Dízelmozdony a villamosított pályán - Audi SQ5 Sportback teszt

Audi SQ5 teszt (2022)
Mexikóban gyártják a Q5 és SQ5 Sportback modelleket, részben győri motorokkal
Vágólapra másolva!
Vajon jó ötlet egy típus sportos csúcsváltozatát dízelmotorral kínálni? Az Audi bevállalta, mi pedig kipróbáltuk a mai zöld rendszámos SUV-ok világában szokatlan hajtású, de kétségtelenül bivalyerős, és egy trükkel meglepő hangon gurgulázó SQ5-öt, méghozzá a kupés Sportback kivitelben.
Vágólapra másolva!

A hallatlanul népszerű prémium SUV-ok között Európában a középkategóriában dúl a legádázabb harc a vevőkért: a Mercedesnél épp most újult meg a márka húzómodelljének számító GLC modell, de a BMW is frissítette már az X3-ast. Rajtuk kívül a Lexus NX, a Jaguar F-Pace, a DS7 Crossback és a Volvo XC60 is a tehetősebb, de még vállalható méretű autót kereső ügyfelek kegyeiért küzd, az Audinál pedig a Q5-re hárul ez a feladat. Érdekes közös pont a három német prémiumgyártó rivális modelljeinél, hogy mindegyikből kínálnak sportmodellt, illetve csapott hátsójú, kupés kivitelt is.

Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)

Egy terepkupé, ami nem tűnik tanknak

Önmagában paradoxon a SUV-kupé kategória, hisze eleve magas építésű autóból igyekeznek laposnak tűnő valamit faragni, de őszintén szólva az Audi látványa számomra kellemesebb, mint a német trió másik két tagjáé. Ez éppen a hátsó rész miatt van így: sokkal kevésbé farnehéz, mint a BMW és Mercedes, könnyedebb és valahogy kevésbé tankszerű. Szép a csomagtérajtóból kidomborodó, szárnyszerű él, a részletek is mértékkel és ízléssel kidolgozottak. Külön piros pont jár a hátsó ablaktörlőért, ennek áldásos hatása már a második napon leszakadó esőben megmutatkozott.

Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)

Jellegzetesen audis megoldás, hogy a csomagtérajtó az egész hátfalat felnyitja, beleértve a komplett lámpát is. Emiatt a lökhárítóban egy másodlagos lámpasor is van, ami nem zavaró, bár kevésbé látványos, mint a fenti egység.

Tesztautónk feláras OLED technikájú fényforrásokat kapott, amik látványos animációt játszanak az SQ5 nyitásakor és zárásakor.

Nem lehet szó nélkül elmenni a négy kipufogóvég mellett sem, amik már távolról is elég látványosak. Ám közelről kiderül, hogy mindegyik kamu, be vannak falazva, a valóságban csak baloldalt rejtőzik egy dupla csővég a lökhárító mögött.

Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)

Oldalról is kiegyensúlyozott látvány, még a kupés tetőívvel sem agresszív, megvannak a markáns élek is. Szériában 20 colos felnik kerülnek az SQ5-re, ezek felárért akár 21-esek is lehetnek, széles a választék, csak győzzük pénzzel. A tükrök nem csak ezüst-fekete borításuk miatt érdekesek, hanem mert akkorák, hogy meg is borotválkozhatunk előttük. Ugyanakkor az orr-rész pont olyan, mint többi Audin: hatalmas a hűtőmaszk, ezúttal matt ezüsttel keretezve, jutott ebből a dekorációból a lökhárító aljára is. Viccesek a vakdugók a ködlámpák helyén, de kár aggódni, ezek nem fognak hiányozni.

Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)

Hathengeres dízel, de V8-benzinesként szól

Amint felkapcsolnak ugyanis a feláras HD mátrix LED-világítótestek, fényárban úszik minden előttünk, városon kívül pedig a távfény kiválóan és gyorsan kimaszkolja a többi autóst. Persze az irányjelzők elöl-hátul futófényesek, hiszen az Audi az elsők között jelent meg ilyennel a piacon. A motortérben pedig igazi meglepetés fogad, a sportos külső ellenére itt egy dízelmotor rejtőzik. Persze szó sincs holmi varrógépről, egy háromliteres, V6-os gép dohog a burkolat alatt. Két turbó lélegezteti, így 341 lóerős teljesítményt és 700 Nm nyomatékot kapunk, utóbbi különösen impozáns értéknek tűnik.

Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)

Érdekes ügy az orgánum, egy V6-os dízel ugye eleve sokkal simábban és szebb hangon jár, mint egy négyhengeres. Ennyivel azonban nem elégedtek meg a mérnökök, a kipufogóba aktív hanggenerátort építettek be, így az autó mögött és az utastérben leginkább benzines V8-hoz hasonló mély dörmögés, gurgulázás hallható. Sport módban mindez hatványozottan jelentkezik, ekkor már viszont túlzottan mesterkélt az összhatás. Szerencsére egyedi üzemmódot is konfigurálhatunk, ahol ezt, plusz a kormányzást, a gázreakciót és a váltót is módosíthatjuk, sőt, az adaptív gátló karakterisztikáját is.

Konzervatív, ezért könnyen kezelhető

Akinek ez kevés, rendelhet az SQ5-höz légrugós sportfutóművet is, szintszabályzással. Az offroad mód kicsit megmosolyogtató egy ilyen autónál, de a Quattro-hajtás azért nem ijed meg egy kis csúszós útfelülettől – de nem dagonyására, hanem a vonóerő minél precízebb átvitelére tervezték.

Persze az utatér is távol áll az off-roaderek puritanizmusától, kellemes látvány tárul elénk a jókora ajtókat kinyitva.

Talán a Mazda CX-5-höz tudnám hasonlítani az összhatást: konzervatív, de jó ízléssel megrajzolt vonalak, csak a szükséges mértékben előtérbe tolt modernség és persze csúcsminőség.

Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)

Sokan fogadják majd örömmel, hogy SQ5 belseje nem képernyőorgia, ráadásul rendes, fizikai gombok sorakoznak mindenhol. A digitális műszerfal konfigurálható, sok adatot ki tud írni, a képminősége is remek. Középen ott trónol a multimédia kijelzője, ami kicsit sután mutat az elegáns műszerfalon. Cserében hibátlanul teszi a dolgát, a szoftver gyors és jól testre szabható, van vezeték nélküli okostelefon-kapcsolat is. Tesztautóba Bang&Olufsen audiorendszer is került nem csekély felárért, tisztességes hangzása miatt azonban érdekes választás lehet a zenekedvelőknek.

Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)

Minőség terén nincs kompromisszum

Igényes részlet a klímapanel, amelyet letisztult, elegáns kialakításával és teljesen egyértelmű kezelésével azonnal a szívünkbe zárunk. Alumínium dekorbetétekből jutott bőven mindenhova, a zongoralakk elsősorban a váltó körül jelenik meg, bár ott jókora felületen, ezt tisztán tartani nem lesz egyszerű. A kormány és a váltó lyuggatott bőr felülete nem csak sportos, hanem remek fogású is, a minőségérzetbe tényleg nem nagyon lehet belekötni. Bőséges a kárpit az ajtókon is, a műszerfal teljes teteje szintén puha, mindez kifogástalan összeszerelésű, zörejek, nyiszogások nincsenek.

Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)

Kényelmes és pont a szükséges mértékben sportos első ülésekben foglalhatunk helyet, a széria bőr-alcantara kárpitot én jobban kedvelem a teljes bőrnél. Könnyen megtalálható az ideális vezetői pozíció, és helyből sincs hiány, az opciós panorámatetővel együtt sincs gond a fejtérrel.

A már említett óriási külső tükrök miatt hátrafelé szinte mindent látunk, és meglepő módon a hátsó ablak sem lőrés.

Parkoláskor a radarok és akár 360 fokos panorámanézetes kamera segít centire pontosan beállni, ráadásul az SQ5 fordulékonysága egész jó, viszonylag szűk helyen is jól elboldogulunk vele.

Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)
Audi SQ5 teszt (2022)

Tárolóhelyekből is akad elég, bár néhol kicsit ötlettelen a megvalósítás. A középkonzol elején lévő mélyedés elsőre telefontartó polcnak tűnik, de csupán néhány centi mély. Ugyancsak furcsa a váltó előtti fedeles tároló, ami olyan pici, hogy nem túl sok haszna van. Szerencsére a hosszúkás vájatban tökéletesen elfért az oldalára fektetett telefon a tokjában, de nagyobb készülékekkel már bajban leszünk. A hosszában és magasságában is állítható könyöklő alá is került egy üreg. Ötletes megoldás, hogy ennek tetején egy csúsztatható fedél a vezeték nélküli töltő is egyben.

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!