Kifejezetten bosszantó, amikor egy előttünk haladó autó kereke úgy dob fel egy kavicsot, hogy az épp a mi szélvédőnkön pattan meg, és azon maradandó sérülést okoz. Nemcsak azért rossz a kőfelverődés vagy repedés, mert a kilátást zavarhatja, hanem azért is, mert belőle kiindulva tovább repedhet a szélvédő, és akkor már csak a csere segíthet, ami több százezer forintba is kerülhet. Bár kicsi az esélye, de egy közúti ellenőrzésnél akár a forgalmi engedélyt is bevonhatják, büntetőpontot és bírságot kaphat a sofőr, KPM vizsgáztatásra kötelezhetik a járművet, amihez útvonalengedélyre is szükség lehet.
A kőfelverődésben lévő mikrorepedések tovább repedését bármilyen feszültség kiválthatja, néha ehhez elég egy magas padkára felállni, vagy egy nagyobb kátyúba belehajtani, de a kiváltó ok lehet egy fekvőrendőr, valamilyen rezonancia vagy az ajtócsukáskor keletkező, esetleg a tengerszint feletti magasságból adódó légnyomáskülönbség. Tehát
a karosszéria mozgásából eredően mozog, illetve csavarodik a szélvédő, és a benne lévő sérülés általában ilyenkor reped meg.
Már ez is elég nagy probléma, de amiért igazán sokan döntenek a szélvédő megjavíttatása mellett, az az, hogy nem megy át a műszaki vizsgán az az autó, amelynek szélvédőjének a látóterében (az ablaktörlővel törölt felületen) kőfelverődés van.
Kötelező biztosításra már nem lehet rendezni, mivel csak a kiegészítő biztosítás fedezi a kárt. Cascóval malus veszteség kárára lehet rendezni a javítást, viszont amennyiben javítható a szélvédő, nem érdemes ezzel vesződni, mivel a legtöbb esetben viszonylag kevés pénzből meg lehet úszni. Magyarországon az utóbbi évek átlagárai alapján
8-25 ezer forint között van egy javítás.
Európában Keletről Nyugatra 10-110 euró az ár, vagyis mi a közepes ársávban helyezkedünk el. Svájc a legdrágább a 420 frankos átlagárral (139 ezer forint), de Ausztriában is minimum 40 euróba (14 ezer forint) kerül a szakszerű munka.
Briák Pál 28 éve foglalkozik szélvédőjavítással, és az ehhez szükséges amerikai technológia oktatásával, és az eszközök forgalmazásával. Amennyiben a szélvédőjavítás alatt (préselés, nyomáspróba) egy mikrorepedés tovább repedne, a szélvédőjavítás árát nem kéri el, de nem is fizeti a szélvédőcserének a költségét. Erre lehet a cascót igénybe venni. A javítás minimális kockázatát minden esetben a megrendelő vállalja, amire a szakember mindig felhívja a figyelmet még a munka előtt.
Vesztenivalója nincs a károsultnak, mivel az utcán parkolva is elrepedhet a sérülés, amennyiben felszültség van benne. Pál állítja, a legtöbbször sikerrel jár a javítási kísérlet, még sosem hoztak vissza hozzá autót azért, mert az a szélvédője miatt bukott volna meg a műszaki vizsgán. A vizsgaállomásokon ugyanis nem a hibátlan szélvédőt várják el, hanem azt, hogy a látómezőben ne legyen javítatlan sérülése.
Mielőtt rátérünk a javítás lépéseire, érdemes tisztázni, hogy a szélvédőjavítás nem a repedés megszűntetéséről, teljes eltüntetéséről szól. A repedés utána is megmarad, csak fel lesz töltve, ezért alig lehet majd észrevenni, mert a fénytörése átlátszó, áttetsző lesz.
Egy autóüveg két ragasztott üvegből áll. Repedésnél a levegőt látjuk, amely megtöri a fényt, majd az tükröződik az üveg másik rétegére (délibáb), ezért látunk két csíkot. Amennyiben a levegő helyére ragasztó kerül, megszűnik a fénytörés. Az anyagvastagság lesz átlátszó, a sérülés tetején és az alján vékony karc maradhat, de ezek jó eséllyel nem repednek tovább. Egy kis nyom mindig marad, de azt már általában nem könnyű észrevenni, csak ha tudja az ember, hogy hol keresse.
Pál szerint sokan mondják azt, hogy harmincezer forintért inkább kicserélik a szélvédőt... Miért érdemes ilyen drágán megjavíttatni? Azért is érdemes először a javítást megkísérelni, mert akkor
nem kell megbontani a karosszéria egységét, és sok munkát is meg lehet spórolni.
De a legfontosabb, hogy egy eredeti gyári szélvédő általában vastagabb, mint egy utángyártott. Utóbbi használata több hátránnyal jár a gyakorlatban:
⦁ Klímakomfort: a vékony üvegen keresztül a hideg vagy a meleg hamarabb elszökik, így több energiát kell üzemanyagból ennek pótlására fordítani.
⦁ Zajártalom: a vékony üveg az autó utasterébe többet enged be a környezeti zajból.
⦁ Karcállóság, keménység: ha a vékony üvegre egy kő felcsapódik, előbb elreped.
Egy bontott, de gyári szélvédő, amelyben nincs repedés, kőfelverődés, többet ér, mint egy új, gyengébb minőségű, utángyártott üveg. Amennyiben tényleg cserélni kell a szélvédőt, akkor a gyártói üveget érdemes választani, mivel a gyártói és a gyári üveg között csak a céglogó a különbség. Viszont az anyagvastagság közel azonos.
A szélvédőjavítás lépésről lépésre:
Köszönjük Briák Pálnak és Soós Istvánnak a cikk elkészüléséhez nyújtott segítségét.