A Model 3 sorsfordító volt a Tesla történetében, hiszen ez volt az a típus, ami kis példányszámokat produkáló startupból nagy autógyárrá változtatta Elon Musk cégét, még annak ellenére is, hogy a 2016-ben megígért 35 ezer dolláros alapárat végül sosem sikerült elérni (bár a mai 38 690 dollár nincs messze tőle).
Manapság messze ez a legnépszerűbb villanyautó a világon, csak tavaly 365 ezer fogyott belőle, vagyis 3,6-szor annyi, mint a Renault Zoéből, hatszor annyi, mint a Hyundai Kone EV-ből, és hétszer annyi, mint a Nissan Leafből. Sőt,
a Tesla Model 3 az első villanyautó, ami képes volt az általános eladási lista élére ugrani Európában
(idén szeptemberben), nem csak a többi elektromos autót, de a belső égésű motorral hajtott, jóval olcsóbb Renault Cliókat, Dacia Sanderókat, és Volkswagen Golfokat megelőzve.
Nem kell nagy jóstehetség ahhoz, hogy kijelentsük, jövőre már cikkünk főszereplője, a Model Y lesz a világ legnépszerűbb elektromos autója. Ez a Tesla ugyanis
a Model 3 technikájára épül, de 5 centivel hosszabb és 18 centivel magasabb,
ezért jóval tágasabb és praktikusabb a testvérmodellnél. Igaz, az ára is 16-18 százalékkal magasabb, de a globális SUV-őrület azt mutatja, hogy ennyit simán hajlandók kifizetni a vásárlók, ha a választott autó terepjáró-jellegű, vagyis sok benne a hely, magasan hordja a hasát és az üléseit, és biztonságban érzi magát az ember benne.
4,75 méteres hosszával a Model Y nagyjából akkora, mint a BMW iX3, de másfél centivel hosszabb, 9-cel szélesebb, és 4,5-tel alacsonyabb. Senkinek sem okoz meglepetést a formája, mivel pontosan úgy néz ki, mint egy levegővel felpumpált Model 3, de nem csak maga a karosszéria lett magasabb, hanem a hasmagasság is megnőtt (bár SUV mércével a 167 mm nem számít soknak, az új Suzuki S-Cross például 175 mm-t kínál). Klasszikus szépségnek nem lehet nevezni, leginkább a maszk nélküli orr-rész miatt, amitől úgy néz ki, mint a biztosítók reklámjaiban szereplő, photoshoppal felismerhetetlenre torzított, arctalan járművek.
Nem túlzás állítani, hogy a középkategóriás elektromos SUV-ok között ma a Tesla Model Y a mérce a helykihasználásban: óriási a hely az első két üléssorban, és egyetlen vetélytárs sem versenyezhet az
elöl 117, hátul 854 literes csomagtartóval,
utóbbi azért ilyen óriási, mert az álpadló alatt is van egy hatalmas, mély rekesz, amely szinte a földig ér. Összehasonlításképp, a Model 3-asban az első és a hátsó csomagtartó összesen csak 425 litert ad ki.
A hátsó ülések ledöntésével 2158 literesre növelhető a tér, ami szintén önmagáért beszél. Nem csoda, hogy egyes piacokon, például
Amerikában már hétüléses változatban is kapható
a Model Y, kár, hogy egyelőre még nincs hír arról, hogy Európában ez mikor lesz elérhető. Persze a harmadik üléssor inkább csak gyerekek számára kényelmes, de ez az egyetlen másik kompakt hétüléses villany SUV, a kecskeméti gyártású Mercedes EQB esetében is így van.
A korábbi Teslák összeszerelését és beltéri minőségét sok kritika érte, de a Model 3 bevezetése nagy előrelépést hozott ezen a téren, a tavalyi ráncfelvarrás pedig tovább javított a helyzeten. Mivel a Model Y belül szinte teljesen megegyezik a frissített testvérmodellel, ez az állítás a SUV-ra is igaz. Persze könnyű úgy tetszetős és igényes belsőt készíteni, hogy kapcsolók szinte egyáltalán nincsenek, hiszen az ablaktörlés intenzitásától a kesztyűtartó nyitásáig szinte mindent a remek felbontású, 15 colos érintőképernyőről kell vezérelni.
Ha leszámítjuk az ablakemelő gombokat (amelyekből a vezetőnél négy van, ellentétben például a Volkswagen ID modellekkel), akkor
összesen csak hét gombot lehet megszámolni az utastérben,
és ebből négy a minden ajtón megtalálható nyitógomb (elektromos mikrokapcsolók nyitnak, de vész esetére alul egy mechanikus kilincset is elrejtettek).
A maradék három a tetőre tett vészvillogó-kapcsoló, valamint a kormányon lévő két multifunkciós, görgethető és billenthető gomb, amelyek funkcióját az érintőképernyőn kell kiválasztani. Ezekkel állíthatjuk be a kormány és a tükrök helyzetét, a hangerőt, menet közben pedig a tempomat sebességét is. Van két bajuszkapcsoló is, a baloldalival az ablaktörlőt és az irányjelzőt, a jobb oldalival a menetválasztót és a – kissé félrevezető módon – Autopilotnak nevezett vezetéstámogató rendszert lehet kezelni.
Korábban azt gondoltam, hogy a BMW iDrive-ja a legjobb fedélzeti infotainment rendszer, de a Tesla tabletje méretben, felbontásban és sebességben is felülmúlja, ráadásul a kezelését gyerekjáték megtanulni, és az is elképesztő, hogy mennyi szórakozási lehetőséget (videojátékok, Spotify, kareoke, Netflix, stb.) kínál arra az időre, amíg a töltőnél várakozunk.
De az nem feltétlenül tart sokáig, a Tesla Model Y ugyanis 250 kW teljesítményű DC töltésre képes (váltóáramról 11 kW a maximum). Igaz, a hazai Superchargereknél legfeljebb 130-140 kW-t tapasztaltam, de így is több mint
300 km hatótávot tudtam gyűjteni nagyjából fél óra alatt,
és a teljes töltés sem tartott volna egy óráig sem.
A cikk folytatódik a második oldalon. Kattintson tovább!