Végre kipróbálhattuk a hazai menetpróbán az
utóbbi évek legfontosabb Skoda-modelljét,
az Enyaq iV-t (eniák és az enyák kiejtés is helytálló a gyár szerint), amely nem azért fontos, mert a az Octaviához mérhető eladási számokat fog produkálni (nem fog), hanem azért, mert tisztán kijelöli azt az irányt, amit a Skoda követ az elektromos átállásban, és azt is, hogy a Volkswagen-konszern jelenleg hová pozícionálja a cseh márkát a portfolióján belül.
Nem titok, hogy az Enyaq iV a Volkswagen ID.4 testvérmodellje, mindkét családi SUV arra az MEB nevű dedikált elektromosautó-platformra épül, amelyet hamarosan a Ford is használni fog egy megállapodásnak köszönhetően. Ennek a platformnak a fő jellemzője, hogy a villanymotorját hátul hordja, ezért az erre épülő autók alapesetben hátul hajtanak. Jelenleg még csak ilyen Enyaq iV-k kerültek fel a hazai árlistára, az összkerekes, erősebb verziók később jönnek.
Átalában minden Skoda egy
kicsit nagyobb és tágasabb a Volkswagen-megfelelőjénél,
és nincs ez másként az Enyaq iV esetében sem: a 4,65 méteres cseh SUV hossza 6,5 centivel, tengelytávja 2 centivel, csomagtartója 42 literrel (585 liter az 543-al szemben) múlja felül az ID.4-ét. Igaz, házon belül a Kodiaq még tágasabb utasteret, még nagyobb csomagtartót (630 l), és még jobb variálhatóságot (sínen csúsztatható második üléssor, opcionálisan rendelhető harmadik) kínál, használati értékét tekintve a villanyautó egyedül abban jobb nála, hogy a hiányzó kardánalagút miatt teljesen sík a padlója, és valamivel nagyobb a hátsó lábtere, bár a Kodiaq-ban sem panaszkodott szűk hátsó lábtérre senki.
Ha viszont a dizájnt is nézzük, akkor egyértelmű, hogy az EnyaqiV már az újgenerációs Skodák zászlóshajója, egy újabb, modernebb Skoda-formanyelvet használ, mint a Kodiaq. A szögletes, határozott élekkel megrajzolt karosszéria tömörnek látszik, a legizgalmasabb részei a cseh üvegművészetre utaló LED fényszórók (felárért mátrix LED technológiával) és hátsó lámpák, valamint a feláras, világító hűtőmaszk, amelyet a Skoda kristályarcnak hív.
A hullámzó műszerfal és a kétküllős kormány ismerős lehet az új Octaviából, de a vezető előtt lévő apró, 5,3 colos digitális műszerfal egyedi, és a gesztusvezérléssel is irányítható központi érintőképernyő is nagyobb, 13 colos. Nem kevesebb, mint 15 nyelven lehet kommunikálni a fedélzeti infotainment rendszerrel (magyarul nem), haton a folyékony beszédet is megérti, a többin csak egyszerű utasításokat fogad. A beépített e-SIM kártyával folyamatos online kapcsolatban áll az Enyaq iV, emiatt van fedélzeti wifi, valós időben frissülő navigáció, applikációból, a távolból vezérelhető töltés a légkondicionálás.
Valamivel könnyebb használni a műszerfali kapcsolókat, mint a Volkswagen ID modellekben, mert a Skoda szerencsére több helyen (világításpanel, kormány, középkonzol) tartotta meg a hagyományos gombokat, és nem cserélte őket érintősökre. Igaz, a klímát itt is a központi képernyőn, menüből kell kezelni. Szintén hasonlóság, hogy
beülés után már az indítógombot sem kell benyomni,
lehet egyből D-be húzni a váltót, és rögtön indulni.
Egy Skodától ma már elvárják a vevők az ügyes részletmegoldásokat, és az Enyaq iV sem okoz csalódást ebből a szempontból. A tesztelt autóban a vezetőoldali ajtó könyöklője alatt esernyő rejtőzött, a hátsó fejtámlákat alváshoz ideális támasszal is lehet kérni, az ablakmosó tartály gumifedele tölcsérré alakítható, a csomagtér fedelében jégkaparót rejtettek el, a padlójában pedig tárolórekeszeket. Ide lehet elrejteni a töltőkábeleket, ami csak akkor kényelmetlen, ha lemerülés esetén egy teli csomagtartót kell kipakolni az autópályatöltőnél. Viszont más villanyautóban még nem láttam olyan figyelmességet, hogy egy tisztítószivaccsal bélelt gumitégelyt is mellékeltek volna a kábelekhez.
Az kis akkus alapmodell váltóáramról legfeljebb 7,2 egyenáramról 50 kW-os töltést képes felvenni, így ezt optimális esetben akár bő egy óra alatt teljesen fel lehet majd tölteni. A középső akkutól már 11 kW-os váltóáramú töltés is lehetséges, felárért pedig 100 kW-os (a legnagyobb akkuhoz 125 kW) DC tölthetőséget is lehet vásárolni, így jelentősen,
akár 38 percre csökkenthető a 0-80 százalékig szükséges idő.
Természetesen sima háztartási konnektorból is fel lehet tölteni az Enyaq iV-t, csak úgy sokkal tovább fog tartani, és meg kell venni az ilyen töltőkábelt külön 292 ezer forintért.
A cikk folytatódik a második oldalon a vezetési tapasztalatokkal!