Ha szóba kerülnek az elektromos robogók, meglepően színes spektrum tárul fel előttünk. Legalul ott vannak a barkácsboltból, kétes online kereskedőtől vagy vásárban beszerzett, félig bringaalkatú és gyenge minőségű lélekvesztők, amelyek oly sok falu utcaképéhez hozzátartoznak. Középen állnak az 50-es robogónak megfelelő, tehát szintén rendszám nélküli e-motorok, ezeket sokan a megosztó cégek (Blinkee) kínálatából ismerhetik. A műfaj csúcsmodellje pedig nálunk az A2-kategóriás BMW CE 04, futurisztikus formával, 42 lóerővel, 120 km/h-s végsebességgel és húzós, 4,5 milliós alapárral.
Érdekes módon a japán tömeggyártók elaludtak a fejlesztésekkel, a műfaj éllovasa egyértelműen Kína, ahonnan alsó polcos és minőségi, modern termékek is érkeznek – utóbbiak közé tartozik a Niu kínálata.
Magát a céget 2014-ben alapította a Huawei egykori alelnöke Csangcsou városában direkt okosrobogók gyártására,
és idén első félévben már 402 ezer példánynál jártak az eladások – kereken megduplázva az előző év hasonló időszakának eredményeit. Amerika és Európa több nagyvárosában Niukat használnak a közösségi szolgáltatók, jó pár exportpiacon vezetik az eladási statisztikákat.
Valójában nemcsak a gyorsan növekvő népszerűség adja cikkünk apropóját, hanem egy fémplakett is, ami az NQI GT Pro nevű nagytestű robogó hátsó lámpája alá van felcsavarozva: ez a példány az első, hivatalosan is zöld rendszámmal forgalomba helyezett motorkerékpár Magyarországon. Az importőr Adves.Moto cégvezetője, Horváth Tamás régóta lobbizott azért, hogy ne csak az elektromos autók és teherautók, hanem a motorok is kaphassanak környezetbarát azonosítót, és augusztus 11-én megtört a jég: a KÖHÉM-rendeletben már nem gépkocsik, hanem gépjárművek jogosultak a zöld rendszámra.
Miért jó, hogyha zöld?
A változás az eddig fehér rendszámos, tehát a segédmotoroknál nagyobb (L3e) gépekre vonatkozik, amelyeket A1, A2 vagy korlátlan A-s jogosítvánnyal lehet vezetni, és elektromosak. A zöld azonosító túl azon, hogy messziről hirdeti a környezetbarát működést, kedvezményeket is jelent: nem kell regisztrációs adót és vagyonszerzési illetéket fizetni, a tulajdonos mentesül a gépjárműadó alól. Persze a kétkerekűeknél nem téma az ingyenes parkolás, de az elektromos három- vagy négykerekűeknél (például mopedautóknál) valós problémát old meg. Ami a statisztikákat illeti, ma nagyjából 150 darab elektromos kétkerekű motorkerékpár van forgalomban Magyarországon, ezekre utólag is ki lehet váltani a zöld rendszámot.Mindezek után ismerkedjünk meg az NQI-szériával, amely a Niu első sorozatgyártású, és egyben máig legnépszerűbb modellje. Több mint öt évvel a bemutatása után is csinos a dizájn, ami nagy szó ebben a műfajban: minimalista, átgondolt vonalakkal rajzolták meg, ügyes átmenetekkel a szögletes és a lekerekített formák között. Egyetlen lendületes ív az idom a kormánytól a hátsó lengővilláig, jól néznek ki a piros gyorsítócsíkok, de közben egy ölelnivaló plüssjáték ártatlanságát adja a kerek LED-fényszóró. Ha olasz gyártmánynak mondaná valaki, simán elhinnénk, a retró és modern jó egyvelege.
Kétféle kivitel elérhető, kipróbált GT 12, a GTS pedig 14 colos kereken gördül, és akkumulátorok terén is van választási lehetőség: az olcsóbb változat (Sport) 26 Ah-s EVE telepeket kap, míg a drágább és nagyobb hatótávú (Pro) komolyabb, 35 Ah-s Panasonicokat.
Utóbbiak kerültek a tesztmotorunkba is, egyikük a lábtartó alatti rekeszben, míg a másik a nyereg alatt lakik,
és egy-egy csatlakozó lehúzása után ki lehet venni őket. Így az egyenként 11 kilós akkukat be lehet cipelni az irodába vagy a lakásba, ami nagy előny, ha nincsen robogóval megközelíthető helyen konnektor.
Természetesen közvetlenül is lehet tölteni a Niut, az okos vezérlőelektronika pedig folyamatosan kiegyenlíti a két lítium-ion akku szintjét, ám teljes lemerülésnél hosszú, nagyjából 7 órás művelettel kell számolni. Érdemes tehát a „tankolást" éjszakára vagy reggeli kezdéssel teljes munkanapra időzíteni. De hogyan alakul a hatótávja? Ez bizony a háromféle választható üzemmód függvénye, a Sport (max. 70 km/h) nyilván gyorsabb, a Dinamikus (max. 45 km/h) mérsékeltebb merüléssel jár, a 130-140 kilométeres csúcsértéket csak az E-Save programmal érhetjük el, 20 km/h-val kullogva.
Nem véletlenül hirdetik a Niut okosrobogónak, folyamatos GPS- és netkapcsolatban áll, utóbbihoz a forgalmazó ingyen adja a SIM-kártyát három év adatforgalommal. Az első használathoz le kell tölteni telefonra az applikációt, e-mail-címmel fiókot regisztrálni, aztán a motorral először találkozva beolvasni a nyereg alatti vonalkódot – a későbbiekben pedig nem lesz vele semmi dolgunk, az alkalmazást elindítva mindig rögtön kapcsolódik a robogó agyához. Felszereltek egy tartókonzolt a bal tükörszárra, amibe egy nagyobb okostelefon csak tok nélkül fér be, de jól láthatóan, stabilan áll.
Hamar kiderül, hogy szó sincs öncélú játékról, a kijelzőről (kvázi fedélzeti számítógépként) menet közben olyan hasznos adatokat olvashatunk le, mint a fennmaradó hatótáv, a Niut leparkolva pedig a helymeghatározással és mozgásérzékelővel nemcsak lopásgátlóként működik a rendszer, hanem
térképen vissza lehet nézni a megtett utakat, lekérdezhető a megtehető távolság, illetve töltésnél a fennmaradó idő.
Ilyen telefonos összeköttetéssel csak a tízszer ennyibe kerülő villanyautóknál lehet találkozni, és önmagában a robogó saját digitális műszeregysége is könnyen leolvasható, informatív.
Két kormányszektorán részben hagyományos kezelőszervekkel találkozhatunk, a zöld gombot két másodpercig benyomva lehet indítani és leállítani, a gyújtáskapcsolóba viszont az NQI-szériánál még hagyományos kulcsot kell bedugni – idővel persze keyless go rendszer is megjelenik majd. E műfajban szokatlan módon egy gombbal tempomatot is lehet aktiválni (már dolgoznak az adaptív változaton), és nem maradt ki az elakadásjelző sem. Apropó, index: konfigurálható, polifonikus hanggal jelez, ami néha sok a jóból, viszont remek, hogy a szenzorok jelei alapján kanyarodás után magától kikapcsol.
Cikkünk folytatódik, kérjük, lapozzon!