Ilyen extrákkal tették menőbbé a Merkúr-korszak fapados autóit

szocialista autók extrái
Vágólapra másolva!
Volt, aki csak útközben is hallgatni akarta a Játék és muzsika tíz percben adásait, kényelmesebb kormányt akart tekerni a repedező bakelitnél, vagy tetőn akarta szállítani a szüretelő kádat. Mások kisipari műanyagokkal, matricákkal vagy forgatott felnivel érték el, hogy autójuk kitűnjön a szocialista típusok tengeréből. Bemutatjuk a legismertebb KGST-extrákat, amelyek zöme a hordozójukkal együtt rég bontóban végezte, de a megmaradtak egyre érdekesebb, retró gyűjtői darabok.
Vágólapra másolva!
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái

Vezeték nélküli telefontöltőt, üléshűtést és LED-matrix fényszórót is beikszeljünk a konfigurátorban? Vagy jobb lenne egy asszisztenscsomaggal félig önvezetővé tenni? A pokolba, sikerült elveszni a kontrasztfényezések, felnik és kárpitok útvesztőjében! Nagyjából így festenek a mai újautó-vásárló dilemmái, és csak az anyagiak szabnak gátat az őrületnek. Utólag legfeljebb bringatartót vagy téli gumiszőnyeget kell beszerezni, de jó pénzért ilyen tartozékokat is adnak átvételnél a szalonban.

szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái

Nagyjából harminc évvel ezelőttig, a szocializmusban másként festettek a vásárlók mindennapjai:

annak kellett örülni, hogy többévnyi várakozás után egyáltalán megérkezett a megrendelt új kocsi.

Mindenki a sorszámokat figyelte és várta az értesítőt, amiből sokszor kiderült, hogy a Zsiga a kért piros helyett fehér vagy kék színben vehető át a Védgát utcai Merkúr-telepen. Ott sem ártott némi jattot adni, hogy a nullrevízión átesett gépek közül tényleg a legjobb példányt sikerüljön kifogni.

szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái

Minek a dolgozóknak Trabant 601 de Luxe?

Mindez persze még mindig maga volt a Kánaán az ötvenes évek ínségéhez képest, amikor nemhogy tabu volt az új autó, de még a régiek zömét is fel kellett ajánlani megvételre az államnak. Senki sem reklamált, hogy a Kádár-korszak végére Fiat-licenszmodellek, és főleg a kétütemű vagy farmotoros saját konstrukciók felett vészesen eljárt az idő, a hiánygazdaságban úgyis volt rájuk kereslet. Más volt persze a helyzet a nagykutyák állami kocsijaival, nekik nyugatról hozták be az új Mercedeseket.

szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái

Míg a szögesdróton túl sorra gyarapodtak a modellcsaládok, nálunk a nyolcvanas évekig is csak odáig sikerült eljutni, hogy

az alapkivitelek mellett megjelent egy-egy típus nagyobb motorral és valamivel jobban felszerelve

(Dacia 1310 TLX, Lada 2103-2107). Azért a Merkúrnál féken tartották a fényűzést, így a Skoda 120 GLS és a Trabant 601 de Luxe nem kényeztette a magyar vásárlókat. Akadt nálunk, és az egész KGST-ben egy másik lényeges különbség is ahhoz képest, mint amit a nyugati vevők megszoktak.

szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái

Vegyünk példának egy NSZK-s Opel Kadettet: a kuncsaft egy prospektusból tudta kiválasztani, milyen feláras extrákkal akarja kényelmesebbé, netán sportosabbá tenni autóját, vagyis személyre szabták a gyártást. Ilyesmiről a béketáborban szó sem lehetett, mindenki konfekcióárut kapott, aztán utólag az autósboltban, vas-műszakiban vagy a lengyel piacon vehetett hozzá, amit akart. Ezek az idők véget értek, de most bemutatjuk, milyen elemekkel zajlott nálunk spécizés a szervizekben, vagy saját kezűleg a mosós és bütykölős hétvégi autóáhítatokon.

szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái

Minél több műszert a parancsnoki hídra!

