Enzo első automata sportkocsija - Ferrari 400i veteránteszt

Ferrari 400i veteránteszt
1979 és 1985 között összesen csak 1305-öt gyártottak belőle. Automatából készült több, 883 darab, veteránként persze kézi váltóval keresettebb
Vágólapra másolva!
Használtan sokáig kedvező vételnek számít a testes, négyüléses gran turismo, legalábbis a veterán Ferrarik mércéjével. Ez volt a maranellói márka első olyan modellje, amit extraként automataváltóval is kínáltak, de visszafogott kinézete sem lendít sokat az ázsióján. Pedig bőven akadnak izgalmas részletei, hosszú orrában pedig a legendás V12-es motor énekel, így egyre jobban értékeli a piac.
Vágólapra másolva!
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt

Leonardo Fioravanti, a Pininfarina egykori legendás formatervezője így emlékezett vissza a 400-as, pontosabban az elődmodell történetére:

Így született meg a legendás cégvezető kívánságára 1972-ben a 365 GT4 (nevében a 365 egy henger űrtartalmára, a 4 pedig a vezérműtengelyek száma). A zseniális motorkonstruktőr, Gioacchino Colombo 4,4 literes, 340 lóerős V12-es motorját szerelték az orrába, hat darab Weber karburátorral.

Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt

Tabuk dőlnek meg: jön a befecskendezés, majd az ABS

A térhálós vázú gran turismo független (hátul szintszabályzós) felfüggesztésen ült, négy tárcsafékkel és ötfokozatú kézi váltóval rendelkezett. 1976-ban érkezett meg utódja, a 400-as, immár 4,8 literes motorral, de változatlanul 340 lóerővel. Vizuálisan alig különbözött elődjétől, a legszembetűnőbb változás a hat helyett négy kerek hátsó lámpa. Ebben a modellben jelent meg a Ferrari történetében először automataváltó, méghozzá három fokozattal, és ugyanabban az amerikai gyárban készült, mint a második világháború alatt a B-24-es bombázók.

Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt

Ez a szerkezet nem más volt, mint a General Motors THM-400-asa, ami nemcsak rengeteg amerikai márkánál, de a Jaguarnál, a Bentley-nél és a Rolls-Royce-nál is bizonyított.

Az európai vevők persze fintorogtak, viszont az USA-ban megtapsolták, mert így már megfelelt az ottani igényeknek;

a finoman szabályozható klímáról, az elektromos ablakmozgatásról és a villanymotoros baloldali visszapillantóról már nem is beszélve. 1979-ben aztán befecskendezős lett a V12-es, mechanikus Bosch K-Jetronic rendszerrel – ezzel lezárult a karburátorok korszaka az orrmotoros Ferrariknál.

Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt

Ekkor a teljesítménye 310, illetve 315 lóerőre csökkent, de cserébe a legszigorúbb amerikai emissziós előírásokat is teljesítette. 1985-ben érkezett az utolsó változat, amelyet átkereszteltek 412-esre, és még tovább növelték a lökettérfogatot: már 4,9 literes volt, és visszatért mind a 340 lóerő. Újabb fontos Ferrari újításként megjelent az ABS, korábban Enzo hallani sem akart a puhány sofőrök elektronikus segítőjéről. Ez a modellcsalád nem kanyarvadászatra, sokkal inkább hosszú utazásokra született. A gyűjtők csak az utóbbi időkben kezdték értékelni, így az ára is elindult felfelé.

Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt

Visszafogott, de lenyűgöző melódiák 12 hengerből

Tesztautónk befecskendezős és automata amerikai 400-as kivitel, tehát még blokkolásgátló nélküli. A szinttartós hátsó futómű külön segédváz kereten ül, működési elve hidraulikus, hasonló a Rolls-Royce Silver Shadow-éhoz. Mai gazdája a V12-es motor és a négy ülés miatt választotta. Első tulajdonosa száraz vidéken lakott, így a rozsda sem támadta meg a szerkezetet; a gép az ő hagyatékából érkezett Magyarországra, mindössze 40 000 mérföldes futásteljesítménnyel. A karosszéria és a beltér is rendben volt, de a motornak generál kellett, csak a befecskendezéshez nem nyúltak.

Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt

Újak a kipufogók újak, a futóműben szilenteket, a fékekben betéteket cseréltek, ugyanakkor a váltó érintetlen. Sok a műszer, a hatalmas középkonzol szinte csak a légkondicionáló kapcsolóit viseli. A fotelek nagyok, kényelmesek: a támlán lévő karral csak az dől előre, az alatta lévőt meghúzva viszont billen a támla és előrecsúszik az ülőlap is, így könnyebb beszállni hátra. A 12 henger alapjáraton csendesen, vészjóslóan mormog és menet közben sem erős, de élvezetes a hangja.

Az automatával gyakorlatilag nincs motorfék, és D-ben nem is engedi nagyon kihúzatni a motort, amiért igazán kár.

Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt

Amúgy nagyszerűen dolgozik, észrevétlenül kapcsolgat le-fel a váltó, és 400-as így is rendesen bele tud préselni az ülésbe: 7,6 másodperc alatt van százon (ez 1-gyel több, mint kézi váltóval). Ma már nem olyan különleges érték, de 40 éve még az volt! A gázpedállal érdemes óvatosan bánni, mert pillanatok alatt keresztbe tud állni a testes kupé. 2500/perces fordulatig nyugodtan vonul, csak e felett jön meg a V12-es életkedve, ilyenkor szinte énekel, és persze derekasan húz. Az utazótempó is tisztességes, 150-160 km/h-val szépen és erőlködés nélkül autózhatnánk akár egész nap.

Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt

Playboyok helyett diszkrét úriembereknek készült

Nagyon jól tapadnak a korabeli autókhoz mérten alacsony profilú és széles gumik, rendíthetetlen a Ferrari egyenesfutása, és az íveket is csak a gázzal ronthatjuk el - a futómű kimondottan feszes hangolású. Szervó segíti a kormányzást, ennek ellenére meglepően nehéz forgatni, és sokat is kell: golyósoros a szerkezet, így nem igazán közvetlen, de pontos. A négy darab rásegítős tárcsafék nagyon harapós, hozza egy mai jobb autó színvonalát – ha nem is olyan sportos a 400-as, mint a márka középmotoros gépei, de nagyon gyors, és sok élményt ad, nyilván nem kevés benzinért.

Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt

Ezt a modellt elődjéhez hasonlóan azoknak szánták új korában, akik nem feltűnősködni akartak egy Ferrarival, hanem

a luxus és az erő különleges kombinációjához ragaszkodtak, és nem akadtak fenn az üzemeltetési költségeken vagy a magas vételáron.

Azoknak pedig, akiknek nem volt elég egyedi a pár száz darabos szériában készülő gran turismo, különféle karosszériaváltozatokat készítettek belőle kisebb manufaktúráknál, ilyen volt például a Pavesi-féle kabrió vagy a shooting brake (svájci Felber). Érdekes módon a németek még le is másolták a formáját, ez volt a Bitter SC, olcsó Opel-alapokon.

Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt
Ferrari 400i veteránteszt

Műszaki adatok - Ferrari 400i (1982)

Motor: DOHC-vezérlésű V12-es benzinmotor elől hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 4823 cm3. Furat x löket: 81,0 x 78,0 mm. Kompresszióviszony: 8,8:1. Teljesítmény: 315 LE, 6400/perc fordulaton. Nyomaték: 412 Nm, 4200/perc fordulaton.

Erőátvitel: háromfokozatú automataváltó, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl-hátul független, kettős keresztlengőkaros, hátul hidraulikus szintszabályozással.

Felépítmény: kétajtós 2+2 üléses önhordó acélkarosszéria térhálós vázszerkezettel. Hosszúság x szélesség x magasság: 4810 x 1800 x 1315 mm. Tengelytáv: 2700 mm. Csomagtartó: 486 l. Tank: 110 l. Saját tömeg: 1815 kg.

Gyorsulás 0-100 km/h: 7,6 s. Végsebesség: 240 km/h.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil decemberi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!