2010-ben lépett piacra a Duster, mint a piac legelérhetőbb és legkevésbé féltendő családi szabadidő-autója. Robusztus, egyszerű technikájával, úthibákról tudomást sem vevő futóművével, komoly terepjáró-képességével, tágasságával, és verhetetlen árával szinte azonnal berobbant a köztudatba.
Azóta több mint 1,9 milliót gyártottak le belőle,
és ebben még nincsenek benne a dél-amerikai, afrikai, közel-keleti, orosz, és indiai klónok Renault és Nissan logóval – ezt nevezik sikertörténetnek.
A négy éve debütált második generáció most érett meg egy modellfrissítésre, hogy egyrészt fenntartsák az érdeklődést iránta, másrészt, hogy formailag jobban belesimuljon az új Dacia-modellekkel, a Sanderóval, a Logannal és a Joggerrel elkezdett dizájnirányzatba. Ezért kapott most a SUV is Y-alakú nappali LED-fényeket a fényszórójába és a hátsó lámpájába, és ezért módosították úgy a hűtőmaszkját, hogy az 3D-s hatást keltsen.
Az új, aerodinamikailag optimalizált felnik (16-17 col) és hátsó szárny, valamint a kisebb ellenállású kerékcsapágyak és gumik révén
sikerült csökkenteni a fogyasztást,
a különbség több mint 2 deci a 4x4-es dízel esetében (100 km-re vetítve), ami kilométerenként közel egy forint megtakarítást jelent.
Ahogy a látványvilágon, úgy a műszaki tartalmon sem változtattak sokat, hiszen győztes csapaton nem szabad. Nyugodjon meg mindenki, a Duster továbbra is maradt az, ami volt:
a kompaktoknál egyszerűbb, de olcsóbb és divatosabb szabadidő-autó – igény szerint remek terepjáró-képességgel.
Néhány olyan úri huncutság, mint a hibrid hajtás, az önvezető rendszerek, a head-up display, az elektromos kézifék meg többi a rongyrázós komfortextra azonban hiányzik belőle.
Ámde velük aligha lehetne 3,9 millióról (rádió és klíma nélküli Access felszereltség) indítani az árlistát, a klímás 1.0 TCe Essential 4,45 millió, ami 150 ezer forintos emelkedés a ráncfelvarrás előtti, még továbbra is kapható változathoz képest. Az árlista tetején, 6,7 millió forintért meg lehet kapni az összkerekes, 115 lóerős dízelt (1,5 dCi), az összkerekes, 150 lóerős benzinest (1,33 TCe) vagy az új, hatfokozatú automata váltóval szerelt 150 lóerős benzinest, elsőkerék-hajtással, és a legjobb, Prestige extracsomaggal.
Utóbbi egyebek mellett LED-es tompított fényszórót és teljes LED hátsó világítást, kulcs nélküli, kártyás bejutást és indítást, automata klímát (egyzónás), tolatókamerát, 17 colos felnit, négy elektromos ablakemelőt, deréktámaszt, csúsztatható könyöklőt, 8 colos érintőképernyőt, fedélzeti wifit és navigációt is tartalmaz.
A motorkínálat nem változott: az egyliteres, háromhengeres TCe benzinesként 90, benzines-LPG-s verzióban 100 lóerős, míg a négyhengeres 1,33 TCe 130 vagy 150 lóerővel érhető el, a szintén négyhengeres 1,5-ös dízel 115 lóerős.
Összkerékhajtás csak a dízelhez és a legerősebb benzineshez kapható,
a felára 600 ezer forint, de ezért igényesebb, független hátsó futómű is jár.
Titkos tipp az 1.0 TCe LPG, amelynek 50 százalékkal megnövelték a gáztartályát, így az most 49,8 literes. Ezzel önmagában 250 km-rel nőtt meg a hatótáv, ami eddig is közel 1000 km volt, ha a benzin- és a gáztartály is teljesen fel volt töltve. Ráadásul az LPG majdnem fele annyiba kerül, mint a benzin, ezért még úgy is sokkal gazdaságosabb (és tisztább) vele autózni, hogy a fogyasztást kb. 10 százalékkal növeli.
A cikk folytatódik a második oldalon!