A 2019-es Frankfurti Autószalon csalódást keltő látogatószámai és médiaérdeklődése azt eredményezte, hogy az IAA nevű, kétévente rendezendő németországi autóipari seregszemlét 1951 óta először vitték el az európai pénzügyi központnak számító városból. Az új házigazda München lett, de
nemcsak a helyszín, a koncepció is változott,
ugyanis a lóerők és a látvány helyett a fenntarthatóság, az autómegosztás, a környezetbarát hajtástechnológia és az önvezetés került a középpontba. Már nem is autószalonnak, hanem mobilitási kiállításnak nevezik a rendezvényt.
Külön izgalmat jelentett, hogy az elmúlt két évben a Genfi Autószalon és a 2020-ban a Párizsi Autószalon is elmaradt a világjárvány miatt, így az autógyártóknak bő 700 nap után ez volt az első lehetősége arra, hogy újdonságaikat a virtuális tér után a nagyközönség elé tárják élőben is. A hétfői megnyitó előtt a kiállítás ellen tiltakozó környezetvédelmi aktivisták
megbénították az autópályák forgalmát München környékén,
a bejáratnál pedig a Greenpeace emberei követelték a belső égésű motoros autók azonnali betiltását.
Pedig ha tudták volna, hogy csak egyetlen ilyen autót mutatnak be a kiállításon (a jövőre hibridként is választható Dacia Joggert), akkor talán el sem utaznak Münchenbe. A Daciát már részletesen bemutattuk múlt héten, ezért ebben a cikkben az egyéb újdonságokra koncentrálunk, a 10 legizgalmasabbat gyűjtöttük össze.
Alighanem a következő, 2025-ben érkező A8-ast vetíti előre az Audi tanulmány-luxusautója, amelyet gyártója úgy jellemez, hogy magánrepülő az utakra. A nemrég bemutatott Skysphere testvérmodelljének tekinthető 5,35 méteres limuzin
képes a teljes, 4-es szintű önvezetésre,
ami azt jelenti, hogy a kormánykerékre szinte csak azért van szükség benne, hogy ha a sofőr passzióból vezetni szeretne, akkor legyen mivel. Ha viszont rábízza magát a robotpilótára, a kormány és a két pedál visszahúzódik a tűzfal irányába, hogy ne vegyen el helyet a fényűző, lounge stílusú, hűtőszekrénnyel és gesztusvezérléssel ellátott utastérből.
A hátsó ajtók visszafelé nyílnak, akár a Rolls-Royce-okon, itt viszont B-oszlop nincs, ami megkönnyíti a beszállást. Ha már beült az utas, a belső képernyőkön folytathatja az előzőleg a mobilján megnyitott cikkek olvasását vagy videók nézését, mivel a kocsi azonnal átveszi azokat a tartalmakat. Két villanymotor hajtja az összkerekes Grandsphere-t, az összteljesítmény 720 lóerő, a maximális nyomaték 960 Nm. Gyorsan fel lehet tölteni a 750 km-es hatótávot biztosító, 120 kWh-s akkumulátort, mivel a 800 voltos elektromos hálózatnak köszönhetően akár 270 kW-tal is képes töltődni.
Ezzel az i3 méretű tanulmányautóval a BMW a 2040-re előirányzott kompakt Neue Klasse modellcsaládot vetíti előre. A cél egy olyan jármű megalkotása volt, amely
100 százalékban újrahasznosított anyagokból épül fel, illetve 100 százalékban újrahasznosítható.
Ugyanez vonatkozik az energiatárolóra is: a szilárdtest akkumulátor is újrahasznosítható, és szinte visszaforgatott anyagok újrafelhasználásával készült.
Annak érdekében, hogy a lehető legkisebbre csökkentsék a hulladék mennyiségét, az i Vision Circular minden alkatrészét és anyagát pontosan illesztve, sok esetben 3D nyomtatással gyártották le. Mellőzték a fényezést, valamint a bőr és a króm alkalmazását, a karosszéria alumíniumból, a belső tér nagyrészt bio nyersanyagokból készült. Nincsenek ragasztások vagy kompozitok, a mérnökök ezek helyett zsinórokat, nyomócsapokat és gyorszáras rögzítőelemeket használtak.
