Tuskóként emlegették a Babetta ősét - Jawa 550 Pionyr (1958) veteránteszt

Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Hosszú, könnyű, és rövid kipufogója miatt elég hangos is az „úttörő”
Vágólapra másolva!
Úttörő, avagy Pionyr néven kezdődött meg Csehszlovákiában annak a kismotornak a gyártása, amely később a Jawánál jókora 50 köbcentis paletta kiindulópontja lett. Egy késői modellt vezettünk abból a korszakból, amikor az autó kevesek kiváltsága volt, és az emberek a kerékpárokhoz képest minden motorizált szerkezetet nagyra értékeltek – főleg, ha viszonylag megbízható is volt, mint az 550-es.
Vágólapra másolva!

Stadion, Jawetta, 555, Ideal, 20, 21, Manet, Mustang, Babetta és még sorolhatnánk a Jawa törpemotorjait, de a Pionyr volt a hosszú sor első, széles körben elfogadott tagja. A neve is stílusos: úttörő. Eredete 1947-ig nyúlik vissza, amikor dr. Jaroslav Freinek, a Jawa műszaki igazgatója javaslatára Josef Jozif főkonstruktőr és Jan Krivka mérnök megtervezte a 359-es prototípust. Különlegesnek számított a Jozif-féle erős és merev „járműtest", a váz szerves részét képező tankkal és nyereggel, olyannyira, hogy a gép végül ülésének formája miatt kapta a Parez, azaz Tuskó becenevet.

Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt

Kis híján az elkaszált prototípusok sorsára jutott

Valójában az igazi műszaki érdekesség éppen az ülés alatt lapult: a hátsó felfüggesztés központi rugós kialakítással készült, ilyet legközelebb két évtizeddel később láthattunk a Yamaha versenymotorjain. Krivka 50 köbcentis, fekvőhengeres motort tervezett hozzá kézi kapcsolású, háromfokozatú váltóval. Félig-meddig a fű alatt futott a projekt, aztán a prototípust és a terveit is eltüntették a kíváncsiskodók elől. Később aztán egy, a fogyasztási cikkek fejlesztéséről szóló kormányhatározat miatt vették újra elő, és fel is készítették a sorozatgyártásra, de előtte még még több ponton átalakították.

Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt

Innentől egy egész mérnökbrigád, Miroslav Kubicek, Josef Stastny, Jiri Mraz és Karel Mares segédkezett a fejlesztésekben. Első lépésként megszüntették a káoszt a kormányon, 359-es protón ugyanis összesen négy kar volt: balról a hátsó fék és a kuplung, jobbról pedig az első féké és a váltóé.

Nehéz és veszélyes is volt kezelni őket, így a széria 550-esre lábkapcsolású váltót és hátsó fékpedált szereltek.

1955 tavaszán már el is indult a sorozatgyártás, de a rohamtempónak ára volt, a vásárlók több hiányosságot is felfedeztek, amit a gyár kénytelen volt garanciában kijavítani.

Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt

Bár a kis gép több technikai megoldása messze megelőzte a korát, mégsem lett valódi sikertörténet. Pedig kedvelték Csehszlovákiában, jó volt munkába járni vagy bevásárolni, és exportra is készült belőle jó néhány, nem csak a szögesdróton innen. Magyarországa is érkezett néhány ezer darab, de csak meggypiros színben, utódja pedig a kicsit erősebb és más felépítményű Typ 555 lett. Fő vetélytársa ekkoriban a Simson SR2 volt, de több más KGST-gyártónál is mopedek fejlesztésébe kezdtek, közülük számunkra az 1958-ban megjelent Berva VT50 volt a legérdekesebb Egerből.

Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt

Hangulatos, de aligha kapnak vele gyorshajtáson

Tesztgépünk a Perfect Platinum Garage kollekció kismotor-szekciójának lakója. Késői, 1958-as kiadás, és egy pécsi gyűjteményből hozták el működőképes állapotban. Teljes felújítás várt rá, a kerekeit is újrafűzték, és áthúzták az ülését. Csak szétbontás után derült ki, hogy a kétütemű motort generállal kell rendbe hozni. Szerencsére a váz és a borítás egészséges volt, csak az apró festéklepattogzásokat kellett kijavítani, a fényezés, a tankfelirat és az aranycsíkozás is eredeti gyári. Az ülés és a lábtartók fixek, egyedül a kormány szöge állítható, de annyira egyenes, hogy hiába forgatjuk a bilincsben.

Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt

Három rúgás után életre kelt az 550-es, és hidegen is szépen, egyenletesen pöfögött. Egész puhán jár a váltó, és ha nem siettetjük, pontosan kapcsol. Az első és a második fokozat rövid, utána hármasban a 1,5 lóerővel komótosan kúszik fel a 40-45 km/h körüli végsebességére.

Ezt utána sokáig tudja tartani, a kérdés csak az, van-e elég türelmünk hosszabb kirándulásokra indulni.

Kellemes rugózásával és vastagon párnázott ülésével a Pionyr menetkomfortja meglepően jó. Puha felfüggesztésének amúgy nincsen csillapítása, elöl a teleszkópban is csak rugók és gumi ütközőbakok dolgoznak.

Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt

Magas építése és vékony abroncsai miatt ez a kismotor nem az ívek bajnoka, a két kicsi félfékdob a gép tömegéhez és képességeihez még éppen megfelel. A Pionyr 65 évvel ezelőtt izgalmas konstrukciónak számított, és ma is élvezetes nosztalgiagép, nagy teherbírása miatt időnként néhányan még külföldi túrákat is vállalnak vele. Ahogyan a többi öreg segédmotoros kerékpárnak, úgy ennek is előnye, hogy B-s jogosítvánnyal vezethető és nem kell műszaki vizsgákra hordani, azzal pedig, hogy még mindig nem kell rendszám az 50-esekre, az adminisztrációs gondok is kisebbek.

Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt
Jawa 550 Pionyr veteránteszt

Műszaki adatok - Jawa 550 Pionyr (1958)

Motor: egyhengeres, kétütemű, léghűtéses. Hengerűrtartalom: 49,8 cm3. Furat x löket: 38,0 x 44,0 mm. Kompresszióviszony: 6,6:1. Teljesítmény: 1,5 LE, 5000/perc fordulaton.

Erőátvitel: háromfokozatú, lábkapcsolású váltó, kétlamellás kuplung olajfürdőben, lánchajtás.

Felfüggesztés: elöl teleszkópvilla, hátul lengővilla központi rugózással, lengéscsillapítás nélkül. Mechanikus működtetésű dobfékek.

Felépítés: hegesztett acélcsőváz külső lemezburkolattal. Hosszúság x szélesség x magasság: 1770 x 600 x 936 mm. Tengelytáv: 1165 mm. Tank: 3,5 l. Saját tömeg: 54 kg.

Végsebesség: 45 km/h.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil májusi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!