A világ legnépszerűbb autótípusának számító, 55 év alatt több mint 50 millió példányban fogyott Toyota Corolla legutolsó, 2019-ben érkezett nemzedéke (a 12.) telitalálatnak bizonyult. Nem csak dizájnban szakított a konzervatív stílussal, de az új műszaki alapoknak köszönhetően a vezethetősége is hatalmasat fejlődött, ráadásul a régi 1,8-as mellett már egy erősebb kétliteres hibrid hajtással is meg lehet venni, ami majdnem olyan takarékos, viszont jóval dinamikusabb. Nem véletlen, hogy a háromféle karosszériával kapható Corolla
szerves része lett az utcaképnek Magyarországon is,
a flottás vásárlók mellett a taxisok és magánvásárlók körében is népszerű.
Négy év elteltével érkezett meg a modellfrissítés, ami új, ötödik generációs hibrid hajtás és a modernebb infotainment rendszer mellett új modellváltozatokat is hozott. Európa sajnos nem kap a 300 lóerős, összkerekes hot hatchből, a GR Corollából (Amerika viszont a GR Yarist hiányolhatja), viszont a Corolla Cross szabadidő-autó nálunk is megjelent a kínálatban. Ezt az autót azoknak szánja a Toyota, akik egy jól használható, takarékos kompakt SUV-ot szeretnének vásárolni, de a RAV4 számukra túl nagy vagy túl drága, a CH-R viszont túl merész, vagy szűk.
Bár a sajtóanyag szerint a Corolla Cross formaterve az európai piac igényeinek megfelelően készült, valójában egy
globális modellről van szó,
az észak-amerikai piacon például már 2020 óta kapható. Nehéz beleszeretni a formájába, igaz, belekötni is, láthatóan biztonsági játékot űztek a Toyota dizájnerei; a fő célkitűzés az lehetett, hogy nehogy megosztó formát alkossanak. Éppen ezért a karosszérián kevés a játékosság, talán csak a Lada Vestáéhoz hasonló, oldalsó C-motívumok tekinthetők annak, amelyek hatásosan emelik ki a kiszélesített sárvédőket.
A szögletes, fényezetlen műanyag betétekkel kibélelt kerékjáratok a RAV4-re emlékeztetnek, a kocsi orra és hátulja viszont kevésbé emlékezetes, nyoma sincs a ferdehátú Corolla merész sportosságának vagy a Yaris Cross vidám bumfordiságának. A hatalmas hűtőmaszk és a szintén túlméretezettnek tűnő fényszórók álmosan agresszív arckifejezést kölcsönöznek az autónak, a magasra tett, vízszintes hátsó lámpák kissé jellegtelenek, és miattuk a hátsó szélvédő kisebb, mint lehetett volna.
A Corolla Cross hossza 4460 mm, szélessége 1825 mm, magassága pedig 1620 mm, tehát alig nagyobb, mint az Esztergomban készülő Suzuki S-Cross. Pontosan a CH-R és a RAV4 közötti szűk résbe lőtték be a méreteit, előbbinél 7 centivel hosszabb, utóbbinál 14 centivel rövidebb,
a normál Corollánál pedig 18,5 centivel magasabb.
Utóbbival egyetlen karosszériaeleme sem közös, viszont a lemezek alatti technika – beleértve a GA-C platformot, a komplett hajtást és a műszerfalat – az alsó-középkategóriás testvérmodellből származik, azt leszámítva, hogy a Corolla Cross összkerékhajtással is kapható. Ebben az esetben a Toyota-hibrideknél megszokott módon nem kardántengely viszi hátra a hajtást, hanem a hátsó tengelyre is kerül egy önálló villanymotor.
Ez, ellentétben az összkerekes Yaris Cross elektromos farmotorjával, már valódi segítséget jelenthet a hajtásban, hiszen nem csupán jelképes 7 lóerővel rendelkezik, hanem ennek a hatszorosával, és jóval nagyobb sebességtartományban képes bekapcsolódni a hajtásba, akár az alul- vagy túlkormányzottsági hajlamot is csökkentve. Aki viszont azt hiszi, az összkerekes Corolla Cross jóval erősebb a fronthajtásúnál, azt ki kell ábrándítanom, ugyanis
mindkét hajtáslánc rendszerteljesítménye 197 lóerő,
az első és a hátsó villanymotor teljesítménye ugyanis nem adódik össze. Csak gyorsulásban van egy kis előnye az összkerekesnek (7,6 helyett 7,5 másodperc százig), a végsebessége mindkettőnek 180 km/h, és a menetpróba tapasztalatai is azt mutatják, hogy nem érezni különbséget köztük menetdinamikában.
A jóval nagyobb fejteret, és csomagtartót (361 helyett 433 liter), valamint a magasabb üléspozíciót leszámítva minden olyan, mint a normál Corollában. Ez sajnos a szűkös hátsó lábtérre is igaz, a Cross ugyanis
az ötajtós ferdehátú rövid tengelytávját örökölte, nem a kombi hosszabbját.
Ismerős lehet a műszerfal is, aminek bizony már érződik a formáin, hogy nem mostanában tervezték.
Belső minőségérzet, anyaghasználat, és dizájn tekintetében nyilvánvaló a Corolla Cross elmaradása a többi japán márka (Mazda, Honda, Nissan) frissebb modelljeitől, de legalább az összeszerelés példás, és az új, szép grafikájú és erősebb hardverű infotainment rendszerrel sikerült utolérni a konkurenciát.
Alapáron jár a 12,3 colos digitális műszerfal,
amely négyféle stílust ismer, ezek neve magyarul meglehetősen mókásan hangszik: okos, alkalmi, masszív sportos. Egyedül az utóbbiban látható a fordulatszámmérő, aminek persze sok értelme nincs, mivel a hibrid rendszer bolygóműves e-CVT rendszere maga intézi az erőátvitelt.
A cikk folytatódik a második oldalon. Kattintson tovább!