A Lexusnak volt már eddig is volt villanyautója (az UX 300e), de a szintén villanyhajtású, új RZ 450e-nek vele ellentétben nincs benzines/hibrid változata, hiszen eleve elektromosnak tervezték. Úgy is fel lehet fogni ezt a SUV-ot, mint a nemrég bemutatott Toyota bZ4X (és a Subaru Solterra) prémium kategóriás testvérmodelljét: a három, e-TNGA architektúrára épülő autó technikája megegyezik, de a Lexusban erősebb és fejlettebb a hajtás, és több luxust kínál az utastér.
Bár a 4,8 méteres RZ 450e nagyjából akkora, mint az új NX, a Lexus szerint mégsem jelentenek konkurenciát egymásnak, mivel az utóbbi csak benzines és hibrid hajtásokkal kapható, igaz, a külső forrásból történő tölthetőség nála is megvalósulhat, ha a plug-in variánst választja valaki. Ezzel szemben az RZ-t csak tisztán elektromos verzióban lehet kapni,
emellett a kupészerű tetővonalával, egyedi részleteivel a formája is sportosabb, egyedibb.
A Lexus hagyományos, orsó alakú hűtőmaszkja új értelmezésben került fel rá, és természetesen a légbeömlő nyílások méretét is jelentősen csökkentették a kevesebb hűtőlevegő-igény miatt.
Garantálja a Lexus, hogy a padlóba rejtett, 71,4 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor 10 év után is megőrzi a teljes kapacitása minimum 90 százalékát (a Toyota-rokon csak legalább 70 százalékot ígér), ezzel ma világelső a villanyautók között. Egyelőre a töltési sebesség nem nyilvános, de a bZ4X-ből kiindulva minimum 150 kW-ra lehet számítani egyenáram, és 6,6 kW-ra váltóáram esetén.
A Lexus szerint a vezetési élmény lesz az, ami a dizájnon és az utastéren kívül megkülönbözteti az RZ 450e-t a Toyota bZ4X-től. Előbbi eleve csak kétmotoros, összkerekes kivitelben kapható (a Toyotából létezik hátsókerekes, egymotoros alapmodell is), és a hajtáslánc teljesítményét is felhúzták 313 lóerőre (az olcsóbb rokoné két motorral is csak 218 lóerő).
A Lexus 5,6 másodperc alatt gyorsul fel 0-100 km/h-ra, vagyis 2,1 másodperccel hamarabb, mint a Toyota bZ4X.
Viszont a nagyobb teljesítmény hátránya, hogy a RZ csak körülbelül 400 kilométert tud megtenni egy töltéssel (a hivatalos WLTP adatot még nem adták meg), a kétmotoros Toyota ennél 70 kilométerrel, míg az egymotoros akár 116-tal messzebbre jut.
Fontos újdonság a teljesen elektronikus, "by wire" kormánymű, amelyhez a klasszikus kormánykerék helyett a műszerfalat kevésbé kitakaró, ökörszarv alakú volánnal társítanak (ilyen kombinációt az űrhajósított belsejű, de a kulisszák mögött hagyományos szerkezetű Tesla Model S sem nyújt). Ezt nem lehet átfogni, mint egy hagyományos kormányt, de nincs is rá szükség, mert mindössze 300 fokos tartományban forog a két végpontja között, vagyis egy teljes fordulatot sem tesz meg. A rendszer digitális jelek formájában vezérli a kormányművet, amely így pontosabban reagál, mint egy mechanikus rendszer, és az áttétele is szabadon változtatható menet közben, vagyis teljesen más sztrádán és parkolásnál.
Az elektromos kormánymű valószínűleg csökkenti a visszajelzéseket, de a Lexus szerint kényelmi és biztonsági előnyökkel bír: egyenetlen utakon például csökken a vezetést kellemetlenné tevő kormányremegés,
az autó kevésbé érzékeny az oldalszélre, és döntött útfelületen is hibátlan egyenesfutással képes haladni.
Természetesen a rendszert egy sor biztonsági funkcióval ellátták, ha az érzékelők és kamerák a sofőr vagy a rendszer hibáját érzékelik, a Lexus jelez, sőt, akár magától le is állhat; azt pedig vegyük észre, hogy maga az újítás fontos lépcsőfok az önvezetés felé tartó úton. Klasszikus kerek kormánnyal és mechanikus összekötettéssel gyártják amúgy az alap RZ-ket, ezeknél a műszerfal kialakítása is más.
Szintén az RZ 450e különlegességei közé tartozik az elektromosan sötétíthető napfénytető, vagy a hátul utazók biztonságos kiszállását segítő rendszer, amely hátulról közeledő jármű vagy gyalogos esetén nem engedi, hogy kinyissák az ajtókat. Hideg időben az elöl utazókat a kormányfűtés és az ülésfűtés mellett térdmagasságban elhelyezett hősugárzók kényeztetik, amelyek gyorsabban és energiatakarékosabban melegítenek, mint a légbefúvás.
Már elkezdődött az online előértékesítése az RZ 450e-nek, az első példányokat még 2022 vége előtt átvehetik a tulajdonosok. Fő konkurenciája a Mercedes-Benz EQC, a Jaguar I-Pace illetve a BMW iX lesz, és hivatalos ára ugyan nincs még, de alapkivitele várhatóan aligha lesz olcsóbb 25 millió forintnál.