Nemrég az EU közreadta az Euro 7-es emissziós szabvány javasolt határértékeit. A 2025-ös vagy valamivel később bevezetendő szabvány még kevésbé környezetszennyező motorokat és tisztább levegőt ígér. A tervezet azonban vihart kavart:
a javaslat nem mondja ki, hogy betiltanák a belső égésű motoros (benzines, dízel vagy gázüzemű) autókat, de valójában ellehetetleníti őket
- írta a Vezess.hu.
Az Euro 7-es javaslatban a lényeg talán a nitrogén-oxidok szintje: 2014 óta, az Euro 6-os normával ez egységesen 80 mg/km a dízelautóknak és 60 mg/km a benzineseknek laborban mérve. 2021. január 1-től közúti forgalomban a kímélő laborüzembelinek csak 1,43 szorosát bocsáthatja ki egy autó, tehát egy dízel határértéke 114 mg/km, de a szúrópróbaszerű mérések alapján még ezt is bőven alulteljesítik a ma kapható dízelautók.
Az Euro 7-es normával a kevésbé szigorú határérték 30, a szigorúbb 10 mg/km lenne. Már 2019-ben is futottak igazoltan 10 mg alatti dízelek, de ez a határ ambiciózus.
Az újdonság és a buktató, hogy a határértékeket nemcsak normál üzemben kell hoznia a motornak, hanem extrém körülmények között is.
Ilyen a padlógázas gyorsítás, az utánfutó-vontatás hegynek fel, de tudniuk kell mínusz 10 fokos fagyban és 40 fokos kánikulában is.
A benzines, a dízel és a benzin-gázüzemű autók kitiltásával egyenértékű az a kitétel, hogy a szigorú, de teljesíthető határértékeket a kulcs elfordításától kezdve tudnia kell az autóknak.
Ilyenre csak elektromos autók képesek, mert az egyébként hatásosan működő kipufogógáz-ártalmatlanításnak szüksége van pár percre, néha csak másodpercre, mire bemelegszik és hatékonyan dolgozni tud.
Az SCR-rendszereknek legalább 200 fokra kell felmelegedniük, hogy a kipufogógázban lévő, mérgező nitrogén-oxidokat ártalmatlan nitrogénné és vízzé alakítsák. A motor beindítása után a kipufogógáz hamar felmelegíti a rendszert, de nem azonnal. A mostani előírás szerint legalább 16 km a közúti emissziómérés, az RDE-vizsgálat távja, így a mérés legelején mért magasabb értékeket a rendszer bemelegedése után kiegyenlítik az alacsonyabbak.
Az EU-bizottság javaslata viszont 16-ról 5 km-re csökkentené a mérés távját, márpedig ilyen távolsággal a hidegindítást követő és a tiszta szakasz nem viszi 10, de még a 30 mg/km alá sem az NOx-átlagot.
Ha ez ebben a formában átmegy, aminek elkerülésére még van esély, kizárólag a villanyautók maradhatnak a kínálatban.