Egy négyévszakos gumival szemben jóval magasabbak az elvárások, mint egy nyárival vagy egy télivel szemben, mivel
a téli mínuszok idején, hóban, jégen, valamint a nyári kánikulában is megfelelő teljesítményt és biztonságot kell nyújtania.
Ezt nem egyszerű elérni, szükséges hozzá néhány kompromisszum a fejlesztés során, amiről az autósoknak nem árt tájékozódnia még a vásárlás előtt.
Azt mindenki tudja, hogy ha a legmagasabb napi hőmérséklet tartósan 7 fok alatt marad, akkor ajánlott a nyári gumikat télire cserélni, azzal azonban kevesen vannak tisztában, hogy a nyári gumikat igazából 20-30, a télieket pedig nulla és mínusz tíz fok közötti hőmérsékletre optimalizálják. Ennek megfelelően a téli, több szilikátot tartalmazó keverék lágyabb, így hamarabb felmelegszik, és lamellás mintázatával emellett segíti a kapaszkodást és a vízelvezetést. Viszont melegben kenődni kezd, kevésbé precízen irányítható és gyorsabban kopik, a nyári gumi viszont hidegben válik keménnyé, rideggé, ezért ilyen időjárási körülmények között nem tapad megfelelően.
Ugyan a négyévszakos gumik próbálják mindkét mintázat előnyeit egyesíteni,
de nehéz hozzájuk olyan keveréket készíteni, amely kánikulában és hideg időben is hatékonyan működik. Szinte biztos, hogy egy négyévszakos gumival nyáron és télen valamivel hosszabb fékútra kell számítani, mint azonos körülmények között egy nyári, illetve egy téli abronccsal, de az is igaz, hogy sokkal rövidebb fékutat biztosítanak nyáron, mint egy téli gumi, és télen, mint egy nyári.
Manapság egyre hosszabbak a nyári hőhullámok, még októberben sem ritka a 20-23 fokos nappali csúcshőmérséklet, és évente már csak alig néhány napon havazik. Nem csoda, hogy egyre több autós gondolkodik el azon, hogy egyáltalán feltegye-e ősszel a téli gumit. Akik rendszeresen váltanak ősszel, elsősorban azért teszik, mert félnek a havas utakon történő vezetéstől. Ugyanakkor az európai autósoknak csak a 40 százaléka találkozik hóval egy átlagos évben, és van, aki akkor nem ül autóba.
A világ második legnagyobb autópiacán,
az Egyesült Államokban kötelező négyévszakos gumival átadni az új kocsikat,
és a vevők igazából nem is igénylik a változást, mert a sebességhatárok szigorúak, és a kényelmet is szeretik, nem akarnak évente kétszer cserével vacakolni. Aki olyan helyen lakik, ahol kemények a telek, az persze megveszi a téli garnitúrát, hiába nem kötelező.
A Michelin 2015-ös felmérése szerint a hat legnagyobb európai országban (Egyesült Királyság, Franciaország, Németország, Olaszország, Spanyolország, Törökország) átlagosan az autósok közel kétharmada nyári gumival közlekedik egész évben. De ezen belül erős a szórás, Németországban, ahol télen kötelező a téli gumi, az autósok 20 százaléka meri csak fönt hagyni egész évben a nyárit, Franciaországban viszont - ahol azért nem ismeretlen fogalom a hó - nem kötelező váltani, ezért ott az autósok háromnegyede használ egész évben nyárit. Magyarországon az autók fele nyári gumin fut télen is.
Európa lakosságának több mint 40 százaléka él óceáni éghajlatú területen, azon az éghajlattípuson, amely tökéletesen passzol a négyévszakos abroncsokhoz. Az ilyen területeket viszonylag enyhe nyár és tél jellemzi, de gyakran szélsőséges időjárási jelenségek is előfordulnak, felhőszakadások, havazások képében. Ezekben az országokban van az európai autópark 46 százaléka, és ezek az országok teszik ki az európai gumikereslet 55 százalékát. Durván számolva tehát
Európában minden második autóhoz ideális lenne egy négyévszakos gumi,
viszont a gyakorlat azt mutatja, hogy az érintett országokban is csak 10-20 százalék az arányuk az értékesítésből.
Igaz, az utóbbi években erős növekedés tapasztalható az egész éves gumik iránti keresletben, ami igaz Magyarországra is: nálunk 2019-ben a nyári abroncsok forgalma 2,3, a télieké 1,6 százalékkal csökkent, míg a négyévszakosok forgalma 32,2 százalékkal nőtt. Igaz, utóbbiak részesedése a teljes piacból még mindig alacsony, nem éri el a 10 százalékot sem.
A magyar vásárlók rövidlátó hozzáállása lehet az egyik magyarázat arra, hogy miért nem veszik az egész évben használható abroncsokat. Ezekből a gumikból relatíve keveset gyártanak, a fejlesztési és gyártási költségeik fajlagosan magasabbak, ezért
jellemzően 15-20 százalékkal drágábbak a nyáriaknál és néha egy kevéssel még a télieknél is.
Ha azonban azt vesszük, hogy évente kétszer meg lehet velük spórolni a gumik átszerelésének 8-10 ezer forintos (és a tárolás 5-6 ezer forintos) költségét, akkor könnyű felismerni, hogy hamar behozzák az árukat.
De nem csak a pénz miatt nyűg az állandó gumicsere. Komoly fizikai munka (pláne egy nagyfelnis SUV esetében) a kerék kipakolása a pincéből vagy garázsból, aztán találni kell még egy gumist is, aki hajlandó fogadni minket. Időben be kell jelentkezni hozzá, ha nem akarunk várni (az első hóesés után jellemzően hatalmas sorok alakulnak ki), vagy mehetünk valamelyik éjjel-nappalihoz, ami persze még drágább.
Persze az sem feltétlenül előnyös, ha valaki csak 5-6 évente megy el gumicserére,
amikor a négyévszakos gumija elkopott. Azon túl, hogy néha érdemes megcserélni az első gumikat a hátsókkal, szerelésnél a gumisok többsége szemrevételezéssel ellenőrzi az abroncsokat és az autót, és szól, ha szöget, sérülést, púpos oldalfalat, vészesen kopott fékbetéteket vagy hasonló problémát lát. Ez egy esetleges balesettől is megmentheti azokat, akik nem sokat törődnek a karbantartással. A gumisok a keréknyomást is mindig a helyes értékre állítják be, sok autós ezzel sem foglalkozik, inkább túlfújt vagy túl lapos gumikkal közlekedik. Mindkét hiba rossz tapadáshoz vezet, utóbbival a fogyasztás is nő.
Régebben az volt a jellemző, hogy a téli gumikból kiindulva alkották meg a négyévszakosokat, aminek általában az lett a következménye, hogy havas és nedves úton jól teljesített az abroncs, de szárazon legfeljebb csak átlagos teljesítményt tudott nyújtani, emellett a durva mintázata miatt zajos volt és a fogyasztást is növelte.
Manapság már a fordítottjára is van példa, amikor egy nyári gumit téliesítenek
(az első a Michelin CrossClimate volt 2015-ben). Ezek az abroncsok általában nagyon jól működnek száraz és nedves burkolaton, de hóban nem tapadnak annyira, mint egy rendes téli gumi.
A cikk nem ért véget. Kattintson a következő oldalra, ha a legfrissebb német teszteredményekre kíváncsi!