Csütörtök délelőtt Japánban leplezték le az új Honda Civic sportváltozatát, ami jó eséllyel a márka utolsó benzinmotoros, kézi váltós sportautója Európában.
Ezzel a modellel a Honda nem csak egy korszakot zár le, hanem egyúttal méltó módon megünnepli a Civic sorozat 50. születésnapját is.
Az új Type R megalkotásakor arra törekedtek a Honda mérnökei, hogy jobb vezetési élményt nyújtson, ugyanakkor megőrizze az FK8-as kódnevű előd jó tulajdonságait, a precíz váltót, a remek útfekvést és a bivalyerős turbómotort.
Természetesen a Type R alapja a nemrég bemutatott 11. generációs Civic, de a Type R alacsonyabb és szélesebb. A kiszélesített kerékjárati ívekben 19 colos, matt fekete könnyűfém felnik vannak, melyekre Michelin Pilot Sport 4S abroncsokat húznak a japán gyárban (az előző Civic még Angliában készült). Az új hátsó szárny növeli a leszorítóerőt és a légellenállás csökkentése érdekében hátrafelé döntötték.
A vezető ülése alacsonyabbra került mint az előző Civic Type R-ben, látómezeje – az alacsonyabb motorháztetőnek köszönhetően – nagyobb lett, a holtteret minimalizálták és a tükröződő felületek számát is csökkentették.
Hat üzemmód közül lehet választani, a beállítások a motorkarakterisztikára, a kormányzásra, a lengéscsillapítás feszességére és a motorhangra is hatással vannak.
A Comfort, Sport és +R üzemmód mellett már egy Individual (egyéni) mód is aktiválható,
ennél a vezető maga állíthatja be a paramétereket, így végre lehet kihegyezett motorrral, lágy futóművel is száguldani a rossz utakon.
A Honda LogR névre keresztelt eszköz a fedélzeti számítógép és a szenzorok adatait átadja a dedikált okostelefon-alkalmazásnak, lehetővé téve, hogy a sofőr menet közben nyomon kövesse az autó viselkedését és saját teljesítményét. Nemcsak köridőmérésre alkalmas a rendszer, hanem a – a vezetői tudás fejlődése és a rövidebb köridők érdekében –
a vezető teljesítményét is pontozza,
sőt 3D-s grafikonnal mutatja, hogy mekkora kanyarsebesség érhető el, illetve mennyire tapadnak az abroncsok.
Az elődből ismert kétliteres VTEC turbómotort továbbfejlesztették: az áttervezett turbófeltöltő még több levegőt szállít, az új hűtőradiátor révén pedig gyorsabb a motor hőleadása, ezáltal kemény terhelésnél, például versenypályán is optimális teljesítményt nyújt a négyhengeres. Ugyancsak továbbfejlesztették a jellegzetes, három csőben végződő kipufogórendszert, ami jobban is szól, mint korábban.
Összességében javult a súly/lóerő arány (4,431 kg/LE volt az elődnél) és a gyorsulás (0-100 km/h: 5,8 mp volt), nőtt a teljesítmény (320 lóerő volt), a nyomaték (400 Nm volt), és a végsebesség is (270 km/h volt), de hogy mennyivel, azt sajnos még nem árulta el a Honda.
A hatfokozatú manuális váltóban a kikapcsolható, visszaváltásnál automatikusan gázfröccsöt adó fordulatszám-szabályozó rendszer kifinomultabbá vált. Maga az alumínium váltókar is merevebb lett, ráadásul még pontosabban megmunkált kulisszát kapott, hogy a legjobb váltási élményt adja a hot hatch-ek között.
A vadonatúj Honda Civic Type R 2023-ban érkezik, az európai vásárlók az év első negyedévében vehetik át az első autókat.