A Toyota elképzelésének lényege, hogy két-háromévente visszahívják az autókat azok gyártási helyére – jelen esetben a közép-angliai Burnaston városában működő Toyota-üzembe –, és teljes körűen felújítják azokat. Ez egyfelől nem igényel nagy beavatkozást, hiszen az eredeti gyári fődarabok élettartama jóval hosszabb ennél. Másrészről viszont érdemi minőségjavulást hozhat az elkopott alkatrészek, kárpitok, szerelvények cseréje – egy ilyen fiatalító kúra után
lényegében új állapotú autóként kerülhetnek vissza a forgalomba a Toyoták.
A brit sajtó tudni véli, hogy a gyár az autók tíz éves koráig (azaz legalább kettő, de legfeljebb három alkalommal) tervezi elvégezni ezt a frissítő beavatkozást, ezt követően pedig egy utolsó látogatás alkalmával darabjaira szednék, és a megfelelő technológiát alkalmazva újrahasznosítanák az életciklusa végére ért járművet. Egyelőre a program pontos részleteitmég nem ismertette a Toyota, ahogy arról sincsenek információk, hogy Nagy-Britannián kívül mely piacokon, és mikor készülnek bevezetni azt.
Nemrég írtunk arról, hogy a Renault már el is kezdte a használat autók gyári felújítását az erre a célra átalakított üzemében, a franciaországi Flinsben. Itt 2021 szeptemberében kezdtek el dolgozni a használt autókon, 1500 darab hagyta el eddig a gyárat. 2023-ra már évi 45 ezer darabot akarnak így helyreállítani. A gyárban jelenleg még zajlik újautó-gyártás is, de 2024-re vélhetően meg fog szűnni ez a tevékenység.
A mai újautó-piacon nem ritka, hogy közepesen felszerelt új kompakt autóért majdnem tízmillió forintot kell fizetni, ehhez képest a francia gyártó várhatóan 5-6 millióért kínálja majd a gyári állapotúra hozott, garanciás autókat.
Ezek a tervek minden piaci résztvevő szempontjából előnyösnek tűnnek.
Az autógyártók így az új autókat sújtó egyre magasabb CO2-bírságok és a globális chiphiány ellenére is profitot tudnak termelni. Mivel a felújítás gyakorlatilag a járművek teljes életciklusának legvégéig kitolja az új autókra jellemző minőséget és megbízhatóságot, így a használt autók vásárlói korábban elképzelhetetlen értéket kapnak a pénzükért.
Az átlagosnál jobban karbantartott használt autók környezetvédelmi szempontból is jobban teljesítenek, mert hozzájárulnak az utakon futó járművek átlagos károsanyag-kibocsátásának a mérsékléséhez, ráadásul a tovább életben tartott használt autókkal kevesebb szemét (roncs) keletkezik, és kevesebb új autó legyártására lesz szükség, ami rendkívül energiaigényes folyamat.