Koronavírus ide, chiphiány oda, 2022 már határozottan az elektromos(ított) autókról szól, és még inkább így lesz ez a következő években. Mostanra már nem maradhat ki senki sem, legyen szó egy Daciáról vagy épp egy Rolls-Royce-ról, valamint muszáj villantani. A Volvo a prémiummárkák közül elég hamar lépett, mégpedig az egyszerűbb és olcsóbb utat választva. Egy teljesen új elektromos platform és az arra épülő modell(ek) kifejlesztése ugyanis hosszú idő, inkább fogták a legsikeresebb típusukat, az XC40-et, és átalakították teljesen elektromos meghajtásúvá.
Kissé megtévesztő módon ugyanúgy Recharge névre keresztelték el az új modellt, mint a korábban már tesztelt plug-in hibrid kivitelt, majd elkészítették izgalmasabb SUV-kupé változatát, a C40-et. Ez kizálólag elektromosként kapható, és bár a név teljesen önálló típust sejttet, valójában a platform, a műszaki tartalom és a karosszéria egy része is az (elektromos) XC40-ből került át. Hogy ez baj-e? Alapvetően nem, a C40-es nem sebtében összetákolt fércmunka. A közeli rokonságot jól mutatják az autó méretei is, a hossz és a szélesség szinte egyáltalán nem változott az XC40-hez képest.
Ellenben a magasságból lecsíptek bő 5 centimétert, amire szükség is volt a kupés tetőív miatt. Ezen felül kicsit laposabb szögben áll az első szélvédő, az orr pedig csak távolról tűnik azonosnak. Teljesen más a lökhárító, a hűtőmaszk helyén lévő betétnek nincs kerete, igaz, az alján átenged némi levegőt . A fényszórót is megpiszkálták, nem csak dizájn, hanem technikai fronton is: megjelent a Pixel Led okoslámpa, oldalanként 25 leddel gyorsan és pontosan maszkolja ki a szemben vagy előttünk haladó autókat. Aktív és (városban) passzív kanyarfénnyel is dolgozik, megkönnyítve a sötétben vezetést.
Oldalról elsősorban a B-oszloptól hátrafele vannak az izgalmasabb dolgok. Szépen ível lefelé a tetővonal, és bár a SUV-kupé, mint kategória sokak számára értelmezhetetlen, a C40-es mégis ízléses tud maradni.
Megmaradtak a hatalmas, jól megmarkolható kilincsek, és a külső tükrök méretén sem spóroltak.
Hátulról szerintem telitalálat, a Volvo klasszikus, egyszerű vonalai és a csapott hátsó meglepően jó kombinációt alkotnak. A legtöbb SUV-kupé általában tankszerű, elég ormótlan ebből a szögből. Bár a C40 sem filigrán, légies látvány, mégis könnyedebb, ízlésesebb az összkép.
Ebben sokat segít a Volvo védjegyként ismert hosszúkás lámpa, ami itt a C-oszlop tetejétől kanyarog le egészen a csomagtérajtó belsejéig. Este egyedi látványt nyújt a felül szegmensekre osztott fénycsík. Érdekes, hogy a csomagtérajtó tetején spoiler helyett csak két apró légterelő található, viszont alulra került egy kisebb szárny. Nincs viszont törlő és mosó a hátsó ablakon, ami elsőre bosszantóan hangzik, viszont vezetés közben nem fog hiányozni. Nekem külön tetszett a Fjord kék fényezés a fekete tetővel, kiemeli az utcaképből, mégsem hivalkodó.
Beltere is rokon az XC40-nel,az első ülésekre behuppanva tulajdonképpen ugyanaz a látkép fogad minket. A teljes műszerfalat átvették, ami már ott is nagyon rendben volt: letisztult, klasszikus elrendezésű, persze modern technikával párosítva. A sofőr előtt digitális a műszeregység, amit sajnos nem lehet testre szabni, csak a térkép megjelenítését kapcsolhatjuk ki-be. Középen, tökéletesen integrálva helyezték el a 9 colos, álló formátumú érintőképernyőt. Kedvenceim a légbeömlők és a fémből készült kilincsek, a legjobb pedig a svéd, otthonos hangulat, ami árad az egész utastérből.
