Több mint 12 év telt el azóta, hogy az első generációs Dacia Duster menetpróbáján részt vettem Marokkóban, és a román gyártó most ismét az észak-afrikai országba hívta az újságírókat, hogy a SUV legújabb változatát vezethessük. Az azóta eltelt egy tucat év alatt nagy utat járt be a Duster, már 2,2 millió eladott példánynál tart, és
2018 óta stabilan a legnépszerűbb szabadidő-autó az európai magánvásárlók körében.
Öt éve mutatkozott be a második generációja, amely alapvetően a régi technikájára épül, de szinte minden részletét áttervezték (beleértve az összes külső karosszériaelemet), és számos olyan újítást vezettek be, ami sokkal élhetőbbé tette. Ekkor cserélték le a kényelmetlen üléseket és az olcsó hatású műszerfalat, ekkor jelentek meg Audi TT-stílusú digitális kijelzők a tekerős klímagombok közepén, és a kormánykeréknek ettől kezdve nem csak a magassága, de a távolsága is állítható lett. Több szigetelés alkalmazásával a zajszintet is a felére csökkentették, a hidraulikus szervokormányt pedig üzemanyag-takarékosabb elektromosra cserélték.
Első Daciaként kapta meg a Duster a függönylégzsákot, és opciósan az automatikus klímát (igaz, csak egyzónásként), a kulcs nélküli rendszert, a holttérfigyelőt és az automatikus fényszórót is, a magasabb felszereltségű változatok kerekei pedig 16 helyett 17 colosak lettek. 2021-ben érkezett a második generáció első modellfrissítése, ekkor egyszerűsítették az elérhető hajtáslánc-kínálatot (26-ról 13-ra csökkentve a számukat), és
elérhetővé tettek egy duplakuplungos automatikus váltót
a 150 lóerős turbós benzinmotorhoz, a Daciák között egyedüliként. Ezen kívül enyhén áttervezték a hűtőmaszkot és a lámpákat (LED-es lett a tompított), új infotainment rendszereket vezettek be vezeték nélküli okostelefon-tükrözéssel, valamint könyöklőt építettek be az első ülések közé.
Jogos a kérdés, hogy ha nemrég modernizálták a Dustert, akkor most mi szükség volt még egy modellfrissítésre? Nos, ezúttal a Dacia teljes modellportfóliót érintő arculatváltása miatt nyúltak hozzá a SUV-hoz,
az egységesítés jegyében felkerült rá a román autógyártó új DC „link"emblémája,
amely a korábbi sörnyitót váltotta le, és emiatt ismét áttervezték a hűtőmaszkot, amelyen a króm díszítéseket fehér betétek váltották. Hátul pedig a mai divatnak megfelelően D A C I A felirat került a csomagtérfedélre új betűtípussal, emellett az alsó védőlemez-imitációkat és a tetősíneket a korábbinál sötétebb szürkére fényezik.
Hogy belül se maradjon minden változatlan, a stílusidegen kerek légbeömlőket szögletesre cserélték, és a csúcsváltozatban már motorosan behajthatók a tükrök. Ennél enyhébb ráncfelvarrást nehéz elképzelni, de érthető, hogy a Dacia már nem akart költeni a típusra, hiszen egyrészt így is szárnyalnak az eladásai, másrészt két éven belül piacon lesz az utóda.
Bár az összkerékhajtású változatok hasmagassága egy hajszányival kisebb, mint a fronthajtásúaké (214 vs. 217 mm), ettől még az előbbiek rendelkezik jobb terepjáró-képességgel. Az első generációs Nissan Qashqai-ból származó,
690 ezer forintért rendelhető összkerékhajtás
nem változott az első generációs Duster óta. Alapesetben csak az első kerekek hajtottak, száraz aszfalton ez a beállítás ajánlott, de a legtöbbször még könnyű terepen is elég. Ha a hátsó kerekeket is be akarjuk vonni a hajtásba, akkor a középkonzolon lévő forgókapcsolót kell elforgatni.
Auto állásban csak akkor küld hátra nyomatékot a rendszer, ha kipörögnek az első kerekek, míg Lock-ban fixen hátra jut az erő 50 százaléka. Mivel a fronthajtású verziók egyszerű, csatolt lengőkaros hátsó futóművel nem lehetett volna megoldani a hátsó hajtást, a 4x4-es verziók teljesen független MacPherson rendszerű felfüggesztéseket kapnak hátra, emiatt a csomagtartó befogadóképessége 445-ről 411 literre csökken, de még ez is jóval több, mint amennyit egy Vitara kínál.
Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!