Talán a legmeghökkentőbb utólagos extra a keletnémet P70 Limousine kisautóhoz készült nyitható csomagtérfedél, gyárilag ugyanis egyetlen duroplast elemből állt a hátfal, a bőröndöket pedig az apró utastéren át, a hátsó üléseket előrehajtva kellett betuszkolni. Utódja, a Trabant ezt már nagyvonalú szériatartozékként adta, s később elektromos ablakmosót, illetve elakadásjelzőt is kínált –

csakhogy a Merkúrnak szánt alap 601-esekről lemaradt a tolatólámpa és a benzinszintjelző műszer.

szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái

Csak egy műanyag pálcát kaptak a tulajok, amit a motortérben lévő tankba kellett belógatni, ezért a hatótáv megsaccolásához (a napi számlálók bevezetése előtt) elterjedt az utólagos kilométeróraállás-rögzítő. Más KGST-autókban is népszerű volt ez a kisipari extra, akárcsak a hőmérő, később pedig már a kvarcóra hódított, ideális esetben aprópénztartóval és iránytűvel kombinálva. Mindezek mellett egy valamire való taxiból a tapadókorongos jegyzettömb-tartó sem hiányozhatott.

szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái

Aki látványosabbra akarta venni a műszerezettséget, a MOM-féle fogyasztásmérőt („Motorteszter") is beszereltethette, míg

a korszak másik kedvenc extrája az utólagos fordulatszámmérő volt.

Utóbbi amúgy szériatartozékként sokáig az ezerötös Ladák kiváltságának számított, bár az ügyesek hozhattak ilyet külföldről a Skodákba vagy Polski 125-ösökbe is. A legnagyobb kincs a Wartburgok hazai KMGY fordulatszámlálós kombinált műszere volt, ami egyébként nemrég újra gyártásba került.

szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái

Erősített rugókkal a Dacia is cipekedhet

Akadtak olyan funkcionális extrák, amelyek nem a kényelmet vagy a látványt szolgálták, hanem a túlélést. Ilyen volt például a rozsdásodás elleni harc jegyében az alvázvédelem vagy a kerékdobbetét, míg a vízforralónak csúfolt – karbantartásra érzékeny – Skoda 105 és 120 modelleknél a szakik utólagos hűtőventilátor kapcsolóra esküdtek. Mivel a Daciák megrakva földön húzták farukat, erősített rugót volt ajánlott beszerezni, sok megszakítós gyújtású autóhoz elektronikusat kínáltak.

szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái

Szintén magyar kisipari lelemény volt a benzinleszívás vagy feltörés ellen a Ladákhoz kínált zárható tanksapka, illetve a nyitható pillangóablak reteszelése – a gyárit ugyanis öngyújtóval le lehetett olvasztani. Lehetne még hosszan folytatni a sort, de

a hazai autóállomány legfontosabb extráját nem lehet kifelejteni: a tetőcsomagtartót.

Ne feledjük, a Kádár-korszak egyik fő hobbija volt a nyaraló, vagy legalábbis a zöldséggel és gyümölccsel teli „telek" gondozása, így mindig volt mit szállítani.

szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái
szocialista autók extrái

Olykor meg lehetett spórolni a tehertaxit, ha volt hova pakolni a bútorokat, és a tévéhíradókban külföldön is híressé vált 1988-ban a Gorenje-turizmus: hazánk fiai friss világútlevéllel lerohanták a bécsi üzleteket, és hűtőládával a kocsi tetején, a nagyi ölében videómagnóval tértek haza. A korszak másik fő kiegészítője volt a vonóhorog, de ritkábban akasztottak rá lakókocsit, inkább Lady utánfutón terhet húzni kellett. Nem csoda, hiszen a Barkas és a többi új kishaszonjármű tabu volt a magánszemélyeknek.

Cikkünk folytatódik, kérjük, lapozzon!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!