Lehet tudni a Land Roverről, hogy konyítanak valamennyit a terepjárókészítéshez, hiszen már 1948 óta űzik. A Defender ősét, a Series I-et a mezőgazdaság igényeire fejlesztették (és a hadseregnél is bevált), majd gyorsan népszerű lett egyes körökben, akik olyan helyekre szerettek volna eljutni, ahova nem vezet út. Aztán – ahogy az igények változtak – megtanultak luxusjárműveket is készíteni, 1970-ben bemutatták a Range Rovert, ami azóta is a pompaterepjárás ikonja, az autó, amivel a tulajdonosok az összes felmérés szerint elvétve mennek terepre, pedig ott is remekül helytáll.
Érdekes módon csak 1990-ben jelent meg a Defender név, ekkor keresztelték át az 1983-ban bemutatott 90-es és 110-es modellt (eddig a hivatalos nevük is ez volt). Ez már az eredeti terepjáró 4. generációja volt, és 2016-ig tulajdonképpen nagyon nagy változtatások nélkül gyártásban is maradt.
Traktorszerű, férfias, nehéz gép volt, ami átment bármin, illetve komplett vallás alakult köré.
Imádói úgy tekintenek rá, mint a frigyládára, míg az ellentábor állandó viccet csinál a megbízhatatlanságából. Valóban elgondolkodtató, hogy Afrikában miért jár mindenki Toyota Hiluxokkal és Land Cruiserekkel.
Eddig evidenciának tűnt, hogy egy autó vagy kiváló terepen, strapabíró és igénytelen, vagy pedig kényelmes, erős és a mindennapokban is használható. A Land Rover szeretheti a kihívásokat, mert igazán komoly feladatot vállaltak be a vadonatúj Defenderrel. Nem akartak lejjebb adni a terepképességekből, sőt, de olyan autót akartak, ami aszfalton is megállja a helyét. A Toyota Land Cruiser és a Mercedes G-osztály is erre hajt, de előbbi prémiumnak még véletlenül sem mondható, utóbbi pedig akármennyire is ultraluxus belülről, a kényelem terén még mindig vannak pótolnivalói.
A Defender formája nyomokban emlékeztet az elődre, az örökséget nem tudja és nem is akarja letagadni, de nagyjából ennyiben ki is merülnek a közös tulajdonságok.
Ez itt egy gyilkos bálna, amit a gyerekek előtt szeretünk inkább kardszárnyú delfinnek hívni.
Letaglózóan drabális, áll-leejtősen súlyos jelenség és magasabb, mint Michael Jordan (na jó, pont olyan magas: 198 centi), amihez öt méter feletti hossz társul. Most egy kis szünet, és nézzük meg, mit alakítanak a Defenderek a 2021-es James Bond filmben. Állítólag gyári autókat használtak, átalakítások nélkül:
Tehát akkor ott tartottunk, hogy nagyobb, mint amilyennek kinéz, de még annál is, amit az olvasó elképzel. A tömege 2,4 tonna, de csak azért, mert ahol csak lehetséges, alumíniumból készült. Ám emellé nem társul kellemetlen road presence, felesleges erőszak és agresszivitás vagy irigységet generáló nagyképűség. A Defendert nem lehet utálni még talpig feketében sem, az utca embere (és a kirándulók) is inkább érdeklődéssel fordulnak felé. Van rajta mit nézni, tele van ötletes részletekkel és izgalmas megoldásokkal.
Látványos például (a fekete karosszériánál sajnos nehezen észrevehető) színre fújt négyzet a C-oszlop környékén, a sárvédőbe illesztett légbeömlő, a rácsos motorháztető, a kétrészes retro hátsó lámpa, a tető jól ismert oldalsó panorámaablaka és még sorolhatnám. Jellemző a hegyomlás-szerű méreteire, hogy ezek a ballonos gumik 20-as felnikre mentek fel, és még így is inkább picinek tűnnek. Az első és a hátsó túlnyúlás rövid, ez főleg hátul látványos és bár kissé szokatlan látvány, de ez kell ahhoz, hogy meglegyenek a megfelelő terepszögek (elöl 38, hátul 40 fok).
A belsőt tér... nos, ilyet nem igazán tapasztaltam még, a szövegszerkesztő felett is könnyek szöknek a szemembe. Nagyjából 7 másodperc alatt éreztem magam otthon benne, pedig nincs az egész bőrbe, fába és alumíniumba öntve, sőt.
Túlnyomórészt műanyagból van, mégis minden puha, meleg hatású, skandinávabb egy XC90-es Volvo beltérnél is.
A kormány nagy és elég ipari a sok műanyaggal, de még ezt is tudtam szeretni. Nem kell többnek látszani, másokat túllicitálni, a Defender belseje a bizonyíték arra, hogy erőlködés, zongoralakk és hasított bőr nélkül is lehet otthonosat összerakni.
A kabin természetesen hatalmas, öt személy is elfér terpeszkedve, kompromisszumot senkinek sem kell bevállalni. Ezt a hosszú (110-es) változatot egyébként akár hét üléssel is meg lehet rendelni, de újra kínálnak rövid (90-es) Defendert is, a szűkebb belsőért cserébe jobb fordulékonysággal és rámpaszöggel. Tesztautónknál némi csalódást okozott a csomagtér, ami 857 literével kicsinek persze nem mondható, de a külméretekhez képest elmarad attól, amire számítottam. Nyilván lehet terjeszkedni a 300 kiló teherbírású tető felé (különösen érdekes lehet kiránduláshoz a tetősátor).
Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!