Október 7-én este, az M0-ás autóút keleti szakaszán egy nyergesvontató-félpótkocsi szerelvény sávváltás közben ütközött egy, a holtterében haladó Opel személyautónak, amely aztán a szalagkorlát és a szerelvény között többször ütközött, és azután még a hátulról érkező járműveket is balesetbe sodorta.
Szerencsére nem érkeztek hírek súlyosabb sérülésekről, de ez az internetre is felkerült videófelvételek alapján, csak a szerencsének köszönhető, érdemes tehát körül járni az autók holtterével kapcsolatos biztonsági tudnivalókat.
Járművek esetében holttérnek nevezünk minden olyan jármű körüli területet, amelyet a vezető sem előre tekintve, sem pedig a tükrök segítségével nem képes észlelni.
A kitakart terület tehát maga a holttér.
Menet közben a holtteret tehát emberi szervekkel észlelni nem vagyunk képesek, de ez csak egy adott pillanatra vonatkozik.
Az a sofőr, aki menet közben folyamatosan szemmel tartja a forgalmi szituáció alakulását, a legtöbb holtterében tartózkodó más közlekedőről is tud.
Ez akkor lehetséges, ha útközben rendszeresen ellenőrizzük a forgalom alakulását úgy előttünk, mint a visszapillantó tükrökben. Ellenkező esetben egy adott pillanatban sejtelmünk sincs, mi történik az autónk körül, és az ilyen körülmények között végrehajtott manőver ezért - adott esetben - ütközést, balesetet okozhat.
Tudatosan is készülhetünk a holttérrel kapcsolatos veszélyek elhárítására, ha tisztában vagyunk a saját járművünkből nem belátható területeivel. Figyeljük meg menet közben, hogy az érkező autók – bár tudjuk, hogy ott vannak – mégsem láthatóak minden időpillanatban.
Az interneten is megtalálható rengeteg olyan magyarázó ábra, amelyek segítségével jó képet kapunk az egyes járműkategóriák holttereiről. Értelemszerűen minél nagyobb egy jármű, annál nagyobb holttérrel rendelkezik. Érdemes megnézni például egy kamion holtterét , amelyeket gyerekekkel szemléltetettek. Figyeljük meg, hogy egy nehéz-tehergépjármű esetében nem csak kétoldalt és hátul, hanem a jármű előtt is kialakul holttér!
Előfordulhat, hogy menet közben nem voltunk elég figyelmesek és egy manőver megkezdése előtt nem vagyunk tisztában azzal, hogy tartózkodik-e valaki, vagy valami azon a területen, ahová haladni szeretnénk. Ebben az esetben ne is kezdjünk bele a sávváltásba, vagy kanyarodásba, hanem a sebesség csökkentése mellett kezdjük el akár több szemszögből is vizsgálni a holtteret! Néhány másodperc alatt pontosan felmérhetjük a környezetünket és a veszélyhelyzet elkerülhető.
Néhány éve csaknem minden modellhez elérhetők a holttér-figyelő rendszerek. Ezek az asszisztens berendezések radarok segítségével ellenőrzik a mögöttes-oldalsó forgalmat és akadály esetétén fény-, illetve hangjelzéssel, vagy akár aktív kormányzással is segítenek felhívni a vezető figyelmét a veszélyre, illetve elhárítani az ütközést.
Autóvásárláskor, legyen az új- vagy használt autó, érdemes ezt a szempontot is figyelembe venni.