Így próbált szerencsét a vasfüggönyön túl az első farmotoros Skoda
2021. augusztus 15. 16:58
Vágólapra másolva!
Kevés olyan autótípus akadt a szocialista blokkban, amely nem csak a hiánygazdaságban, hanem nyugaton is feltűnést kellett, és évekig eladhatónak bizonyult. Ezek egyike volt az 1000 MB, amely bevezette a Skodát a farmotoros autók korszakába – igaz, a gyártó aztán egészen 1987-ig, a Favorit érkezéséig képtelen volt szabadulni a koncepciótól.
Renault Dauphine és R8, Simca 1000, Fiat 600, NSU Prinz, na meg persze a sláger Volkswagen Bogár: a hatvanas évek első felében még egyáltalán nem számítottak divatjamúltnak a farmotoros kisautók. Háromféle hajtáselrendezés tüzetes vizsgálata, prototípusok tesztelése és a gazdaságos gyártás szempontjainak elemzése után a Skodánál (illetve a csehszlovák politikai vezetésnél) is emellett döntöttek, amikor a klasszikus építésű 440/Octavia sorozat utódmodelljét fejlesztették. Egyúttal búcsút mondtak a korábbi alvázas kialakításnak is, az új népautónak modern önhordó karosszériát szántak.
1964-ben Mladá Boleslav vadonatúj üzemében megkezdődött a divatos és könnyű felépítésű 1000 MB gyártása, amely vízhűtéses, alumínium építésű farmotorjával
nagyjából 7-8 liter benzint fogyasztott átlagosan, és 120 km/h-s végsebességre volt képes.
Két évvel később növeltek a négyhengeres teljesítményén (37 DIN lóerőre), később pedig két Jikov porlasztós, majd 1100-as (46 DIN lóerős) változatok is készültek. Kiegyenesítették a szép hátsó hűtőlevegő-kopoltyúkat, aztán 1968-ban, a prágai tavasz évében, nem sokkal az S100-as érkezése előtt módosítottak az autó orrán is.
Készült kombi prototípusa is, amely máig látható a gyári múzeumban, de termikus gondok miatt nem került gyártásba. A jellegzetes, B-oszlop nélküli kupé (MBX) megért egy mindössze 2517 darabos szériát. Bár sokan panaszkodtak az apró csomagtartóra, az oldalszél-érzékenységre és a korróziós problémákra, összességében az elegáns és gazdaságos 1000 MB sorozat sikeresnek bizonyult, a termelés több mint felét exportálták – méghozzá számos nyugati országba is eredményesen. A tőkés piacok korabeli archív prospektusain mutatjuk be, hogyan reklámozták a „facelift" utáni Skodákat: