Brutális szigorítás készül, végleg megszűnhet a benzines és dízelautók gyártása

kipufogó, emisszió
Vágólapra másolva!
2025 után az Euro 7-es normával még tisztább autók érkeznek. Csakhogy az EU javaslata a benzines, a dízel és a benzin/gázüzemű autók ellehetetlenítését jelenti.
Vágólapra másolva!

Nemrég az EU közreadta az Euro 7-es emissziós szabvány javasolt határértékeit. A 2025-ös vagy valamivel később bevezetendő szabvány még kevésbé környezetszennyező motorokat és tisztább levegőt ígér. A tervezet azonban vihart kavart:

a javaslat nem mondja ki, hogy betiltanák a belső égésű motoros (benzines, dízel vagy gázüzemű) autókat, de valójában ellehetetleníti őket

- írta a Vezess.hu.

Az Euro 7-es javaslatban a lényeg talán a nitrogén-oxidok szintje: 2014 óta, az Euro 6-os normával ez egységesen 80 mg/km a dízelautóknak és 60 mg/km a benzineseknek laborban mérve. 2021. január 1-től közúti forgalomban a kímélő laborüzembelinek csak 1,43 szorosát bocsáthatja ki egy autó, tehát egy dízel határértéke 114 mg/km, de a szúrópróbaszerű mérések alapján még ezt is bőven alulteljesítik a ma kapható dízelautók.

Ha a mostani 16 helyett valóban 5 kilométeres lesz a közúti emissziómérési táv, akkor az Euro 7-es határértékeket kizárólag elektromos autók tudják majd teljesíteni

Az Euro 7-es normával a kevésbé szigorú határérték 30, a szigorúbb 10 mg/km lenne. Már 2019-ben is futottak igazoltan 10 mg alatti dízelek, de ez a határ ambiciózus.

Az újdonság és a buktató, hogy a határértékeket nemcsak normál üzemben kell hoznia a motornak, hanem extrém körülmények között is.

Ilyen a padlógázas gyorsítás, az utánfutó-vontatás hegynek fel, de tudniuk kell mínusz 10 fokos fagyban és 40 fokos kánikulában is.

A benzines, a dízel és a benzin-gázüzemű autók kitiltásával egyenértékű az a kitétel, hogy a szigorú, de teljesíthető határértékeket a kulcs elfordításától kezdve tudnia kell az autóknak.

Ilyenre csak elektromos autók képesek, mert az egyébként hatásosan működő kipufogógáz-ártalmatlanításnak szüksége van pár percre, néha csak másodpercre, mire bemelegszik és hatékonyan dolgozni tud.

Az SCR-rendszereknek legalább 200 fokra kell felmelegedniük, hogy a kipufogógázban lévő, mérgező nitrogén-oxidokat ártalmatlan nitrogénné és vízzé alakítsák. A motor beindítása után a kipufogógáz hamar felmelegíti a rendszert, de nem azonnal. A mostani előírás szerint legalább 16 km a közúti emissziómérés, az RDE-vizsgálat távja, így a mérés legelején mért magasabb értékeket a rendszer bemelegedése után kiegyenlítik az alacsonyabbak.

Az EU-bizottság javaslata viszont 16-ról 5 km-re csökkentené a mérés távját, márpedig ilyen távolsággal a hidegindítást követő és a tiszta szakasz nem viszi 10, de még a 30 mg/km alá sem az NOx-átlagot.

Ha ez ebben a formában átmegy, aminek elkerülésére még van esély, kizárólag a villanyautók maradhatnak a kínálatban.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!