A program célja, hogy a mindenkori legkorszerűbb anyagok és technológiák segítsék a biztonságos közlekedést a hazai utakon. Ennek keretében többek között már elkészült az M30-as autópálya hejőkeresztúri pihenőhelyén, az M3-as autópálya felé vezető oldalon egy
automatikus tengelysúlymérő állomás,
amellyel a tehergépjármű-vezetők maguk is ellenőrizhetik járművük tengely- és kerékterhelését, valamint a terhelés esetleges aszimmetriáját.
Környezetvédelmi szempontokat is figyelembe vevő projektek is megvalósítás alatt állnak: például a vizes bázisú burkolati jelek festését célzó projekt, a visszanyert anyagok felhasználásával készült, energiatakarékos és kedvező szénlábnyomú pályaszerkezet alkalmazása,
faforgács és cement keverékéből gyártott hangfogó falak felújítása,
és elsőre talán furcsának hangzó,
üveghulladékot felhasználó aszfalt terítése.
Utóbbi technológiát a 7-es főút Martonvásár külterületéhez közeli, mintegy 700 méteres szakaszán alkalmazták eddig. Az üveget ugyanis széles körben lehet újrahasznosítani, ezek között az építőipar olyan terület, ahol az üveg kedvező tulajdonságai jól kihasználhatók. A martonvásári szakaszon 10, illetve 15 százaléknyi üvegőrleményt kevertek az aszfalthoz, emiatt a magas tartalom miatt
a kopórétegben szemmel is jól látható a csillogó üvegőrlemény.
A külső szemlélők számára szintén látványos
a Gárdonynál megvalósuló napelemes útburkolat,
amellyel a LED-es közvilágítást vagy elektromos autó töltését lehet majd megvalósítani olyan helyeken, ahova drágán lehetne csak kiépíteni az áramellátást.
Útüzemeltetési szempontból is vannak olyan kísérleti projektek, amelyeket később akár szélesebb körben is alkalmazhatnak majd, ilyen például az instant hidegaszfalt vagy a
3D szálerősített aszfalt alkalmazása.
Szintén fontos beruházás lehet még a csatornafedlapok, víznyelőrácsok rögzítését célzó, gyorsított mono-blokk eljárás. Nagyon innovatív és már most pozitív a szakemberek tapasztalata a mikrohullámmal történő forgalomszámlálási kísérleti projekt kapcsán is.
A Magyar Közút és a szakmai zsűri (kísérleti építési bizottság) a program elindítása óta eddig 23 pályázatot fogadott be. Ebből 3 projektet zártak le, 2 kivitelezés, 11 monitoring, míg 7 kivitelezésiszerződés-előkészítés alatt áll.