Úgy kormányozhatjuk, mint egy Forma-1-es autót - Lexus RZ 450e bemutató

Lexus RZ 450e
Vágólapra másolva!
Az RZ 450e egyik különlegessége az ökörszarv volán, amely egy egészet sem fordul. De akad más érdekessége is, hogy mást ne mondjunk, a márkától megszokott hibrid hajtás helyett tisztán elektromos az új SUV, és újragondolták az orsó alakú hűtőmaszkot is.
Vágólapra másolva!
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e

A Lexusnak volt már eddig is volt villanyautója (az UX 300e), de a szintén villanyhajtású, új RZ 450e-nek vele ellentétben nincs benzines/hibrid változata, hiszen eleve elektromosnak tervezték. Úgy is fel lehet fogni ezt a SUV-ot, mint a nemrég bemutatott Toyota bZ4X (és a Subaru Solterra) prémium kategóriás testvérmodelljét: a három, e-TNGA architektúrára épülő autó technikája megegyezik, de a Lexusban erősebb és fejlettebb a hajtás, és több luxust kínál az utastér.

Garantálják, hogy sokáig bírja az akkumulátora

Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e

Bár a 4,8 méteres RZ 450e nagyjából akkora, mint az új NX, a Lexus szerint mégsem jelentenek konkurenciát egymásnak, mivel az utóbbi csak benzines és hibrid hajtásokkal kapható, igaz, a külső forrásból történő tölthetőség nála is megvalósulhat, ha a plug-in variánst választja valaki. Ezzel szemben az RZ-t csak tisztán elektromos verzióban lehet kapni,

emellett a kupészerű tetővonalával, egyedi részleteivel a formája is sportosabb, egyedibb.

A Lexus hagyományos, orsó alakú hűtőmaszkja új értelmezésben került fel rá, és természetesen a légbeömlő nyílások méretét is jelentősen csökkentették a kevesebb hűtőlevegő-igény miatt.

Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e

Garantálja a Lexus, hogy a padlóba rejtett, 71,4 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor 10 év után is megőrzi a teljes kapacitása minimum 90 százalékát (a Toyota-rokon csak legalább 70 százalékot ígér), ezzel ma világelső a villanyautók között. Egyelőre a töltési sebesség nem nyilvános, de a bZ4X-ből kiindulva minimum 150 kW-ra lehet számítani egyenáram, és 6,6 kW-ra váltóáram esetén.

Az e-TNGA platform megegyezik a Toyota bZ4X-ével Forrás: Lexus

A Lexus szerint a vezetési élmény lesz az, ami a dizájnon és az utastéren kívül megkülönbözteti az RZ 450e-t a Toyota bZ4X-től. Előbbi eleve csak kétmotoros, összkerekes kivitelben kapható (a Toyotából létezik hátsókerekes, egymotoros alapmodell is), és a hajtáslánc teljesítményét is felhúzták 313 lóerőre (az olcsóbb rokoné két motorral is csak 218 lóerő).

A Lexus 5,6 másodperc alatt gyorsul fel 0-100 km/h-ra, vagyis 2,1 másodperccel hamarabb, mint a Toyota bZ4X.

Viszont a nagyobb teljesítmény hátránya, hogy a RZ csak körülbelül 400 kilométert tud megtenni egy töltéssel (a hivatalos WLTP adatot még nem adták meg), a kétmotoros Toyota ennél 70 kilométerrel, míg az egymotoros akár 116-tal messzebbre jut.

Forradalmi újítás a legfontosabb kezelőszervnél

Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e

Fontos újdonság a teljesen elektronikus, "by wire" kormánymű, amelyhez a klasszikus kormánykerék helyett a műszerfalat kevésbé kitakaró, ökörszarv alakú volánnal társítanak (ilyen kombinációt az űrhajósított belsejű, de a kulisszák mögött hagyományos szerkezetű Tesla Model S sem nyújt). Ezt nem lehet átfogni, mint egy hagyományos kormányt, de nincs is rá szükség, mert mindössze 300 fokos tartományban forog a két végpontja között, vagyis egy teljes fordulatot sem tesz meg. A rendszer digitális jelek formájában vezérli a kormányművet, amely így pontosabban reagál, mint egy mechanikus rendszer, és az áttétele is szabadon változtatható menet közben, vagyis teljesen más sztrádán és parkolásnál.

Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e

Az elektromos kormánymű valószínűleg csökkenti a visszajelzéseket, de a Lexus szerint kényelmi és biztonsági előnyökkel bír: egyenetlen utakon például csökken a vezetést kellemetlenné tevő kormányremegés,

az autó kevésbé érzékeny az oldalszélre, és döntött útfelületen is hibátlan egyenesfutással képes haladni.

Természetesen a rendszert egy sor biztonsági funkcióval ellátták, ha az érzékelők és kamerák a sofőr vagy a rendszer hibáját érzékelik, a Lexus jelez, sőt, akár magától le is állhat; azt pedig vegyük észre, hogy maga az újítás fontos lépcsőfok az önvezetés felé tartó úton. Klasszikus kerek kormánnyal és mechanikus összekötettéssel gyártják amúgy az alap RZ-ket, ezeknél a műszerfal kialakítása is más.

Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e

Szintén az RZ 450e különlegességei közé tartozik az elektromosan sötétíthető napfénytető, vagy a hátul utazók biztonságos kiszállását segítő rendszer, amely hátulról közeledő jármű vagy gyalogos esetén nem engedi, hogy kinyissák az ajtókat. Hideg időben az elöl utazókat a kormányfűtés és az ülésfűtés mellett térdmagasságban elhelyezett hősugárzók kényeztetik, amelyek gyorsabban és energiatakarékosabban melegítenek, mint a légbefúvás.

Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e

Már elkezdődött az online előértékesítése az RZ 450e-nek, az első példányokat még 2022 vége előtt átvehetik a tulajdonosok. Fő konkurenciája a Mercedes-Benz EQC, a Jaguar I-Pace illetve a BMW iX lesz, és hivatalos ára ugyan nincs még, de alapkivitele várhatóan aligha lesz olcsóbb 25 millió forintnál.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!