Minden szempontból nehéz évet tudhatunk magunk mögött, a koronavírus járvány az élet minden területén felfordulást okozott, és ez alól nem volt kivétel az autóipar sem. A Hyundai viszont a vírustól függetlenül is mozgalmasra tervezte a 2020-as évét, hiszen a Kiával közösen vadonatúj villanyautó-platformot mutatott be, aktuális kínálatát pedig alaposan megújította. Megérkezett az új i10 mini és tesztparkunkat már szintén megjárt i20, frissült az i30 és a Santa Fe is. Ám valamennyi premier közül a leglényegesebb pillanat a Tucson bemutatkozása volt.
Az immár negyedik generációs újdonság a Hyundai igazi slágermodellje. Nem véletlenül, hiszen a SUV-ok divathulláma töretlen, és ebből a tortából a koreaiak jelentős részt tudhatnak magukénak, lényeges volt tehát a Tucson generációváltása. Talán a legradikálisabb átváltozásnak lehetünk szemtanúi a kategóriában (még a Toyota RAV átszabása volt sem ilyen horderejű), és az új modell sok szempontból a Hyundai jövőjét is előrevetíti. Az utolsó csavarig mindent újraterveztek rajta, így még nyomokban sem hasonlít az elődjére, akár kívül, akár belül, akár műszakilag vizsgáljuk.
Kezdjük is a külsővel, hiszen úgyis ez adja az első benyomást. Az előd kellemes, de konzervatív külseje után mellbevágó látvány tárul a szemünk elé. Rendkívül izgalmas, futurisztikus, magabiztos és erőt sugárzó a dizájn, ugyanakkor ez a merész váltás egyben kockázatos is lehet, hiszen egy ilyen formavilág szinte mindig megosztó is. Biztosan lesznek olyanok, akiknek nem tetszik, de részemről egyszerűen telitalálat a forma. Orr-részen hatalmas, különleges mintájú hűtőmaszk fogja meg az ember tekintetét, amely a tesztautón sötétkróm színezést kapott, beleértve még a márkajelzést is.
A parádé beindítás után jön, mivel a hűtőmaszk szélső része a LED-es menetfény, helyzetjelző és index egységeit rejti. A parametrikus dizájnnak hívott megoldás egyedi karaktert ad a Tucsonnak az utakon, amelynek
valódi fényszóróit kissé lejjebb, besüllyesztve találjuk, ami a csúcsmodell Santa Fét idézi.
Ezek alapáron halogénizzósok, de jobb felszereltségnél akár full LED-esek is lehetnek. Tesztautónkon is utóbbiak dolgoztak, és bár nem mátrix rendszerűek, teljesítményükkel és beépített kanyarfényükkel könnyítik a sötétben vezetést. Érdekes viszont, hogy első ködlámpa kimaradt.
Sok autónál az oldalnézet a legunalmasabb, a Tucson tervezői viszont ezt a munkát sem alibizték el. A szögletesre formált kerékjárati íveket ismerjük már máshonnan is, viszont az ajtókra és a sárvédőkre olyan élek és domborítások kerültek, amit szériautón ritkán látni. Megújultak a felnik is, a Premium felszereltséghez a képeken látható, csinos 18 colosok járnak, de akár 19-es kerekek is lehetnek rajta. Az egyetlen krómozott rész az autón az ablakívek felső része, melyet selyemfényű betéttel emeltek ki. Ez hátul kupé hatást keltve felülről végigfut a C-oszlop mentén, elöl pedig a tükrökben folytatódik.
Hátul sem fogytak el az ötletek, talán elsőre az ablaktörlő hiánya tűnik fel. Persze nem feledkeztek el róla, csupán elrejtették, mégpedig a felső légterelő alá. Régebbi Lexus RX tulajoknak persze nem újdonság ez, és a Range Rovereken is évtizedek óta használtnak függesztett lapátot. Látványos a márkajelzés hátsó szélvédőn történő elhelyezése és persze a két lámpa is, a két-két karomszerű egységet a legújabb divat szerint fénycsík köti össze. A lámpákban háromszög alakú minták világítanak, sötétben innen is egyedi fényjegyeket adva az autónak.
Természetesen a hátsó lökhárító sem lehetett átlagos, a gyémántmintás díszrácsozású felület mellett egy diffúzoros formázású, ezüstszínű betét is került bele. Szerencsére nincsen kamu kipufogónyílás (sőt, a véget diszkréten elrejtették), érdekes módon csak a plug-in hibrid csúcsmodellnél kapunk látványos, dupla krómcsövet. Többen felvetik hibának, hogy
az irányjelzők itt lent találhatók, ami sérülékennyé és nehezebben láthatóvá teszik őket,
és igazából egyet tudok érteni velük. Amint kinyitjuk a hatalmas ajtókat, belül folytatódik a különleges, tanulmányautókat idéző látvány.
A műszerfal szimmetrikus, letisztult formát kapott. Sőt, a tényleges műszeregység kvázi eltűnt, helyette egy kiváló minőségű, 10,25 colos képernyőn kapja az információkat a sofőr. Mindenféle árnyékoló és keret nélkül, enyhén süllyesztve építették be a kormány mögé, emiatt a felső rész teljesen sík, egészen a szélvédőig. Nincsenek előttünk falszerűen tornyosuló felületek, ami korlátozza a kilátást és a térérzetet. Az egész beltér egyik meghatározó eleme a dupla fémes díszcsík, ez végigfut nem csupán a keresztben műszerfalon, hanem az ajtókon folytatódva körülöleli a bent ülőket.
A középkonzol sem szokványos, egyrészt az integrált, ugyancsak 10,25 colos érintőkijelző miatt, másrészt az alatta lévő, érintőgombokkal kezelhető klímapanel miatt sem. Bár utóbbi elég ijesztően hangzik, a valóságban megszokható a használata. Az érintőfelületek távol vannak egymástól, télen kesztyűben is használható minden, ilyesmit a Volvónál láthattunk eddig. Apropó, klíma: a dekorációs csíkban elrejtett apró légnyílások aktiválásával huzatmentes, finom légáramlat segít lehűteni vagy épp felfűteni az utasteret, sőt még harmadik klímazóna is kérhető a hátsó utasoknak.
Teljesen megújult a fedélzeti rendszer is, melyből a komolyabbik, beépített SIM kártyás, Bluelinkes verzió volt az autóban. Sokrétű beállítási lehetőségek, némi tanulás után könnyű kezelhetőség jellemzi,
a folyamatos online kapcsolat miatt a beépített navigáció is meglepően jól használható,
valós forgalmi adatokkal dolgozik, sőt a benzinkutaknál még az üzemanyag árát is látjuk. Természetesen az okostelefonunkat is összeköthetjük vele, maga az online előfizetés az első 5 évben ingyenes, a navigációhoz pedig 10 (!) éven át kapunk ingyenes frissítéseket.
Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!