Kevés, de nagyméretű alkatrészből tervezték meg az egyterűs formát a dizájnerek, a kerekeket szinte a karosszéria sarkaiba tolták, hogy minél tágasabb lehessen az utastér. A kilincs megérintésére a két ajtó ellentétes irányban kinyílik, a klasszikus műszerfalat egy háromdimenziós nyomtatással előállított rejtélyes, kristályos tárgy helyettesíti, amely az ember és gép közötti interakció felületeként szolgál, de hogy miként, azt még nem árulták el. A head-up kijelző a lényeges információkat a szélvédő aljára vetíti ki, teljes szélességben. Itt olvashatók le a vezetéssel kapcsolatos adatok, valamint az utasoknak szánt kommunikációs és szórakoztató tartalmak is.
Egy kis izraeli startup mutatta be a Müncheni Autószalon legkisebb és leglassabb autóját, amelyből akár négy darab is befér egy szabványos parkolóhelyre. A 2,5 méter hosszú, 1+1 üléses City Transformer normál állapotában mindössze 1 méter széles, de
gombnyomásra 40 centivel kiszélesíthető,
hogy menet közben autószerűbb legyen a mozgása, stabilabbá váljon az útfekvése.
Két 10 lóerős villanymotor hajtja, melyekkel legfeljebb 80 km/h-s sebességet tud elérni, viszont a 0-50 km/h-ra történő gyorsításhoz 5 másodperc is elég. Egy töltéssel 180 km-t képes megtenni, fél óra alatt azonban újra 80 százalékosra lehet feltölteni az akkumulátorát. Keskeny állapotban akár motorkerékpárok számára fenntartott parkolóhelyekre is be lehet állni vele, ami zsúfolt városi környezetben valódi áldás lehet a tulajdonosoknak. Kár, hogy 16 ezer eurót, azaz 5,6 millió forintot kérnek érte, ami közel háromszor annyi, mint amennyibe a hasonló méretű, igaz, nem állítható szélességű Citroën Ami kerül.
Ez a versenyautó stílusú elektromos tanulmány a Cupra kis szabadidő-autóját vetíti előre, amely 2025-ben kerül gyártásba Spanyolországban, Martorellben. A Volkswagen-konszern belépő szintű villanyautók számára tervezett MEB Entry platformjára épül, akárcsak a szintén Münchenben leleplezett Volkswagen ID Life. Az UrbanRebel Concept meglehetősen agresszív megjelenésű, de ha képzeletben levesszük róla a hatalmas, hátsó lámpát is tartalmazó hátsó szárnyat, a diffúzort, az optikai csomagot és a nagy kerekeket, bele lehet látni egy olcsó városi crossovert és a majdani elektromos Cuprákra jellemző formanyelvet.
Állandóan 340, ideiglenesen
akár 435 lóerős is képes leadni az elektromos hajtás,
a százas sprintet mindössze 3,2 másodperc alatt teljesíti a villany-Cupra. Természetesen a szériaváltozatba gyengébb villanymotort építenek majd be. 408 centi hosszú, 180 centi széles és 144 centi magas a tanulmányautó, vagyis nagyjából akkora, mint egy Arona.
Ilyen lenne a 80-as évek nagy klasszikusa, az Audi Sport Quattro, ha elektromos hajtást kapna. Az EL1-et nem az Audi, hanem egy német startup, az E-Legend mutatta be Münchenben, és jövőre már a gyártást is elkezdik. Igaz,
csupán 30 darab EL1-et fognak kézi munkával összeépíteni,
amelyeket utána 890 ezer eurós (310 millió forint) nettó áron fognak értékesíteni.
Három villanymotorral szerelik fel a karbonvázas és -karosszériás, 4,15 méter hosszú, 1680 kg tömegű sportautót, a hajtáslánc legnagyobb teljesítménye 816 lóerő, legnagyobb nyomatéka 1600 Nm. Elöl egy, hátul két villanymotor hajtja a kerekeket önzáró differenciálművön és egyfokozatú váltón keresztül, a gyorsulás 0-100 km/h-ra 2,8, 0-200 km/h-ra 8,5 másodpercig tart. A T-alakban elrendezett, 90 kWh-s akkumulátort 300 kW teljesítménnyel lehet tölteni, egy töltéssel 400 km-t lehet megtenni normál használat esetén; az E-Legend szerint a 24 kilométeres Nürburgring-Nordschleifén is legalább két kör belefér padlógázzal.
A cikk folytatódik további öt újdonsággal a következő oldalon!