Tartogat némi meglepetést a központi kijelző, mivel itt már teljes egészében Google Android fedélzeti rendszer fut. A kezelőfelület egy része hasonlít a korábbi Volvo szoftverre, viszont sok beállítási lehetőséget kivettek, így egyszerűbb, átláthatóbb.
Működéséhez alapvető szükséglet a mobilinternet kapcsolat és egy Google fiók.
Előbbi itthon még nem elérhető, ezért kicsit nyakatekert módon, a telefonomról kellett a netet megosztani, de működött. Van Play Áruház, viszont még elég szerény a letölthető alkalmazások száma, és meglepő módon nincs se Android Auto, sem pedig Apple Carplay.
Cserében egy fullos Google Maps az alap navigáció, ami képes megbecsülni, hogy a célhoz milyen töltöttséggel érkezünk majd. Tudunk külön keresni töltőállomásokra, hosszabb útnál ezt be is tervezi, ha szükséges. A térképet és a szükséges navigációs infókat a műszeregységen is láthatjuk. Külön applikációval távolról vezérelhetjük a fűtést/hűtést és a töltést, ez elvárható egy mai villanyautónál. Többségében finomak az anyagok, az ajtókon bőséges a kárpitozás, és bár akad néhány méltatlan műanyag rész, az összeszerelés kiváló, gyakorlatilag egyetlen tömbnek érezni az egész autót.
Este egy újabb meglepetéssel szembesülünk, a díszbetétek ugyanis hangulatvilágítással fénylenek, nem is akárhogy, egy svéd nemzeti park valós topográfiai lenyomatát látjuk rajtuk. Apropó, a C40-es az első olyan Volvo, melyben semmilyen állati eredetű bőr nincs az utastérben. Ezt leginkább abból fogjuk észrevenni, hogy hiányzik a jellegzetes illat, tapintásra azonban szinte ugyanolyan a kárpit, mint az igazi. Elöl a márka újkori hagyományaihoz illően remek ülésekben foglalhatunk helyet, amelyekben deréktámasz, kihúzható combtámasz, szabályozható dőlésű ülőlap fogad.
Elektromos állításukhoza vezető foteljében memória is tartozik, ráadásul három fokozatban fűthetők, akárcsak a kormány. Hely is van elég, bár egy nagyon magas sofőrnek vagy utasnak nem engedhető le elég mélyre, így a elfogyhat a fejtér.
A panoráma üvegtetővel nincs gond, mivel az árnyékoló nélküli fix üveg nem vesz el helyet.
Hátul sajnos nem ennyire jó a helyzet: bár az ülés kényelme itt is magas színvonalú, a kupés forma megkéri a maga kompromisszumait. Legfeljebb 1,8 méteres magasságig elegendő a fejtér, és bár a lábtér valamivel bővebb, részben felhúzott lábakkal kell utaznunk.
Mivel a C40 nem elektromos platformra épül, hátul jókora kardánalagút van, ezért (és persze a belső szélesség miatt) ötödik utassal nem érdemes számolni. Kapunk viszont hátra pohártartós könyöklőt sízsákkal, légbefúvókat és USB csatlakozást is. Elöl egész nagyok az ajtózsebek, a kesztyűtartó már szűkösebb, középen remek helye van a telefonnak egy gumírozott, vezeték nélküli töltős polcon. A pohártartók mögött a könyöklő alatt is akad tároló, amelynek első részében egy kivehető doboz is található. Hálók vannak az első ülések hátán, és a hátsó ülőlapok szélénél is van egy tálca.
Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!