kormánytól eltekintve, az utastér több évet letagadhatna az eddig túlélt 20-ból. Sem a műszerfalon, sem az ajtókon nincsenek repedések, az illesztési hézagok mindkét oldalon egyformák.
Annak idején divatos volt a Husky széria kék szövetkárpitja,
mostanra kiderült, hogy az anyag szerencsére tartós is; még a legtöbbet gyötört vezetőülésen sincs szakadás, sőt még foszlás sem, a hátsók pedig szinte újszerűek.
Ugyanakkor az ajtókárpitoknál néhol már elengedett a ragasztás (itt buborékos a felület), a vezetőnél kopásnyomok is vannak, de az összkép nem katasztrofális. A hátsó ajtók ablaktekerőinek műanyagja kifehéredett, akárcsak a biztonsági övek piros kioldója, de ezek a funkciót nem befolyásolják. Hibátlan a tetőkárpit és a gumitálcával védett szőnyegek is esztétikusak. Figyelni kell az esőcsatorna tisztántartására, ha eldugul, az ajtóknál befolyhat a víz az utastérbe.
Az 1,4-es SOHC, 75 lóerős, nyomatékos benzines az egyik legjobb választás. 50 km/h-s sebességről (1500/perctől) ötödikben rángatás nélkül gyorsul a Peugeot, városban bőven elég a 7,0-7,5 liter körül fogyasztó négyhengeres tudása. Autópályán viszont már könnyen zavarba jön az autó, kevés az erőtartalék és
fárasztóan hangos a folyamatosan 4000 körül harsogó motor
– az ideális utazótempó 110 km/h körüli. Sztrádán jobban muzsikálnak az 1,6-osok vagy a kétliteres HDI motorok.
Ajánlott az évenkénti olajcsere, de kerüljük a modern, szintetikus „híg" kenőanyagot (bemelegedés után csúnyán kopoghat a motor), inkább fél-szintetikus, vagy ásványi olajjal járjunk. A felfüggesztés nagyon kényelmes, franciásan puha, de hátul veszélyeket rejt magában a torziós rugós konstrukció. Ha szétrohad, nagy a baj, ami egyébként onnan vehető észre, hogy elkezd változni a kerékdőlés.
Szerencsére van átmeneti megoldás: utólagos zsírzószem kialakításával és rendszeres kenéssel jelentősen meghosszabbítható az élettartam.
Típushiba a rosszul elhelyezett ablaktörlőmotor
– a tesztautó a harmadikat fogyasztja -, a vályúban lévő víz zárlatossá teheti, a gyári cserealkatrész (Bosch vagy Valeo) méregdrága, de a bontott is 30 ezer forint körüli.
Kipufogódobból a negyedik, a leömlőtől induló teljes rendszerből a második van szolgálatban, utóbbi egyedi gyártással (katalizátorcserével együtt) 100 ezer forintba került. Jellemzőek még az elektromos hibák, egy zárlat miatt korábban majdnem kigyulladt az autó, bár mentségére szolgáljon, az utólag barkácsolt indításgátló okozta a galibát, nem pedig gyári hiba. Előfordulhat a típusnál porosodás miatt a bajuszkapcsoló hibája, ezt viszont házilag sem ördöngösség megjavítani.
Összességében szerethető a 306-os, négy személynek elegendő utas- és csomagteret nyújt,
ráadásul könnyen variálható, kényelmes és jól vezethető.
Az árak – elsősorban a francia autók kétes hírneve miatt - alacsonyak, így a piac slágertípusaiért kért összegből jobb állapotú Peugeot is kifogható. Mellette szól még az is, hogy a típushibák orvosolhatók, alkatrészekből pedig bőven van jó minőségű és megfizethető utángyártott.
Műszaki adatok - Peugeot 306 1.4 Husky (1999)
Hengerszám/szelepszám: 4/8. Hengerűrtartalom [cm3]: 1361. Teljesítmény [LE/kW (1/min)]: 75/55(5800). Nyomaték [Nm (1/min)]: 111(3400).
Gyorsulás 0-100 km/h [s]: 14,7. Végsebesség [km/h]: 170. Vegyes fogyasztás [l/100 km]: 7,2.
Hosszúság x szélesség x magasság [mm]: 4030x1689x1380. Tengelytáv [mm]: 2580. Csomagtartó [l]: 338-1146. Gumiméret: 185/65 R14.
Jellemző piaci árkínálat [Ft]: 115 000 – 500 000 (ötajtós Berline, hazai internetes használtautós portálról).
Még több olvasnivaló Az Autó szaklap júliusi számában: